HJÄLP- Vilken stallplats?!

misscocos

Trådstartare
Jag behöver ha akut hjälp med att välja en stallplats till mina hästar. Det är akut eftesom vinter strax är här vilket gör det svårt att stolpa hagar...
Jag är gravid (bf 19/4-14) och orkar inte med tunga stallpass...

Alternativt 1: Stort fräscht ställ med 8 boxplatser. Okej hagar med vatten i termobar under vintern. Jag står uppstallad där idag. 5 hästägare till 7 hästar, problemet är att det varit dålig stämning från och till med mycket skitprat. För tillfället lugnt men jag har en känsla av att det kan bli värre igen. Kollektivstall med 3-4 pass per vecka då man sköter allt- packa hö till alla hästar, mocka åt alla, ta in/ut och byta täcken på alla etc. Just nu har jag uppgör att jag slipper in/utsläppen och mockar alla dagar åt 7 hästar då det är enklast för mig just nu... Tunga stallpass. Ligger 2km från mitt hem. Kallhyra 1100 för mina två hästar.

Alternativt 2: Hyra eget stall 1, 5km från mitt hem. Helt okej skick, nackdel att hagen ligger 150m från stallet och går inte att få dit ström till elaggregat och inget vatten i hagen (bära dit i hinkar...) Givetvis samtliga pass själv. Kallhyra 450 totalt. Inkl ström och vatten!
Hage inte klar, måste stolpas etc.

Alternativ 3: Hemma hos mig. Lösdrift, okej hage. Nackdel att vatten måste dras via slang från groventren ut i hagen, ca 35m. (Upprullbar slang som man får veva in när man fyllt på så det inte fryser) Mindre jobb då de står ute jämt. Gratis. Inget klart, lösdriftsutrymme finns men måste röjas och hage måste stolpas.

Vad tusan ska jag göra?! Har panik, jag måste ta ett beslut helst idag.....!
 
Sv: HJÄLP- Vilken stallplats?!

Alternativ 2 är väl inget bra alternativ alls för dig.
I ditt stället hade jag haft kvar hästarna där dom är fram tills att jag fått färdigt hemma och då tagit hem dom.
 
Sv: HJÄLP- Vilken stallplats?!

Hemma slipper du ju all dålig stämning och konflikter med de andra hästägarna. Bara det är ett stort plus tycker jag.
Det negativa är ju att du får sköta all stalltjänst själv.
Har du någon sambo eller är du ensamstående? Kan inte sambon i så fall hjälpa till med det tunga stallarbetet fram tills att barnet har kommit?
Det låter som den bästa lösningen tycker jag.

Annars kanske du kan stå kvar där du är nu och köpa dig loss från stallarbetet som du inte orkar?
Då får du iofs stå ut med den dåliga stämningen och det är bara du som vet om du orkar det.
 
Sv: HJÄLP- Vilken stallplats?!

Jag tycker det låter som alternativ 3 är det bästa för dig!
Du kan bestämma precis själv över hästarna och att dra in och ut vattenslangen är inga problem, det gör jag också varje dag och det går fint.
Däremot stolpa är ju något du behöver göra NU innan tjälen sätter sig men ta hjälp av någon så fixar ni det på en dag beroende på hur stor hagen är förstås..
 
Sv: HJÄLP- Vilken stallplats?!

Jag hade valt alternativ 3.
Jag flyttade hem mina hästar till gården när jag blev gravid, och har haft dem hemma sedan dess (7år nu).
Tyckte det var riktigt smidigt när dottern var liten att ha hästarna hemma. Man kan så lätt anpassa dagen i stallet efter barnets behov. Tröttnar barnet på att vara med i stallet, blir hungrig, trött osv så är det bara att gå in en stund och sedan återuppta stallsysslorna när det passar bättre.
Funkade/funkar bra för mig i alla fall ;)
 
Sv: HJÄLP- Vilken stallplats?!

Personligen hade jag valt alternativ 3 och det var väl det jag själv gjorde när jag var gravid också. Det var tungt med alla pass och samtidigt jobba heltid och vara gravid, man orkar helt enkelt inte. Tiden som blev till de andra hästarna tog för mycket energi då jag helst vill lägga all energi och tid på mina egna två.

Fixade hage och stall hemma så fort vi flyttade till huset och det la sig ett lugn över både mig och sambon. Jag kunde göra allt på mitt sätt och i mitt tempo och då minskade stressen, allt tog mycket kortare tid och sambon fick givetvis hjälpa mig bära vatten men annars så klara jag mig såå bra!

Av egen erfarenhet så säger jag alternativ 3 :)
 
Sv: HJÄLP- Vilken stallplats?!

Har du hästarna hemma så är det nog det bästa alternativet nu, att stolpa hagen kan ni leja bort (så blir det en ordentlig hage och ni slipper stå ute i mörkret och slå ner syolparna en och en). Röja kan ni sätta igång med direkt och lika så köpa hem hö och strö.
Satsar ni på att få så mycket som möjligt gjort av andra nu, så sparar ni ändå in det i slutändan.
Och ni behöver ju inte mer än en hage i nuläget, ni behöver inte bygga sadelkammare osv direkt då ni ändå antagligen inte kommer ha tid eller ork att rida när bebisen är ny :p.

Gör det enkelt för er, ni kan bygga ut och förbättra stallet när ni får tid i framtiden.
 
Sv: HJÄLP- Vilken stallplats?!

Jag hade valt alternativ 3.
Jag flyttade hem mina hästar till gården när jag blev gravid, och har haft dem hemma sedan dess (7år nu).
Tyckte det var riktigt smidigt när dottern var liten att ha hästarna hemma. Man kan så lätt anpassa dagen i stallet efter barnets behov. Tröttnar barnet på att vara med i stallet, blir hungrig, trött osv så är det bara att gå in en stund och sedan återuppta stallsysslorna när det passar bättre.
Funkade/funkar bra för mig i alla fall ;)

Kan bara hålla med! Det är det bästa som kunde hända att vi fick tag i hus med stall under tiden jag var gravid så hästarna kunde komma hem. Allt blev mycket enklare både under graviditeten och sen efter dottern kommit ut :)
 
Sv: HJÄLP- Vilken stallplats?!

Tack för svar alla!

Ja som ni säger är nog alternativ 3 kanske det bästa. Känner att jag var tvungen att ventilera lite med några andra ;)
Betala mig ur tjänsterna kan jag tyvärr inte göra som någon skrev, det tillåter inte budgeten!
Att ha hästarna hemma (alt.3) är dessutom bara en nödlösning, marken runt omkring är riktigt dålig (granplantage runt om och ett litet gärde på ca 30x100m, blött och eländigt) så på gärdet kan inte hästarna gå, utan de får isåfall under vintern gå uppe i en björkdunge som med en berghäll i, ris kvar sedan senaste gallring etc så det är inte optimalt på något sätt... Stallet hemma kommer heller inte gå att göra iordning närmsta tiden då den är i dåligt skick, vi har fått beräknat att det skulle gå på några hundratusen att renovera upp befintlig byggnad= lika bra att bygga nytt, och de pengarna har vi inte! Lösdriften är ett utskjutstak med tre väggar (som man har kärror etc under). Ca 4 m högt, men fyller nog egentligen inte måtten för en godkänd lösdrift... Så allt känns som nödlösningarna...
 
Sv: HJÄLP- Vilken stallplats?!

Jag hade satsat på alternativ 3 med några modifieringar. Finns ingen möjlighet till frostfri vattenflottör så slipper du tragglet med fruset vatten samt att hålla på att fylla? Kan det vara ett alternativ att satsa på markförbättring så att lösdriften blir riktigt bra och vänta eller avstå stallbygge. Det börde rimligtvis vara betydligt billigare att skaffa flottör och fixa en del av marken. Kan ni få hjälp att dra riset? Hur löser du det om en häst blir skadad? Vart kan hovslagare hålla till?
 
Sv: HJÄLP- Vilken stallplats?!

Stod uppstallad i inackoderingsstall när jag va gravid.
Tog hem hästarna, GULDVÄRT när bebis var född!!!
Ha de hemma!! Be någon hjälpa t med stolparna!
 
Sv: HJÄLP- Vilken stallplats?!

Jag hade tagit hem hästarna. Börjat med att stolpa och ha kvar hästarna inhyrda ett litet tag till tills hagen är i ordning, hö och bädd finns hemma samt att lösdriften är klar. Även ordnat med två nödlösningsboxar och en plats för hovslagaren att vara på, samt vet. om det skulle behövas.
Det med vattnet går att lösa, om det så blir en slang man får dra.

Det är lite pill men det blir ju bättre än att ha det som det är nu. Stå och mocka åt alla hästar när man är höggravid, var ju precis så jag fixade min egna.
 
Sv: HJÄLP- Vilken stallplats?!

Jag hade nog åkt till stall 2 en gång till och tittat , funderat .Man kan idag ta en skottkärra , ha en vattensäck i kärran med vatten, simsalabim så kör du vatten till hagen istället för bära.kostar 150 kr för en vattensäck. batteriaggregat fungerar bra, köp fritidsbatteri till.Finns även med solceller ( vet dock inte om det fungerar)
Själv har jag alla mina hagar med plaststolpar, inga problem att slå ner( tom vid frost går det i nödfall) hästarna biter inte på dessa, ibland kan dom busarna bita sönder trästolpar om hagen är tråkig.
Prioritet ett för mig är faktiskt att hagarna är stora o bra underlag.Viktigt att dom kan röra sig ordentligt om jag inte har tid att rida ett tag.
Men det är svårt att råda nån när man inte vet hur alla ställen ser ut.Jag brukar ta och skriva plus och minus listor, och sedan väga dessa mot varandra.:)
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 538
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 289
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 647
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 197
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp