R

romancia

Har köpt nytt hö, med analys endast på smrp och Mj. Nu är det så att analysen är tagen på det första höet som sködades- och det jag köpt är skördat senare på sommaren.
Värdena på höet är 9,1 Mj och 39 SmRp.
Eftersom det är skördat senare borde det ju vara lite minde energi och mer protein i det??
Vad ska jag räkna på för värden?? :confused:
Vill ju gärna räkna på en ungefärlig foderstat åt dom små rackarna. Vore tacksam för lite hjälp.
 
Sv: Hjälp!

Man kan räkna med att sent taget hö ofta har en dålig kvot. Protein snarare sjunker och du får lov att räkna med låga både energi och proteinvärden. Kan ju bli svårt att få till en bra foderstat då!
 
Sv: Hjälp!

romancia skrev:
Vad ska jag räkna på för värden?? :confused:
För att vara säker borde du göra en ny analys. Värdena kan variera åt båda håll, de kan alltså vara antingen sämre eller bättre. Det är så många faktorer som spelar in, regnmängd, solmängd, gödsling, vilken tidpunkt det slogs dvs klockslag etc etc. Så att försöka råda dig till att räkna på några speciella värden det kan ingen annan än en ny analys...
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 584
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 201
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 014
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp