Hm... hade samma problem med min femåring ett tag, just med hoppningen, han har ägnat sig åt diverse mer eller mindre smarta sätt för att försöka komma undan riktigt jobb...
Jag bytte bett... tycker inte om att rida på stång och liknande, men nu va d oundvikligt, då han antingen drog, körde upp huvudet eller stannade och bockade... *suck*
Han fick under en veckas tid gå på ett bett som jag vet används inom Barock-ridningen.. en tredelad stång med kopparrullar på mitten. Kanske nån vet vad det heter.. sen började jag med och låta honom skrita över 15cm högt hinder, sedan trava och till sist galoppera.. detta gjorde vi ett par gånger och nu har han lugnat sig.. Problemet var juh egentligen att han tyckte att det var kul, men inte kunde komma till ro för att hoppa lite lagom... Med stången fick ha en chans att greja med något annat (rullarna) och va inte riktigt så laddad.. Plus att han klarar sig fin-fint utan martingal, då han får vägledning till att sänka nacken eftersom det blir hävstångseffekt när jag tar i tygeln...
Min ide bara..