hjälp. vilket ska jag skriva. protein

_jeanette

Trådstartare
jag har för lite protein i mitt hö så jag måste lägga till.. har gett lusern men ena hästen bli lite knäpp i skallen av lusernet så nu tänkte jag testa ett kraftfoder med helst mkt protein och lite energi.

har ett häfte från kraft där jag kan jämföra och den som verkar bäst r kraft protein... nu till mitt problem.

jag ska kolla hur foderstaten blir när jag lägger in proteinet men vilken siffra r det egentligen jag ska välja... *hjärnsläpp*

energi MJ 12
vatten % 11
råprotein % 35
smältbart rp g 330
smb rp/energi g/MJ 27.5

alltså... är det siffran 330? eller vilket av det? jag tycker ju att det borde vara 330 och då blir värdet bra med 1 kg men jag är inte 100 på det..


ni som oxå har problem med protein vad ger ni? ngn som har gett kraft protein? åsikter?
 
Sv: hjälp. vilket ska jag skriva. protein

Ja, du lägger in 330, men ett kg KP låter väldigt mkt? Jag har precis börjat ge det till min häst, men kommer ge 200 g om dagen, det är fullt tillräckligt. Utöver det får han 2 kg Hippo Alfa.

Varför fungerade det ej med lusern? Vad är det för värden på höt? Kanske du kan komplettera med ett annat foder. Av Kraffts sortiment kanske du kan prova Groov el. Plus Grön i första hand.
 
Sv: hjälp. vilket ska jag skriva. protein

Ja, du lägger in 330, men ett kg KP låter väldigt mkt? Jag har precis börjat ge det till min häst, men kommer ge 200 g om dagen, det är fullt tillräckligt. Utöver det får han 2 kg Hippo Alfa.

Varför fungerade det ej med lusern? Vad är det för värden på höt? Kanske du kan komplettera med ett annat foder. Av Kraffts sortiment kanske du kan prova Groov el. Plus Grön i första hand.

jag är så dålig på foderstater men enligt foder programmet blev 1 kg bra?!
höet har värden på
84 % torr
MJ/foder 7.2
g smältbart 26
ca 2.8
fosfor 1.5
mg 1.3

men ska man inte lita på foderprogrammen då?

nej ägaren till hästen upplever att hästen fått orerhörda "hjärnspöken" sen han började få lusern. alltid världens lugnaste häst men nu rädd för allt så jag sätter det i samband med lusernet då det är enda skillnaden. så vi tänkte iaf testa med en annan protein källa...
men ska ja testa på pluss grön istället? men hur fanken ska man veta hur mkt man ska ge då om dom foderstatsprogrammen inte stämmer? hur ska en "normal människa" utan alla möjliga kunskaper om foder veta liksom =)

soja - är det ngt namn jag kan söka på o kolla?
 
Sv: hjälp. vilket ska jag skriva. protein

Man ska inte lita blint på foderprogrammen, men de är bra att ha som riktmärke. Vad har du för häst? Hur mkt väger den, hur mkt arbetar den, står den uppstallad eller på lösdrift, hull?

Om du vill kan jag hjälpa dig att räkna på ngt mer än bara Krafft Protein. Tror det skulle vara lämpligare för dig att komplettera med KP och försöka få upp protein med ngt mer.

Hade du bara tänkt ge hästen hö och KP eller får den ngt mer? Mineraler o.dyl?

Räknar gärna åt dig, tkr bara det är kul :)
 
Sv: hjälp. vilket ska jag skriva. protein

Man ska inte lita blint på foderprogrammen, men de är bra att ha som riktmärke. Vad har du för häst? Hur mkt väger den, hur mkt arbetar den, står den uppstallad eller på lösdrift, hull?

Om du vill kan jag hjälpa dig att räkna på ngt mer än bara Krafft Protein. Tror det skulle vara lämpligare för dig att komplettera med KP och försöka få upp protein med ngt mer.

Hade du bara tänkt ge hästen hö och KP eller får den ngt mer? Mineraler o.dyl?

Räknar gärna åt dig, tkr bara det är kul :)

hej. du ska få lite info av mig=)
den ena hästen som inte kan äta lusern är ett halvblod och:
vikt ca 650 kg
lättfödd och är ganska tjock
rids 5-6 dagar i veckan "normal hårt". mest uteritter i terräng och sedan en del trav och galopp.
den står uppstallad på nätterna men ute hela dagarna från 07.00 - 20.00 ungefär..

den andra hästen är ett varmblod, en gammal travare..
mager och väger nu ca 500 kg.
han får nu 1 kg lusern för annars blir mineraler värderna jätte höga och därför tänkte jag komplettera lite med KP (eller ngt annat)
han rids och tömkörs ca 4 dagar i veckan. uteritter i terräng + grusvägar - hyffasd lätt träning men håller på att öka träningen. han får även E-vitamin + glukosamin..
svårfödd. samma uppstallning.

jätte snällt om du kan räkna på foderstaten. mina hö värden har du ju..
tack så mkt för din hjälp.

enligt min hö analys och den foderstaten jag har nu behöver jag inte tillsätta några mineraler. dock kanske selen till den ena hästen som nu inte kommer få lusern..
 
Sv: hjälp. vilket ska jag skriva. protein

kanske ska tillägga att båda hästarna står i utestall. dvs uteboxar där "över luckan" står öppna hela natten.. iaf än så länge men det är tanken att det ska försöka få vara öppet så länge det inte blåser så det regnar in... lägger på ett täcke om det är för kallt hellre..
 
Sv: hjälp. vilket ska jag skriva. protein

nu har ja köpt kraft protein.. men HUR ska ja ta reda på hur mkt ja ska ge?? jag skrev in alla värdena (mina egna + KP) och testade mig fram tills det stod att det var OK - då var det 1 kg?! låter detta rimligt? eller finns det andra sätt att ta reda på? ngt program där man skriver in sina värden o sen skriver den hur mkt man behöver ge?
 
Sv: hjälp. vilket ska jag skriva. protein

nu har ja köpt kraft protein.. men HUR ska ja ta reda på hur mkt ja ska ge?? jag skrev in alla värdena (mina egna + KP) och testade mig fram tills det stod att det var OK - då var det 1 kg?! låter detta rimligt? eller finns det andra sätt att ta reda på? ngt program där man skriver in sina värden o sen skriver den hur mkt man behöver ge?

Hej, jag har ett varmblod som liknar det du beskriver + att vårat hö har nästan likadana värden. Jag fodrar honom utöver hö med 1 kg krafft protein samt betfor. han hamnar då på en kvot på 6,7
Funkar jättebra, han blev fin i hull på bara 3-4 veckor.
Har även testat protein på andra varmblod med bra resultat.
Nackdelen är att det verkar vara för hårda pelletsar jämfört med andra sorter, några hästar + den jag har nu har ratat dom utan utblandning med uppbött betfor...
 
Sv: hjälp. vilket ska jag skriva. protein

Ursäkta att jag inte hört av mig något, men jag kikade bara lite snabbt på siffrorna igår och ser bla här att mystofflan har gett 1 kg KP utan problem. När man räknade så har du helt rätt att det enligt hippocampus skulle fungera med 1 kg KP.

Jag blir iaf lite osäker på att ge ett såpass dåligt hö och sen enbart ge KP, inbillar mig att det inte skulle vara så nyttigt? Bara en tanke, men kanske finns ngn som är mer kunnig som har idéer?

Tänkte kika lite mer på värdena, men om det funkar att ge så mkt KP så är det ju bra.
 
Sv: hjälp. vilket ska jag skriva. protein

Ursäkta att jag inte hört av mig något, men jag kikade bara lite snabbt på siffrorna igår och ser bla här att mystofflan har gett 1 kg KP utan problem. När man räknade så har du helt rätt att det enligt hippocampus skulle fungera med 1 kg KP.

Jag blir iaf lite osäker på att ge ett såpass dåligt hö och sen enbart ge KP, inbillar mig att det inte skulle vara så nyttigt? Bara en tanke, men kanske finns ngn som är mer kunnig som har idéer?

Tänkte kika lite mer på värdena, men om det funkar att ge så mkt KP så är det ju bra.

Har man som jag ingen möjlighet att välja hö utan får ta det som vallen ger... så får man ta till dyra kompletteringsfoder...:grin:

Jag skulle dock inte ge så mycket Krafft protein till hästar som kan vara mer proteinkänsliga än varmblod. Enligt mina erfarenheter så kräver varmbloden en kvot på 6,5-7 för att hålla sig fina i hull, även med lite motion.

Ger även mina groov 125 under betet då dom "går av sig" de mesta från gräset.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 660
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
577
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 791
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp