cf234k

Trådstartare
Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara.
dag 1
skakade, var hängig och hade 1 grads feber. Gick ut i hagen på grönbete över natten med kompisar.
dag 2
vilade i hagen, lite skakig fortfarande men febern verkar gått ned lite
dag 3
var väldigt hängig, ville inte äta eller dricka, bajsade och kissade inte och var mager. snoppen var svullen och vi misstänkte urinvägsinfektion. Sprejade antibiotika sprej in i urinröret och runt om. kunde ej tvätta rent då han sparkade bort en av smärta när man rörde vid skapet. på kvällen försämrades tillståndet och veterinär tillkallades. hon gav lugnande så att de kunde tvätta av snoppen och pumpa ned 10L vätskeersättning. hon undersökte men kunde inte sätta någon slags diagnos. Hästen kissade, men inte riktigt som vanligt; mer små skvättar och kisset var väldigt mörkt. bajsa kunde han inte. han spenderade natten i boxen med en kompis.
dag 4
han var piggare, åt och drack och var framåt, men kissade fortfarande inte ordentligt, och ingen bajs än vad vi vet. vi bestämde att han var pigg nog att gå ut i hagen igen och det gjorde han. väl i hagen drack och åt han, inte jättepigg och kanske inte så super sugen på gräset. försökte massera magen lite för att få igång tarmarna, han hade fortfarande problem med kisset, försöker kissa men det går inte, tror det är för att han är så svullen i snoppen. värmen och flugorna irriterar honom så tror att han verkar mer trött pga det.
dag 5
han togs upp på morgonen och de tvättade rent med varmt vatten och mild tvål i skapet. det gjorde honom lite trött då man får tampas lite med honom, han tycker vatten o sprejer är otäcka och sparkar och hoppar runt. inte konstigt att han blir lite trött då tänker jag. han kissar konstigt och han har inte bajsat inne än trots att han stod hela förmiddagen på box. vi promenerar honom några hundra meter till ofrån hagen, men då är han seg och svettas. tycker att han är lite trött ändå, och när vi gick till hagen frustade han massor, och ut kom massa gult/oranget tjockt snor. det kan betyda allt från överansträngning till infektion. det verkar inte vara smittsamt, då ingen annan häst visar symptom. jag gissar på urinvägsinfektion, men ägare har inte pengar och vill inte ta ut veterinär om inte akut. så skriv inte att jag ska hämta veterinär!

Tacksam för svar❤️
 
Om det här är på riktigt så ring djurskyddet omedelbart så de kan omhänderta den stackars hästen och, gissar jag, avliva den. Hästen lär dö i kolik av sig själv annars. Hur kommer man ens på tanken att släppa ut en häst utan koll när den mår som du beskriver? Det här är verkligen illa! Självklart ska hästen ha veterinärvård och det genast. Det är jättejätteakut!!!
 
Hästen är skakig, bajsar inte, svettas av knappt något och är slö - det är hög tid att ringa veterinären! Kolik är inte att leka med och kan få allvarliga konsekvenser.
Bortsett från det. Det låter som att det definitivt är dags för provtagning eller liknande, imo. Vilket betyder veterinär, även det. Även om det är något mindre allvarligt så behöver hästen träffa en veterinär. Djur ska skyddas mot onödigt lidande, och som det låter i ditt inlägg tycker jag att det är under all kritik att veterinär inte tillkallas. Förstår att det inte är upp till dig, men fortfarande. Du kan däremot göra en anmälan. Att låta en häst stå utan vård på det här sättet lär bryta mot djurskyddslagen. Finns inte pengar till undersökning/behandling så får ägaren ta det tuffa beslutet och avliva. Det har snart gått en vecka (!!!).

Jag hade inte vågat lämna min häst utan uppsikt i det där skicket. Promeneras han något förutom till/från hagen? Eller ställs han obevakad i boxen och tas senare ut i hagen, där han går utan uppsikt?

Har hästen tarmljud?

Dricker han verkligen ordentligt? Får ni i honom elektrolyter? Så att han inte blir uttorkad i värmen - det går fort! Såsom du beskriver urinen hade jag varit orolig.

Är det bara snoppen som är svullen, eller hur är det med resten av skapet? Och området runtomkring? Är han väldigt angripen av mygg/broms/knott i ljumskarna tex?

När ni håller på med skapet - kom ihåg att använda engångshandskar!
 
Om det här är på riktigt så ring djurskyddet omedelbart så de kan omhänderta den stackars hästen och, gissar jag, avliva den. Hästen lär dö i kolik av sig själv annars. Hur kommer man ens på tanken att släppa ut en häst utan koll när den mår som du beskriver? Det här är verkligen illa! Självklart ska hästen ha veterinärvård och det genast. Det är
Hästen är skakig, bajsar inte, svettas av knappt något och är slö - det är hög tid att ringa veterinären! Kolik är inte att leka med och kan få allvarliga konsekvenser.
Bortsett från det. Det låter som att det definitivt är dags för provtagning eller liknande, imo. Vilket betyder veterinär, även det. Även om det är något mindre allvarligt så behöver hästen träffa en veterinär. Djur ska skyddas mot onödigt lidande, och som det låter i ditt inlägg tycker jag att det är under all kritik att veterinär inte tillkallas. Förstår att det inte är upp till dig, men fortfarande. Du kan däremot göra en anmälan. Att låta en häst stå utan vård på det här sättet lär bryta mot djurskyddslagen. Finns inte pengar till undersökning/behandling så får ägaren ta det tuffa beslutet och avliva. Det har snart gått en vecka (!!!).

Jag hade inte vågat lämna min häst utan uppsikt i det där skicket. Promeneras han något förutom till/från hagen? Eller ställs han obevakad i boxen och tas senare ut i hagen, där han går utan uppsikt?

Har hästen tarmljud?

Dricker han verkligen ordentligt? Får ni i honom elektrolyter? Så att han inte blir uttorkad i värmen - det går fort! Såsom du beskriver urinen hade jag varit orolig.

Är det bara snoppen som är svullen, eller hur är det med resten av skapet? Och området runtomkring? Är han väldigt angripen av mygg/broms/knott i ljumskarna tex?

När ni håller på med skapet - kom ihåg att använda engångshandskar!
Ja, jag är väldigt orolig, vi har engångshandskar. han har tillsyn nästan hela tiden och han är aldrig ensam. vi har försökt tsm med veterinär att få honom att bajsa, och han har troligen bajsat i hagen, bara inre vad vi sett. men de har skugga i hagen och han dricker bra.
Ägaren får vackert ta sitt ansvar och kontakta veterinär, låna pengar till behandling om det behövs. Hästen ska ha hjälp, nu.
Hästens rättighet, ägarens skyldighet.
håller med.
 
Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara.
dag 1
skakade, var hängig och hade 1 grads feber. Gick ut i hagen på grönbete över natten med kompisar.
dag 2
vilade i hagen, lite skakig fortfarande men febern verkar gått ned lite
dag 3
var väldigt hängig, ville inte äta eller dricka, bajsade och kissade inte och var mager. snoppen var svullen och vi misstänkte urinvägsinfektion. Sprejade antibiotika sprej in i urinröret och runt om. kunde ej tvätta rent då han sparkade bort en av smärta när man rörde vid skapet. på kvällen försämrades tillståndet och veterinär tillkallades. hon gav lugnande så att de kunde tvätta av snoppen och pumpa ned 10L vätskeersättning. hon undersökte men kunde inte sätta någon slags diagnos. Hästen kissade, men inte riktigt som vanligt; mer små skvättar och kisset var väldigt mörkt. bajsa kunde han inte. han spenderade natten i boxen med en kompis.
dag 4
han var piggare, åt och drack och var framåt, men kissade fortfarande inte ordentligt, och ingen bajs än vad vi vet. vi bestämde att han var pigg nog att gå ut i hagen igen och det gjorde han. väl i hagen drack och åt han, inte jättepigg och kanske inte så super sugen på gräset. försökte massera magen lite för att få igång tarmarna, han hade fortfarande problem med kisset, försöker kissa men det går inte, tror det är för att han är så svullen i snoppen. värmen och flugorna irriterar honom så tror att han verkar mer trött pga det.
dag 5
han togs upp på morgonen och de tvättade rent med varmt vatten och mild tvål i skapet. det gjorde honom lite trött då man får tampas lite med honom, han tycker vatten o sprejer är otäcka och sparkar och hoppar runt. inte konstigt att han blir lite trött då tänker jag. han kissar konstigt och han har inte bajsat inne än trots att han stod hela förmiddagen på box. vi promenerar honom några hundra meter till ofrån hagen, men då är han seg och svettas. tycker att han är lite trött ändå, och när vi gick till hagen frustade han massor, och ut kom massa gult/oranget tjockt snor. det kan betyda allt från överansträngning till infektion. det verkar inte vara smittsamt, då ingen annan häst visar symptom. jag gissar på urinvägsinfektion, men ägare har inte pengar och vill inte ta ut veterinär om inte akut. så skriv inte att jag ska hämta veterinär!

Tacksam för svar❤️
Du skriver att "Ägare har inte pengar och vill inte ta ut veterinär om inte akut så skriv inte att jag ska ta ut veterinär "

Om man har ett sjukt djur så är det veterinär som man måste konsultera. Och den kostnaden får man ta. Folk kan tipsa här men om vi inte sett hästen kan vi tyvärr bara gissa.
Veterinär var ju ute dag tre så då bör ni kontakta hen igen och uppdatera hur läget är och fråga vad ni ska göra.
Ja.. det kostar att ha djur...det får man tyvärr räkna med...
 
Nu skulle vet jag men jag uppskattar om ni slutar skriva. jag vet att det är fel men jag har redan tjatat om veterinär. när ni fortsätter skriva glr ni inget mer än att ge mig panik. ha förståelse för att jag är nästan helt maktlös i denna situation. vet mkt väl om att han kan dö. har försökt hantera detta det de senaste dagarna och hart ute hos han varje dag. jag är inte vuxen så har varken kunskapen eller pengar för att hjälpa honom mer än att försöka stå o få han att bajsa och hälla i han vatten. tack så mycket för alla råd. dock inget jag inte redan visste.
 
Du skriver att "Ägare har inte pengar och vill inte ta ut veterinär om inte akut så skriv inte att jag ska ta ut veterinär "

Om man har ett sjukt djur så är det veterinär som man måste konsultera. Och den kostnaden får man ta. Folk kan tipsa här men om vi inte sett hästen kan vi tyvärr bara gissa.
Veterinär var ju ute dag tre så då bör ni kontakta hen igen och uppdatera hur läget är och fråga vad ni ska göra.
Ja.. det kostar att ha djur...det får man tyvärr räkna med...
jo tack jag har vart på ägaren de senaste dagarna om veterinär. finns inget jag som barn kan göra dock.
 
Du skriver att "Ägare har inte pengar och vill inte ta ut veterinär om inte akut så skriv inte att jag ska ta ut veterinär "

Om man har ett sjukt djur så är det veterinär som man måste konsultera. Och den kostnaden får man ta. Folk kan tipsa här men om vi inte sett hästen kan vi tyvärr bara gissa.
Veterinär var ju ute dag tre så då bör ni kontakta hen igen och uppdatera hur läget är och fråga vad ni ska göra.
Ja.. det kostar att ha djur...det får man tyvärr räkna med...
Jag tror att de har kontakt med veterinären, om inte så ringer jag snart själv
 
Ok. Jag förstår att det är svårt
Kan du prata med dina föräldrar? Eller någon annan vuxen? De som äger stallet eller andra som har hästar där?
Som kan prata med ägaren och säga att hästen är riktigt sjuk.
Jag har pratat med mina föräldrar, och en vuxen från stallet. ägaren vet mycket väl om tillståndet men gör ingenting. Alla andra hästar mår bra, de har bra hästhållning, lösdrift o sånt där. hästarna är mycket lyckliga och mår bra. alla runt om kring säger veterinär, men vi kan inte göra mer än att tjata. får hoppas att hon ger sig. annars försöker jag hantera tanken att han inte klara sig.
 
Hästen är skakig, bajsar inte, svettas av knappt något och är slö - det är hög tid att ringa veterinären! Kolik är inte att leka med och kan få allvarliga konsekvenser.
Bortsett från det. Det låter som att det definitivt är dags för provtagning eller liknande, imo. Vilket betyder veterinär, även det. Även om det är något mindre allvarligt så behöver hästen träffa en veterinär. Djur ska skyddas mot onödigt lidande, och som det låter i ditt inlägg tycker jag att det är under all kritik att veterinär inte tillkallas. Förstår att det inte är upp till dig, men fortfarande. Du kan däremot göra en anmälan. Att låta en häst stå utan vård på det här sättet lär bryta mot djurskyddslagen. Finns inte pengar till undersökning/behandling så får ägaren ta det tuffa beslutet och avliva. Det har snart gått en vecka (!!!).

Jag hade inte vågat lämna min häst utan uppsikt i det där skicket. Promeneras han något förutom till/från hagen? Eller ställs han obevakad i boxen och tas senare ut i hagen, där han går utan uppsikt?

Har hästen tarmljud?

Dricker han verkligen ordentligt? Får ni i honom elektrolyter? Så att han inte blir uttorkad i värmen - det går fort! Såsom du beskriver urinen hade jag varit orolig.

Är det bara snoppen som är svullen, eller hur är det med resten av skapet? Och området runtomkring? Är han väldigt angripen av mygg/broms/knott i ljumskarna tex?

När ni håller på med skapet - kom ihåg att använda engångshandskar!
Jag vill inte lämna han ensam, men jag kan inte vara där mer än jag redan är, vilket är typ 7h varje dag. men jag har andra ansvar också. kan liksom inte åka dit o övervaka hela natten. det är flugor o bromsar runt skapet ja, jag tror att han har en infektion, och lämnar dem det så blir det sepsis o han dör, annars tar kolik ut honom. han är inte övergiven liksom, han tas hand om och vi gör så gott vi medhjälpare kan.
 
Jag vill inte lämna han ensam, men jag kan inte vara där mer än jag redan är, vilket är typ 7h varje dag. men jag har andra ansvar också. kan liksom inte åka dit o övervaka hela natten. det är flugor o bromsar runt skapet ja, jag tror att han har en infektion, och lämnar dem det så blir det sepsis o han dör, annars tar kolik ut honom. han är inte övergiven liksom, han tas hand om och vi gör så gott vi medhjälpare kan.

Jag fattar det, jag lovar. Men då får ju ägaren göra det, hästen är (självklart) hens ansvar. Jag försökte inte vara elak mot dig, utan blir förbannad över ägaren och (förstås) djupt illa berörd över hur situationen beskrivs/hur hästen mår. Du måste förstå att vi här "bara" vet det du skriver :heart .

Jag frågade om svullnaden vid snoppen och skapet för att jag har lite erfarenhet av svullnad där.
Där jag bor är insektstrycket högt på sommaren - mycket mygg (dessutom översvämningsmygg utöver de vanliga), knott och broms. Båda mina hästar fick reaktioner i det området pga insekterna (ingen av dem var allergiska eller liknande, men det är verkligen mycket här!). Det är ju ett område som är svårt att skydda ordentligt mot insekterna. På valacken svullnade skapet (dock inte själva snoppen) och ljumskarna upp riktigt ordentligt. Området blev varmt och inflammerat. Betten fick aldrig vara ifred för andra insekter, så de vätskade och en del varade lite. Veterinären kom ut och gjorde rent ordentligt, och hästen fick lokal antibiotika (salva) som efter noggrann tvätt och torkning skulle smörjas på området (inte inne i skapet, dock). Sen fick jag fortsätta varje dag (kommer inte ihåg exakt hur många, men det förskrev ju förstås veterinären). Det blev helt bra, utan problem, men krävde förstås omvårdnad. Min häst var dock inte påverkad på det sätt som du beskriver, även om han självklart var ordentligt obekväm eftersom svullnaden gjorde att det skavde etc när han gick.


När veterinären var ute, tittade hen då på snoppen och svullnaden? Kan hästen ha haft höjden av otur med ett getingstick tex? Om snoppen svullnat och han har ont, svårt att kissa etc så påverkar det förstås honom (jag är inte veterinär, utan försöker bara spåna).
 
Tack för att du förstår. Ja, vet tittade på snoppen och gav medicin för att han skulle dra ut den helt, hon hittade ingenting. men vi rengör varje dag nu, om det nu sitter där. men jag vet inte. veterinär visste ju inte enns vad det var
 
Jag försökte googla på urinvägsinfektion hos häst men tyckte tyvärr inte att jag hittade särskilt mycket mer än detta och ett gäng trådar här på Buke.

Urinvägsinfektion - Agrias hemsida
Har oxå googlat mycket, alla säger att veterinär ska tillkallas, vilket jag förstås håller med om och sagt från första symptom. men fått ett nej som svar. Jag tror att han har primärt urinvägsinfektion som kommit av att han sovit ute, och sedan har han fått uttorkning och irritation vid skapet och i snoppen som effekt av det. Men det jobbiga är att han är pigg ibland, men sen går han ner igen. jag tror också att han får kolik snart eller om han redan har det just nu. jag vet inte.
 
Tack för att du förstår. Ja, vet tittade på snoppen och gav medicin för att han skulle dra ut den helt, hon hittade ingenting. men vi rengör varje dag nu, om det nu sitter där. men jag vet inte. veterinär visste ju inte enns vad det var

Jag har inte haft urinvägsinfektion hos nån av mina hästar, men tänker att den diagnosen bör kunna ställas med ett urinprov (så görs ju på andra djur och även människor).

(Jag förstår att det inte är vad "du vill höra" eftersom det innebär ett veterinärbesök, vilket ägaren inte vill/tänker ordna. En kan ju tyvärr inte analysera/odla själv.. Igen, jag skriver inte för att vara elak. :heart )

Jag hoppas att det går bra i slutändan, verkligen.
 
Jag har inte haft urinvägsinfektion hos nån av mina hästar, men tänker att den diagnosen bör kunna ställas med ett urinprov (så görs ju på andra djur och även människor).

(Jag förstår att det inte är vad "du vill höra" eftersom det innebär ett veterinärbesök, vilket ägaren inte vill/tänker ordna. En kan ju tyvärr inte analysera/odla själv.. Igen, jag skriver inte för att vara elak. :heart )

Jag hoppas att det går bra i slutändan, verkligen.
Tack så mycket för hjälpen. man borde väl kunna köpa ett för människor på apoteket eller något, och testa själv. ❤️
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
Svar
19
· Visningar
817
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
528
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Habina
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp