hjälp.........

A

Anne

Jag har en Islänning på 4 år. En häst jag ägt sedan han var 5 mån. Anser att vårt förhållande är mycket bra och vi trivs ihop. I vissa avseenden accpterar han bara mig och han ställer alltid upp. Har ganska mycket nerv men han lyssnar alltid. Jag litar på honom trots hans ringa ålder.

Nu till saken: Ivåras skulle jag sitta upp för första gången. Jag hade en känsla redan när jag hämtade honom i hagen att det var fel dag. Jag har aldrig ridit in en häst förr så jag litade på min komips som sa att det kommer gå bra. Hon har följt oss hela tiden sen köpet. (Jag förbannar mig själv idag för att jag inte lyssnade på min känsla!!! ) Jag satte foten i stigbygeln och hon höll emot på andra sidan. Jag hoppade försiktigt upp och han fick panik, kastade sig fram och jag flög all jordens väg. Jag kunde lätt fånga honom igen men han var klart skärrad. Han visade ingen rädsla mot MIG.

Efter detta hände jobbade jag honom helt själv på banan i 2 veckor. Lugnt och stilla, i samförstånd. Först var han spänd men under dessa 14 dagar kom jag så långt att jag kunde via en pall hänga på honom och han kunde gå en bit med min syster ledandes. Hon var med mig de 2 sista dagarna. Sedan fick han 4 månaders vila.

Jag har återupptagit hans träning. Idag red/satt jag på honom för 5:te gången någonsin. En underbar upplevelse. Han är rädd om mig och vi svänger, stannar, och startar utan problem. Har till och med travat lite. Han är tvärlugn. Inga spänningar och han gäspar, slickar sig om munnen och är med mig.

Igår skulle jag försöka sitta upp från marken. Han blev spänd och verkligen visade att han inte var med mig och var rädd. Tog fram pallen och sitter upp och han är helt lugn.

Jag kommer alltså inte upp från marken men via pall.

Hur löser jag detta problem? Jag vill ju kunna sitta upp i tex. skogen. Kan ju inte dra pallen med mig överallt. Visst han är bara riden 5 ggr men hur kan jag hjälpa honom komma över hans rädsla? Hur skulle ni NH:are göra i denna situation? Har ni nåra bra övningar eller andra ideér.

Tacksam för råd. Anne
 
Om jag var du så skulle jag ta det mycket lugnt och steg för steg. Kan du stå bredvid honom i höjd med stigbygeln utan att han spänner sig? Jag skulle börja med att ta i stigbygeln, sedan bara lyfta upp benet lite, när han tycker det är OK, hålla foten mot stigbygeln, sätta foten i stigbygeln och ta ur, många, många gånger tills han tycker det är urtråkigt, sedan lägga lite tyngd i stigbygeln, upprepa tills han tycker DET är tråkigt. Dessutom så skulle jag vänja honom vid att jag skuttar och hoppar omkring honom, hålla en hand på hans rygg och skutta lite planlöst och okomplicerad medan jag visslar, eller nåt. Visa att det inte är farligt med plötsliga rörelser vid hans sida. Jag skulle forsätta så och ta ett pyttesteg i taget och inte kliva upp på hans rygg förrän han nästan somnar av uttråkning övar alla mina konstigheter. jag vet inte om du får nåt sammanhang i detta eller om du förstår hur jag menar, eller om du redan har testat alltihop, men så är det ju på nätet...
 
För att förbereda uppstigningen föreslår jag att du gör lite av det här, och många av övningarna behöver du inte ha hästen sadlad först...

Ställ dig bredvid hästen och lyft långsamt på benen som du gör när du ska sitta upp, gör tåhävningar och kanske utöka till små jämfota-hopp. Gör på båda sidor!

Utöka gärna till lite vildare flaxningar och större hopp kring hästen (ja, jag vet att det verkar lite tokigt :crazy: men det är kanonbra...). När hästen tycker det är ok - sätt på sadeln.

Lyft benet som om du tänkte sitta upp, men "ångra" dig och ta ner foten igen - smek hästen. Gör om det igen och utöka med små hopp (utan att sätta i foten i stigbygeln), ta ner foten igen - smek hästen.

Ta tag i sadeln och rucka den fram och tillbaka så att hästen ställer ut sina ben och så kan hålla balansen innan du börjar öva med själva uppsittandet.

Gör uppsittningen i små etapper där du väntar tills hästen tycker det är ok att du hoppar och står där. Tänk uppsittningen i smådelar:
- se till att hästen står stadigt
- lyfta foten
- sätta den i stigbygeln
- ta lite sats med benet som står på marken
- ställa sig i stigbygeln
- vänligt smeka den på andra sidan
- lägga över benet

Beta av dessa moment ett och ett och låt hästen få tid att bearbeta momenten. Många hästar, även sådana som rids varje dag, avskyr hoppen man gör när man ska upp. Och ibland kan det hända att ryttaren är klumpig på olika sätt så att hästen får foten i sidan, sadeln glider på trekvart innan matte/husse kommer upp och annat upptänkligt - så det är vanligt med uppsittningsproblem.

Parelli säger att hästar för poängstatistik. Och sådana där hopp man får göra för att komma upp på hästen samtidigt som den går iväg tror jag visst var 100 poäng per hopp :rofl:.

Prova lite av det där. Jag vet att jag är lite "sådär" på att förklara, men jag hoppas att du greppat själva grundtanken med uppsittningen så att du kan använda det på din häst! :smirk:

Lycka till!
Camilla
 
hahahahahaha...vi har suttit och skrivit svar samtidigt ..... :rofl:

/Camilla
 
Tacksam för alla svar jag kan få. :)

När jag står på pallen brevid honom, i sadelläge, är han kolugn och jag kan stiga upp och ner hur som helst. Samtidigt dragandes i sadeln. Det var så jag gjorde från början för att vänja honom vid "rycket". Sätter sen foten i stigbygel och viktar över till sadeln utan pallkontakt. Lugn. Lägger över benet och tar andra stigbygeln. Jag har halkat ut stigbygeln av misstag och han "riste till" i kroppen men inget mer.

Tror inte problemet ligger i stigbygeln utan när jag hoppar upp och tyngden som kommer. Är inte vinglig när jag är i sadeln utan känns stabil.

Jag ska helt klart prova era tips. Med att hoppa vid hans sida osv. MVH Anne
 
Jag stod bredvid min i början och la upp benet på ryggen, och drog det fram och tillbaka, och dunkade lite försiktigt bakåt rumpan till. Är du smidig klarar du det i markplan, annars räcker det att stå på en liten, sten upphöjning. Sen satte jag foten i stigbygeln och tyngde på mer ett par ggr innan jag hoppade upp. På det sättet blev han van vid ben som kom farandes hit och dit, och rörelsen. Lycka till, Superbusan
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 373
Senast: Snurrfian
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
2 989
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp