Rosenblad

Trådstartare
Jag ska starta i ett dressyrprogram där mellantrav och mellan samt ökad skritt ingår. Jag skulle behöva bra tips, som kan hjälpa mig med ökningarna. Tack på förhand :)!
 
Mellanskritt är ingen ökning utan skritt på tygeln.

I ökad skritt har jag fått för mig att det viktigaste är att hästen söker sig FRAMÅT-nedåt när man ger den längd på tygeln (håll kvar kontakten med hästens mun). Sen ska den ju länga på steget men det verkar komma i andra hand :confused:

Mellantraven är viktig att den hålls jämn hela vägen, att hästen inte blir för lång utan har med sig bakdelen och håller ihop sig, inte drar upp huvudet eller börjar galoppera.

Vilket program är det du ska rida???

Lycka till!

M.
 
För att få bra längningar bör du kunna samla hästen först. Hästen måste vara stark i samlingen för att kunna öka på rätt sätt. Det du ska tänka på är att inte pressa fram ökningarna så att det bara bli spring! Hästen ska inte springa snabbare och ändra sin takt, utan behålla takten fast steglängden ökar. En riktig ökad trav ska kännas som "ökad passage!" :D Många hästar i lättare klasser springer som en symaskin när de ska öka, det är inte rätt. Då får det hellre gå saktare men att hästen ökar genom att länga ut steget!
Det du kan tänka på är att göra tydliga övergångar. I hörnet innan en diagonalökning tex. kan du samla ihop lite extra innan ökningen, då framhävs ökningen extra. Se också till att börja ökningen i tid. Den ska börja direkt från hörnet, många börjar öka för sent och då hinner man inte påbörja ökningen innan den är slut! ;)
Mellanskritt är ingen ökning utan "vanlig" skritt. I ökad skritt däremot ska hästen länga ut halsen (du ska länga ut tygeln en bit) och den ska marchera framåt, taktmässigt och med ökad steglängd. Halsen ska sträckas framåt nedåt och du ska vara noga med att följa med i hästens rörelse.

Nirak
 
Jag är medveten om att mellanskritt inte bokstavligt är en ökning, men jag syftade mer på att man i allmänhet ökar steglängden från arbetsskritt i programmet.

Ökad skritt ska väl också ridas på tygeln, dvs i rätt form :confused:?
 
Nu hänger jag inte med här! ;)
Men ja, ökad skritt ska ridas i rätt form.. men du ska länga ut tygeln lite och hästen ska sträcka sig framåt/nedåt i ökningen.

Nirak
 
Jag brukar kalla det för arbetsskritt när hästen helt enkelt går i sin normalskritt i rätt form. Som t ex benämningen arbetsgalopp i ett dressyrprogram fast i skritt. Flummigt men du kanske förstår vad jag menar :D. Bara ett uttryck jag använder.
 
Så är det ju i programmen med (som du skriver mellanskritt=vanligt skritt), det finns ingen arbetsskritt.
 
Ett litet tips när man ska gå in i en ökad trav på diagonalen är att rida en öppna i hörnet. Men man får vara observant så att man inte slirar runt så att det syns.. När man sedan har ytter bakben under hästen, skall man släppa fram den och ge den lite mer tygel men fortfarande hålla kvar stödet på ytter. Om du släpper fram hästen i rätt ögonblick kommer den automatiskt att skjuta ifrån med bakdelen och du får då en fin lite flygande ökning. Men man får inte glömma att innan man kan börja träna ökningar måste man se till att hästen är stark nog i sin samling.
Lycka till!
 
Haha kom på det :D :angel:. Nu märker man hur ofta jag rider dressyrprogram. Okej, tack alla för hjälpen! Mina inlägg känns lite flummiga nu när jag tänker efter, men jag förstår vad ni menar :D!
 
Mellan trav ligger mellan arbetstrav och ökad trav men är till sin karaktär "rundare" än den ökade traven. Hästen skall röra sig i ett till följd av ökat påskjut från bakbenen livligare tempo än arbetstrav & med en moderat längning av steglängden. Ryttaren ska tillåta hästenatt föra nosen ngt längre framför lodplanet än vad som är tillåtet i samlad och arbetstrav.

Mellan skritt: Lösgjord och regelbunden. Hästen ska röra sig livligt men avspänt & gå med eftergift på tygeln men får pendla med huvudet i takt med fotflyttningen. Ryttaren ska ha en mjuk förbindelse med hästens mun. Bakhovarna ska sättas framför framhovarnas spår.

Ökad skritt: Vägvinnande som möjligt utan att fotflyttningen blir överilad eller oregelbunden. Bakhovarna ska sättas klart framför framhovarnas spår. Ryttaren ska lämna stor frihet till hästens huvud & hals men men med sträckt tygel behålla kontakten med hästens mun. Hästens nos bör ej vara längre en dess armbåge.

:) Läste de ur TR. Lycka till!
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 728
Senast: hhere
·
Skola & Jobb Jag är på väg tillbaka efter utmattning och ska efter en längre tid på 75% sjukskrivning nu börja jobba 50%. Det är jag själv som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 335
Senast: Seaside
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: liiinnea
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 117
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp