A

Andiamo

Gör ett arbete i skolan om problemlösning...
Problemet är:
Häst av varmblodstyp över ponnymåttet.
Ryttaren upplever dessa problem:'
*Hästen biter sig fast i vänster tygel
*Den lägger huvudet på sned
*Den känns seg och går inte fram
*Vänster framhov ser mindre ut
*Den har möjligtvis blivit lite trippig i steget
*Den lägger svansen på sned
*Den river ofta rättuppståednde hinder

Våran uppgift är alltså då att reda ut vad för fel hästen kan ha i rygg, länd och kors och ev i bogen.

Klassen har alltså delats i olika grupper och alla grupper har fått olika delar....

Skulle behöva lite hjälp att spåna idéer.... :idea:
 
Jag skulle som första årgärd kolla munnen.
Om hästen har problem med munnen vilket har lett till att den drar sig undan bettet på ena sidan kan den ha gått och snedbelastat sig under en längre tid.
Snedbelastningen kan leda till stelhet och verk och i värsta fall överbelastning i ena sidan, vilket yttrar sig som trippighet och minskad bjudning.
Att hovarna är olika stora beror på att de har belastats olika.

Problemet kan naturligtvis även börjat i ben/leder/muskler.
 

Liknande trådar

Träning Jag är i akut behov av hjälp eftersom jag inte kan fatta höger galopp på min häst längre. Det har alltid varit en svag punkt för oss...
2
Svar
24
· Visningar
2 879
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 775
Senast: Lepidus
·
Utrustning Har en fundering som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Min häst har nyss fått en ny sadel som ligger ann perfekt. Dock är han ojämnt...
Svar
4
· Visningar
924
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 022
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp