Sv: HjÄlp!

Instämmer helt. Jag har bilder från en häst som fick gå med sin hovböld väldigt länge. Det slutade med att den sprack och trasade sönder ballen. När skon sedan lossades följde hela hovens sula med. Det var så äckligt att jag höll på att spy rätt ut, och jag är inte känslig.

Vissa tycker att hovböld är "bara", det kan faktiskt rätt snabbt bli ett livshotande tillstånd. No hoof no horse.
 
Sv: HjÄlp!

Vet har varit här och har garanterat mig om att det är en hovböld.
Både med att göra en redig hältundersökning, klämma med visitertång m.m
Samt en extra stelkramps spruta på det just in case.

Hon var idag något varm i hoven som knappt märktes av varken mig eller veterinären.
Jag sprang med henne, skritt var hon riktigt fin o lite halt i trav.
Står på benet, belastar det som hon ska göra, står i box med mycket torvmix för att det ska vara mjukt ska ner senare ikväll och linda på ett "galoppbandage" som veterinären tyckte att jag skulle göra då kan hovbölden gå ner av sig själv och man slipper karva upp hela hoven på henne.

Ska dock få tag på hovisen också och se vad hon tycker men galoppbandage med bomull runt om och nerdränkt i kraftig jodopaxlösning sas det. Skulle höra av mig till honom imorgon igen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 486
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 878
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp