Hjälp, vems ansvar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man kan lika gärna se det som att ryttaren inte borde ridit in i en trädgård där en hund befinner sig. Om man ska prata rent allmänt och inte enligt lag.
 
Ja hunden var i hennes pappas trädgård. Viket jag ser som hundens tillfälliga trädgård. Och hästen kom dit. Dom möttes inte ute på allmän plats med lös hund.

Ok, det beror kanske på hur gammal man är ifall man kallar sina föräldrars bostad för hemma. Jag har inte gjort det på över 25 år fast de bor kvar där jag växte upp.
 
Känner många vuxna som säger att dom ska hem hem :) men det är ju helt ointressant för den här tråden.

Och jag känner inte en enda, men det är som sagt ointressant. Men eftersom TS skrev att hon var borta och du kallade det hemma reagerade jag.
 
Därför att folk har en tendens att feltolka och lägga ord i munnen på varandra och då efterfrågas vart tolkningen kommer ifrån. Skulle jag gissa. Inte helt orimligt att efterfråga heller, kan jag tycka, om man upplever sig feltolkad.
Och bara ta med det dom vill tolka från ett citat å därför raderar en stor relevant del av inlägget dom citerar.
 
Var hittar du att det är i trädgården?

Inte till dig specifikt men alltså hela denna debatt är helt sanslös ang detaljer osv 😅😳

Jag reflekterade tidigt i tråden att det är ju fruktansvärt hemskt det som hänt med hunden . Men en så väldigt liten, halvblind hund borde inte öht hållas nära någon häst öht . Så små hundar går sönder väldigt lätt oavsett . Sen var eller vems tomt/hem/plats är för mig helt ovidkommande - saken är samma oavsett 😞
 
Det är inte ditt beslut om du vill erbjuda ersättning eller inte. Det är strikt hundägaransvar. Vilket innebär att om ens kopplade hund biter en lös hund så är man ersättningsskyldig. Eftersom man inte hade munkorg så anses man inte gjort vad som krävs för att hindra sin hund från att bita. Har man satt på munkorg och den går sönder och ens hund biter en lös hund så har man inte heller gjort vad man kan eftersom man satte på en munkorg som inte var bra nog. Osv. Det strikta hundägaransvaret är väldigt extremt i sin utformning jämfört med lagarna som omger övriga djurslag. Kattägare har t.ex. inget ansvar alls verkar det som... vilket är extremt åt det andra hållet. Men med tanke på hur många knasiga hundägare det finns så är nog det strikta hundägaransvaret rätt bra!
Det handlar inte om att man inte har gjort bra nog förebyggande åtgärder. Det handlar om att de vanligtvis gällande kriterierna för skadeståndsansvar - ovarsamhet eller uppsåt - inte tillämpas. Dvs. det är inte alls relevant vad/om/hur du gjort för att förhindra händelsen.
Men det betyder inte alltid att du ska betala oavsett situation. Den som skadas kan vara mer eller mindre bidragande själv till att skadan uppkommer alt. blir värre än som skulle behövas. Och då kan ersättningen sättas ner eller helt utebli. Exempelvis i fallet då någons okopplade hund hoppar på din kopplade och den börjar försvara sig först när attacken är ett faktum.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 574
Senast: Lhas
·
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
3 778
Senast: mysboll
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 952
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp