AgentCarter

Trådstartare
Ja, bättre trådnamn kommer jag inte på och det är just hjälp jag är i stort behov utav.

Några av er kommer kanske ihåg min tråd tråd från i vintras då vår stövarhane hade reagerat mycket på mig när jag var gravid och hade morrat ordentligt om jag skulle in i sängen på natten när jag var där.

Nu har bebisen kommit och stövaren kan umgås mer normalt med mig (men knorrar om han tycker man stör honom när han ligger och sover någonstans och eftersom han antingen ligger i sovrummet eller soffan så stör vi honom en del på kvällarna men är bara något vi ignorerar)

I april/maj skaffade vi en till hund, en dvärgschnauzer hane på två år (ett år yngre än stövaren). Världens goaste hund som kommer väldigt bra överens med alla andra hundar vi har träffat (inklusive mina föräldrars hund som inte är helt normal efter fästingsjukdom och som helst kör på "attack är bästa försvar" nuförtiden)

De har gått bra ihop våra två hanar (förutom första natten då det blev ett misstag mellan dem i sovrummet som är heligt för stövaren som resulterade i blodvite för den lille som bara stod där och gjorde inget tillbaka). Efter detta har hundarna blivit bra kompisar, kan ligga inne tillsammans i innerdelen på hundgården, leker m.m. De har helt enkelt haft det bra tillsammans!

Men nu i helgen har vi varit hos mina föräldrar (där stövaren aldrig har trivts direkt men gick bra sist när jag åkte ner med honom utan sambon) lillskiten har varit nere en gång utan stövaren med mig och charmade hela familjen inklusive tiken (eller ja, de kan leka lite lösa och hon tolererar hans existens vilket är mer än vad annars brukar gå).

På fredag kvällen låter min mamma lillskiten sitta innan vi äter och släpper sedan ner honom (nu är alla 3 hundar lösa tillsammans i huset) och då ska stövaren ta honom, vilket resulterar att stövaren får vara själv när vi äter, efter vi har ätit så försöker han igen. Och sedan när vi ska gå och lägga oss så visar stövaren klart aggressiva tendenser mot lillskiten så lillen får helt enkelt sova uppe.
Nästa dag var de ifrån varandra stora delar men på morgonen gick de ihop som vanligt (lekte tom. på gräsmattan alla tre) men på eftermiddagen när alla tre var i vardagsrummet högg stövaren den lille så den började blöda. Efter detta så fick de bara gå promenader ihop till söndag kväll då vi var hemma. Igår kväll (söndag) var allt som vanligt mellan dem hemma, lillskiten var uppe på övervåningen en del och sov som en stock i soffan (ligger i vanliga fall helst i köket på nedervåningen).

Men nu på morgonen när min sambo släppte ut dem i hundgården så hade de tydligen bråkat lite (efter det så har inte lillen gått in i innerdelen då stövaren har varit där) men allt var som vanligt på promenaden och de lekte pyttelite. Sedan tog jag in dem (ovanligt) för att lillen skulle bada, grejade också lite med stövaren (sitt-ligg och godis för du existerar typ) sen körde jag lite samma med dem båda tillsammans.

Men nu för ca. 30 min sedan så låg stövaren i soffan och lillen kom upp och stövaren skulle då ta honom igen. Med en bebis på golvet bredvid dem så sparkade jag bort den vita (som snabbt sprang ner) slet upp bebisen och skrek något i stil med "vad gör du". Ser också att hela uppmärksamheten är flyttad mot mig och han verkar överväga att hugga mig (spänd som en fiolstränng, stirrande och morrande)
Vi kommer förbi honom utan att det händer något och jag lägger bebisen i sin säng och stänger dörren dit. Sedan drar jag ner stövaren nedför trappan ( med grepp så han inte kommer åt mig) först morrar han åt mig, efter halva trappan gnäller han lite men längst ner så sitter lillskiten och skakar vid ytterdörren och då riktar stövaren sig in på honom igen, sparkar undan lillskiten och slänger ut stövaren på altanen där han sitter än och får göra det tills min sambo kommer hem.

Så vad gör man nu? Separerar dem? Göra sig av med någon är nog inte ett alternativ, då är det nog troligare att jag och sambon separerar då vi båda är löjligt fästa vid våra hundar.
Jag tycker att sambon ska kolla upp stövaren hos veterinären för att kolla så allt är bra, eftersom han beter sig mysko. Och har gjort sedan min gamla hund försvan, men hon var en äldre tik som höll honom i ganska bra schack.
Jag vill nog mest få ventilera mig lite för jag blev så jävla rädd förut när min bebis var på golvet.
 
Sv: Hjälp

Allvarligt talat så skulle jag aldrig våga ha en sån hund med barn, folk får säga vad dom vill, men den hunden mår INTE bra och du kan inte garantera att han inte ger sig på ungen.
Vad säger din sambo? Kastrera båda hundarna kanske skulle vara ett alternativ?
Jag tycker verkligen att det låter som att nånting inte står helt rätt till med stövaren, ta hunden till en veterinär först och främst!!!
Dessutom så tycker jag att det känns rent ut sagt elakt mot den lilla hunden att behöva leva med att bli påflugen var och varannan dag, tänk stressen det bygger upp. Nej, ta ett ordentligt snack med sambo säger jag!
 
Sv: Hjälp

Den lilla är avelshane och stövaren är egentligen också tänkt till avel senare (fast om detta är något permanent blir det självklart inte!) så att kastrera båda går inte, men man kanske borde testa att kemiskt kastrera stövaren om inget fysiskt fel hittas och se om det blir bättre.

Pratade nyss med sambon och jag ska ringa veterinär imorgon och kolla kostnaden för ett borrelia prov (han vill helst avvakta och se om det kanske är något som går över av sig själv)
Jag håller med dig om att det är elakt, den lilla är en helt underbar hund och då jag har tänkt att använda honom som tävlingshund så vill jag verkligen inte att han blir förstörd av detta. Just nu har vi kommit överens om att stövaren får bo ute så länge tills vi har kommit på hur vi ska gå tillväga.
 
Sv: Hjälp

Men varför vill ni använda en hund som är så psykiskt instabil i avel? (Om nu inga fysiska problem hittas)
Avvakta tycker jag absolut inte ni ska göra! Handlar det om ekonomin som knakar så borde ni nog tänka om både en och flera gånger, innan ditt barn eller den lilla hunden blir allvarligt skadat!
 
Sv: Hjälp

Om du läser så står det att om det är något psykiskt så blir det inte, för mig är det inte ekonomin utan det är sambon som är dumsnål som vanligt. Men jag ska som sagt ringa vet imorgon
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Harrysen
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp