K

kakan79

Jag har en katt på 5 år, för 7 veckor sedan fick hon en kattkompis på 12 v.Men min gamla katt är sur som en citron ,fräser och slås.Gör dom så här i början?? Det har ju ändå gått 7 veckor! Tacksam för tips :confused:
 
Hej

Vad gör du för att hindra dem att slåss? För naturligtvis ska det inte vara så.

Förslagsvis ser du först och främst till, att den första katten känner, att hon är nr 1.
Sedan får du leka med dem och göra så de glömmer varandra för det som är skojigt. Ett bra sätt är att ha ett långt snöre, så de kan leka i var sin ände och på litet avstånd från varandra.

Krossa ex jästtabletter och smörj in i deras pälsar, så de luktar lika. Jästtabletter gillar de flesta katter mycket.

När den äldre katten inte riktigt anpassar sig till en nykomling, måste man lägga ner extra tid, för att det ska gå bra. Det är vår skyldighet mot djuren. Oftast brukar det dock gå bra utan annat än fräs, vilket inte är detsamma som att de är arga.

Förhoppningsfullt är slagsmålen inte så de skadar sig, eller? Det vore ju synd, då risken finns att de aldrig kan bli vänner.

Garp
 
Nej, dom har aldrig gjort illa varandra. Jag får väl ge dom lite mera tid , många har även sagt att den äldre katten uppfostrar den lilla?
 
Det kan ta lång tid för katter som inte vuxit upp tillsammans att fullt ut aceptera varandra. Håll bara ut!

Min sambo hade förut två katter som betedde sig så där längre än sju veckor, fräste och höll på fast de på något vis ändå var kompisar när något hände. Han tröttnade till slut och stängde in de två "bråkmakarna" i en garderob. Där gjorde de tydligen upp i godan ro (inga skrik eller liknande hördes så de slogs inte). Hade han hört något hade han ingripit. När de sedan blev utsläppta efter ett tag var de världens vänner. Rangordningen var strikt, den nya och äldre katten var ranghögst men de var såta vänner.

Jag rekomenderar dig på inga vis att göra på det här sättet utan berättar det mer som en anekdot. Katter måste ofta liksom befästa sina hierarkier innan de kan bli vänner. Din lilla katt är ju så ung ännu så den kan faktiskt inte riktigt förstå vad som händer och varför din gamla katt är en sån surkart. Ge det tid bara.

Lycka till med kisarna och ha tålamod!
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Fick igår hem en 9 månaders hankatt. Supersnäll och social. Men "gamla" katt gillar verkligen inte honom utan fräser och morrar så fort...
Svar
9
· Visningar
865
Senast: MimmiX
·
Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp