Det är silage, men mycket torrt (jag uttryckte mig kanske klumpigt i annonsen, som sagt sömnbrist i kombination med extrem stress är ingen bra kombination)

Båda balarna väger omkring 400 kg styck. Får jag kring 1000-lappen för båda är jag nöjd...
 
Då så, då lär du bli av med det :)
Jag håller tummarna.


En tusenlapp blir det iaf, och det ger ju iaf tillbaka en skoning, alltid något när det är tufft som i TS fall.

Fast tydligen bränner man hellre upp dem per princip om de inte blir sålda .

Jag hade aldrig personligen varit intresserad av att köpa två enskilda balar med analys och toppvärden på annons osv. Vad ska man med det till generellt - blir bara ett temporärt foderbyte .
Däremot så hade det väl varit smidigt för de i nuvarande stallet där fodret är inköpt att behålla dem och dryga ut/komplettera in med .

Men som sagt - det verkar vara världskrig deluxe från samtliga håll dessvärre ....
 
Fast tydligen bränner man hellre upp dem per princip om de inte blir sålda .

Jag hade aldrig personligen varit intresserad av att köpa två enskilda balar med analys och toppvärden på annons osv. Vad ska man med det till generellt - blir bara ett temporärt foderbyte .
Däremot så hade det väl varit smidigt för de i nuvarande stallet där fodret är inköpt att behålla dem och dryga ut/komplettera in med .

Men som sagt - det verkar vara världskrig deluxe från samtliga håll dessvärre ....
Jo, det låter väldigt märkligt att man inte är intresserad av att behålla höet. Men det är som det är och TS får väl göra det bästa av den situationen hen hamnat i.
 
Det är silage, men mycket torrt (jag uttryckte mig kanske klumpigt i annonsen, som sagt sömnbrist i kombination med extrem stress är ingen bra kombination)

Båda balarna väger omkring 400 kg styck. Får jag kring 1000-lappen för båda är jag nöjd...
Det står torrsubstans 94%? Då är det inte silage. Ändra din annons till hö, så får du lättare sålt.
 
Fast tydligen bränner man hellre upp dem per princip om de inte blir sålda .

Jag hade aldrig personligen varit intresserad av att köpa två enskilda balar med analys och toppvärden på annons osv. Vad ska man med det till generellt - blir bara ett temporärt foderbyte .
Däremot så hade det väl varit smidigt för de i nuvarande stallet där fodret är inköpt att behålla dem och dryga ut/komplettera in med .

Men som sagt - det verkar vara världskrig deluxe från samtliga håll dessvärre ....

Du har helt rätt. Situationen är ytterst ansträng och jag har självklart själv gjort fel. Sen vågar jag inte skriva exakt vad det handlar om ifall någon känner igen situationen.

Det är dock sista gången jag är uppstallad i kollektivstall. Hädanefter blir det helinackordering eller stallplats hos människor jag redan känner. Kollektivstall i all ära, men det måste finnas betydligt mer skrivet än vad som är i detta fall. Jag orkar inte ta fler strider utan flyr mer eller mindre med svansen mellan benen och funderar allvarligt på att ge upp fullständigt. Nu är det dock så att jag älskar min häst över allt annat och vet att allt löser sig till sommaren, både vad gäller ekonomi och stallplats.
 
Nu är det dock så att jag älskar min häst över allt annat och vet att allt löser sig till sommaren, både vad gäller ekonomi och stallplats.

I det området finns det ju en fullständig uppsjö med uppstallningsalternativ, allt från stallet i skogen till full-serviceanläggningar...
 
Du har helt rätt. Situationen är ytterst ansträng och jag har självklart själv gjort fel. Sen vågar jag inte skriva exakt vad det handlar om ifall någon känner igen situationen.

Det är dock sista gången jag är uppstallad i kollektivstall. Hädanefter blir det helinackordering eller stallplats hos människor jag redan känner. Kollektivstall i all ära, men det måste finnas betydligt mer skrivet än vad som är i detta fall. Jag orkar inte ta fler strider utan flyr mer eller mindre med svansen mellan benen och funderar allvarligt på att ge upp fullständigt. Nu är det dock så att jag älskar min häst över allt annat och vet att allt löser sig till sommaren, både vad gäller ekonomi och stallplats.
Jag har aldrig stått i ett riktigt kollektivstall, men det är mycket som ska fungera för att en grupp ska klaffa helt. Jag tror inte att jag hade passat i ett kollektivstall just för att jag har väldigt bestämda åsikter om hur mina hästar ska skötas och är dessutom ganska petig och jobbig med vissa saker. Sen har jag inte heller tiden för det, så jag rekommenderar varmt fullservice. Där får man saker gjorda som man betalar och slipper hantera andra hästägare och deras hästar.
 
@ufot ja jag förstår som sagt att det skurit sig deluxe mellan dig och stallet du står i . Jag hoppas även att du kan förstå att man inte tar ställning utifrån någons redogörelse på buke utan förhåller sig rätt reserverad ang att bedöma läget annat än att konstatera utifrån det du skriver att det är krig och att det oftast finns två sidor av varje mynt.

Som jag tolkat dina två trådar , så är resten av de inackorderade nöjda med vad som gäller (lösdrift och givor foder ) och har ett fungerande upplägg, men det har blivit rörigt när du vill /anser dig behöva fodra mer utan att själv tillskottsfodra din häst utan vill att alla ska fodra mera fritt i hagen, alternativt vill ha din häst i egen hage trots att stallet inte erbjuder det upplägget osv ?

Ang ett grovfoder med 94 (!) % TS så undrar jag vad det är ? Oavsett analys . Hade aldrig köpt ngt sånt .

(Har ingen koll på vad för annonser du har lagt ut osv, inte läst dem) .
 
Senast ändrad:
Det är alltså två olika partier, en bal från varje parti? Det här blir ju verkligen bara mer och mer underligt.
Förlåt ska försöka vara mer tydlig.

Den ena balen är hö 94% TS som jag tvingades köpa själv eftersom jag av de andra stallägarna inte fick ta mer av det gemensamma höet.

Den andra balen är silage med 88% TS som är det gemensamma höet som jag av de andra hästägarna måste ta med mig, eftersom de inte vill betala tillbaka de pengar jag på förhand betalat för höet.
 
Förlåt ska försöka vara mer tydlig.

Den ena balen är hö 94% TS som jag tvingades köpa själv eftersom jag av de andra stallägarna inte fick ta mer av det gemensamma höet.

Den andra balen är silage med 88% TS som är det gemensamma höet som jag av de andra hästägarna måste ta med mig, eftersom de inte vill betala tillbaka de pengar jag på förhand betalat för höet.
Det är alltså två balar hö du har, den ena med TS 88% och den andra med 94%. Hö har en TS från 84%, som Lovisaleonora tidigare nämnde.
 
Jag tycker du ska försöka enas med dig själv om det är silage eller hö. Det är lite som att fnatta mellan att fodra med havre eller pellets, men det är samma foder hela tiden.

Du har plastat hö, med olika ts helt enkelt.
 
@ufot ja jag förstår som sagt att det skurit sig deluxe mellan dig och stallet du står i . Jag hoppas även att du kan förstå att man inte tar ställning utifrån någons redogörelse på buke utan förhåller sig rätt reserverad ang att bedöma läget annat än att konstatera utifrån det du skriver att det är krig och att det oftast finns två sidor av varje mynt.
Som jag tolkat det är resten av de inackorderade nöjda med vad som gäller (lösdrift) och har ett fungerande upplägg men det har blivit rörigt när du vill fodra mer utan att själv tillskottsfodra din häst samt vill ha din häst i egen hage trots att stallet inte erbjuder det upplägget osv ?

Ang ett grovfoder med 94 (!) % TS så undrar jag vad det är ? Oavsett analys . Hade aldrig köpt ngt sånt .

(Har ingen koll på vad för annonser du har lagt ut osv, inte läst dem) .
Ja, du har tolkat situationen åtminstone delvis rätt. Det var när det upptäcktes att min häst blivit tunn och jag var tvungen att ge henne mer hö som allt sket sig. De andra hästägarna vill inte ge mer hö och jag var därför tvungen att sätta henne i egen hage, vilket inte heller gick bra pga att ena hästägaren menar att det blir problem med flocken. Sen trivs hon inte heller själv.

Självklart finns det två sidor av myntet. Jag är på intet sätt oskyldig. Däremot är turerna kring uppsägningen dunkel och där förstår jag mindre vad jag egentligen gjorde för fel. Men, men gjort är gjort och förhoppningsvis har jag lärt mig något på kuppen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 825
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 386
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
685
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp