Carolina86

Trådstartare
Hej ! Behöver tips råd !
För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog extremt lång tid innan benet var normalt . Har sedan dess varit försigtig med min ridning . Men jag var på en Dresyr träning o de blev hårdare än jag trodde i december alltså lång tid efter lymfangiten . Då blev hon super svullen över kotan direkt . Detta var den 15/12 o jag upptäckte även mugg på samma ben . Hon har ingen puls o är jämntjock . Nu är de till hälften då stort . Hon är fullt ridbar , går helt rent pigg o framåt , men svullnaden lägger dig endast vid rörelse . Har massserat med arnika , går o rider varje dag , haft lindor under natten . Kylt henne , mm o de är fortfarande svullet under dagen / morgon . Har ingen möjlighet o ha henne lindad under natten tyvärr. Som sagt pigg häst ej varm eller puls . Är detta en överansträngning av den hårda träningen? Eller muggen hon har början till rasp . Den fösta bilden som är tagen framifrån är från idag .så hon är bättre . Men de känns som om de är jätte svårt o få bort svullnaden
 

Bifogade filer

  • 10936551-CEFA-41B2-8C13-029D52179AD5.jpeg
    10936551-CEFA-41B2-8C13-029D52179AD5.jpeg
    418,6 KB · Visningar: 98
Hej ! Behöver tips råd !
För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog extremt lång tid innan benet var normalt . Har sedan dess varit försigtig med min ridning . Men jag var på en Dresyr träning o de blev hårdare än jag trodde i december alltså lång tid efter lymfangiten . Då blev hon super svullen över kotan direkt . Detta var den 15/12 o jag upptäckte även mugg på samma ben . Hon har ingen puls o är jämntjock . Nu är de till hälften då stort . Hon är fullt ridbar , går helt rent pigg o framåt , men svullnaden lägger dig endast vid rörelse . Har massserat med arnika , går o rider varje dag , haft lindor under natten . Kylt henne , mm o de är fortfarande svullet under dagen / morgon . Har ingen möjlighet o ha henne lindad under natten tyvärr. Som sagt pigg häst ej varm eller puls . Är detta en överansträngning av den hårda träningen? Eller muggen hon har början till rasp . Den fösta bilden som är tagen framifrån är från idag .så hon är bättre . Men de känns som om de är jätte svårt o få bort svullnaden
Det bästa är om du kontaktar samma veterinär som behandlade hästen när den var dålig i september.
 
Min erfarenhet är att har dom en gång haft lymfangit på ett ben så är dom mycket mer benägna att svullna i just det benet vid tex lindrig mugg. (vet inte om det generellt är så)
Så länge som det går ner efter rörelse så skulle jag inte bli orolig. Man får försöka få bort alla småsår och muggangrepp. Vilket kan vara lättare sagt än gjort.....
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 714
Senast: Hedwig
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 781
Senast: Elo
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 559
Senast: Görel
·
Hästvård Min totto fick mugg (eller rasp kanske det heter?) ca 10-15 cm över kotan vänster bak i vintras. Var som ett streck rakt över på...
Svar
0
· Visningar
1 214
Senast: Perla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp