Men det är ju ändå en utopi att alla med blandraser ska veta vad för mix de har. Hur många blandrasuppfödare är ärliga med att uppge det och hur ska det ens kunna kontrolleras att det stämmer?
Då får blandrasaveln förbjudas (inte mig emot)

Oavsett ras eller blandras så gäller att känna sin hunds personlighet. Även om rasen säger en del så är den inte allt och i grund och botten gäller det att känna individen.
 
Men det är ju ändå en utopi att alla med blandraser ska veta vad för mix de har. Hur många blandrasuppfödare är ärliga med att uppge det och hur ska det ens kunna kontrolleras att det stämmer?
Då får blandrasaveln förbjudas (inte mig emot)
Vi har tagit två kullar på min blandrastik och har varit ärliga med att vi inte vet exakt vad valparna är för ras. Jag kommer inte vilja avla mer på blandras för att det finns renrasiga som fungerar. Det går att göra dnatest för att få veta mer exakt, men det är väl inte så troligt att alla gör det.
 
Vi har tagit två kullar på min blandrastik och har varit ärliga med att vi inte vet exakt vad valparna är för ras. Jag kommer inte vilja avla mer på blandras för att det finns renrasiga som fungerar. Det går att göra dnatest för att få veta mer exakt, men det är väl inte så troligt att alla gör det.

Problemet med blandras är att man kan aldrig veta vilka egenskaper från de olika raserna som kommer slå igenom. Det kan också bli helt oväntade "egenskaper" när två olika jobbar mot varandra.
 
Problemet med blandras är att man kan aldrig veta vilka egenskaper från de olika raserna som kommer slå igenom. Det kan också bli helt oväntade "egenskaper" när två olika jobbar mot varandra.

Plus att även rasrent så kommer oväntade (och ofta oönskade) egenskaper ibland, ur det blå.

/Hon som haft en papillon x cavalier blandning som var en jaktidiot och en riesen som trodde han var en vintjakthund 🙈
 

Liknande trådar

Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 166
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 139
Senast: Liten
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp