Jag tycker du ska försöka enas med dig själv om det är silage eller hö. Det är lite som att fnatta mellan att fodra med havre eller pellets, men det är samma foder hela tiden.

Du har plastat hö, med olika ts helt enkelt.
Tack för denna information. Detta visste jag faktiskt inte.
 
@ufot nu spelar det ju ingen roll i efterhand eftersom det redan blivit som det blivit för dig och situationen men ...
Det hade ju enkelt gått att lösa att fodra upp din häst med extra lusern/ev extra proteintillskott ytterligare i en eller två givor varje dag när du är där ?

En giva räcker långt med lusern som du kan ge i stora mängder eftersom det är grovfoder. Extra protein /energi ovanpå det räcker i mindre mängd och en giva /dygn oftast för resultat .

Istället för att vilja ändra på hela övrigas grovfodertillgång i hagen ...
de har ju som jag fattat det, fri tillgång på halm och fodras med bra grovfoder utöver det och med mängd skälig för hästarnas ras storlek vikt och energibehov.

Tänker också att om situationen varit sansad hade säkert det gått att ordna att någon av stallvännerna kunnat tänka sig ge din häst en färdig hink med lusern/proteintillskott en extra giva någongång på dygnet emellan att du är där en gång om dagen .
 
Senast ändrad:
@ufot nu spelar det ju ingen roll i efterhand eftersom det redan blivit som det blivit för dig och situationen men ...
Det hade ju enkelt gått att lösa att fodra upp din häst med extra lusern/ev extra proteintillskott ytterligare i en eller två givor varje dag när du är där ?

En giva räcker långt med lusern som du kan ge i stora mängder eftersom det är grovfoder. Extra protein /energi ovanpå det räcker i mindre mängd och en giva /dygn oftast för resultat .

Istället för att vilja ändra på hela övrigas grovfodertillgång i hagen ...
de har ju som jag fattat det, fri tillgång på halm och fodras med bra grovfoder utöver det och med mängd skälig för hästarnas ras storlek vikt och energibehov.

Tänker också att om situationen varit sansad hade säkert det gått att ordna att någon av stallvännerna kunnat tänka sig ge din häst en färdig hink med lusern/proteintillskott en extra giva någongång på dygnet emellan att du är där en gång om dagen .
Du har helt rätt i det du skriver.

Tyvärr vill inte min häst äta lusern i den mängd som behövs. Sen är det så att hästarna går utan mat över 14 h per dag. Även om de har fri tillgång till halm anser jag inte detta vara bra. Detta visste jag självklart om när jag flyttade in och det är först när jag upptäckte att min häst tappar i vikt som jag tvingades tänka över situationen.

Självklart hade detta kunnat göras på ett bättre sätt, men kommunikationen mellan oss hästägare har från första början inte riktigt fungerat och jag är van att fixa allt själv.

Många lärdomar tar jag med mig. När jag väl är på plats i det nya stallet och allt har lugnat ner sig, så ska jag fundera ett varv extra och försöka se min del av det hela, så att samma situation inte uppkommer igen. Jag är ju ny som hästägare och har tidigare i mitt hästliv bara ridit på privatstall och ridskolor med ytterst få hästar inackorderade och där ägaren haft hela ansvaret och gjort det mesta av arbetet. Detta stall har ägaren av stället ingen erfarenhet av hästar och inget ansvar i stallet, utan vi hästägare får göra som vi själva vill, så länge alla är överens. Jag borde insett redan innan att detta är dömt att misslyckas. Nåväl, förhoppningsvis är jag inte lika blåögd nästa gång och förhoppningsvis gör jag inte samma misstag igen...
 
Jag tror att du @mackan missar en sak hela tiden - TS blev uppsagd och hade alltså inte valet kvar att ge sin häst extra givor med kraftfoder.
Sedan kan jag meddela att en silagebal visst kan kosta en 1000-lapp. Jag ger 1000kr för en 350kg-bal med silage (avelsfoder).
TS - Jag hoppas det blir bra för din häst på nya stället!
 
Du har helt rätt i det du skriver.

Tyvärr vill inte min häst äta lusern i den mängd som behövs. Sen är det så att hästarna går utan mat över 14 h per dag. Även om de har fri tillgång till halm anser jag inte detta vara bra. Detta visste jag självklart om när jag flyttade in och det är först när jag upptäckte att min häst tappar i vikt som jag tvingades tänka över situationen.

Självklart hade detta kunnat göras på ett bättre sätt, men kommunikationen mellan oss hästägare har från första början inte riktigt fungerat och jag är van att fixa allt själv.

Många lärdomar tar jag med mig. När jag väl är på plats i det nya stallet och allt har lugnat ner sig, så ska jag fundera ett varv extra och försöka se min del av det hela, så att samma situation inte uppkommer igen. Jag är ju ny som hästägare och har tidigare i mitt hästliv bara ridit på privatstall och ridskolor med ytterst få hästar inackorderade och där ägaren haft hela ansvaret och gjort det mesta av arbetet. Detta stall har ägaren av stället ingen erfarenhet av hästar och inget ansvar i stallet, utan vi hästägare får göra som vi själva vill, så länge alla är överens. Jag borde insett redan innan att detta är dömt att misslyckas. Nåväl, förhoppningsvis är jag inte lika blåögd nästa gång och förhoppningsvis gör jag inte samma misstag igen...
Jag kan verkligen tycka att en giva hö per dag är för lite om samtliga hästar delar på den givan. Fri tillgång är en helt annan sak, men ska man ge en bestämd giva till en grupp hästar så får det vara separat så man vet hur mycket alla får i sig. Helt OT Men sen skulle jag som sagt aldrig själv valt den typen av stall.
 
Jag tror att du @mackan missar en sak hela tiden - TS blev uppsagd och hade alltså inte valet kvar att ge sin häst extra givor med kraftfoder.
Sedan kan jag meddela att en silagebal visst kan kosta en 1000-lapp. Jag ger 1000kr för en 350kg-bal med silage (avelsfoder).
TS - Jag hoppas det blir bra för din häst på nya stället!

Då läser vi otroligt olika helt enkelt . Både tydligen utifrån mina inlägg och TS egna väldigt ärliga och engagerade svar i tråden .

Har du verkligen läst TS trådar fullt ut och utifrån det svaren jag gett ?

Oavsett så TS har gjort det vad jag ser och svarar ju ypperligt sunt utifrån det känner jag .
 
Senast ändrad:
Du har helt rätt i det du skriver.

Tyvärr vill inte min häst äta lusern i den mängd som behövs. Sen är det så att hästarna går utan mat över 14 h per dag. Även om de har fri tillgång till halm anser jag inte detta vara bra. Detta visste jag självklart om när jag flyttade in och det är först när jag upptäckte att min häst tappar i vikt som jag tvingades tänka över situationen.

Självklart hade detta kunnat göras på ett bättre sätt, men kommunikationen mellan oss hästägare har från första början inte riktigt fungerat och jag är van att fixa allt själv.

Många lärdomar tar jag med mig. När jag väl är på plats i det nya stallet och allt har lugnat ner sig, så ska jag fundera ett varv extra och försöka se min del av det hela, så att samma situation inte uppkommer igen. Jag är ju ny som hästägare och har tidigare i mitt hästliv bara ridit på privatstall och ridskolor med ytterst få hästar inackorderade och där ägaren haft hela ansvaret och gjort det mesta av arbetet. Detta stall har ägaren av stället ingen erfarenhet av hästar och inget ansvar i stallet, utan vi hästägare får göra som vi själva vill, så länge alla är överens. Jag borde insett redan innan att detta är dömt att misslyckas. Nåväl, förhoppningsvis är jag inte lika blåögd nästa gång och förhoppningsvis gör jag inte samma misstag igen...

Hästarna går, enligt din redogörelse, inte utan mat 14 timmar per dygn.
Halm är mat. Alltså har de tillgång till tuggtid hela dygnet vilket är jättebra!

Bra att du flyttar: dina förväntningar på kollektiv uppstallning på lösdrift stämmer inte med övrigas.

Bra också, förresten, av dig att ta på dig en del av ansvaret för den uppkomna situationen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp