Freyja_bus

Trådstartare
Hej!
Idag var jag med min kompis i stallet. Hon sköter om och tränar en islandshästvalack sedan tre år tillbaka. Ett ständigt återkommande problem (kanske framförallt under vår/sommar) är att han inte vill fångas in från hagen. Nu har det gått alldeles för långt, eftersom han inte bara hållit på under sommarhalvåret, utan nu konstant bråkat i över ett år. Tidigare har ägarna "löst" problemet genom att ta in honom med lina, men eftersom det kräver att man är två, och eftersom det faktiskt inte löser problemet, så vill min kompis göra det på ett bättre sätt. Hon har fått tipset att köra iväg honom från flocken och sig själv varje gång han inte visar intresse för att komma fram, och prövat det. Det skulle nog fungera, om inte hagen var så enormt stor. Han uppfattar det enbart som en lek i dagsläget, och ägarna vill inte låta honom gå i liten hage tills hon fått bukt med problemet där. Ett annat tips är att gå efter honom lugnt och sakta tills han självmant stannar. Detta har hon testat under ett halvårs tid, och det tar fortfarande ungefär 2 timmar innan han stannar. Ibland måste hon åka hem utan att ha fått in honom!

Vi förstår att detta delvis är en brist på respekt från hästens sida, och att ledarskaps övningar (horsemanship) är nödvändiga. Därför hjälper jag henne med det, och i rundkorallen fungerar det bra... men inte i hagen. annars brukar han tycka att ridningen är rolig, så vad problemet egentligen beror på är svårt att säga! Han har genomgått en mängd olika undersökningar genom åren för att se om han kan ha ont någonstans... men icke.

Så, snälla ni kloka bukefalister, är det någon som har något annat tips?! Min kompis börjar bli smått desperat och kommer troligtvis att tröttna eller inte orka om detta inte slutar någongång. Dessutom finns inte tiden för att ägna två timmar om dagen bara på att få in hästen, som då är svettig och trött...!

HJÄLP!

//julia
 
Sv: hjälp!

Min e likadan, och hagen är skitstor. Det hjälper inte att gå efter henne, för då springer hon bara bort till andra sidan av hagen o betar. Men jag har provat att ta med lite godisbitar ut i hagen, o gå fram till de andra hästarna o ge dom varsin bit. hon blir då intresserad av vad jag håller på med o kommer frivillagt fram/stannar tills jag kommer. Var noga med att bara ge godis till hästen om den har stannat/kommit. Sen kan man ge hästen nåt gott inne i stallet, så den vill komma in.

Ett annat tips är att man fångar in den hästen med högst rang i hagen, så kommer dom andra oftast med, gå till något ställe där hästen inte kan smita iväg o fånga in den då..
Om inget funkar får ni ju ställa ner honom i en mindre hage, d måste väl ägarna förstå??
 
Sv: hjälp!

Ja.. det där med godis har vi prövat i tusen olika kombinationer=) Idag fick resten av flocken stå och äta i sina hinkar vid grinden, men inte lät han sig fångas för det, och inte ett dugg intresserad av maten blev han!
Min kompis, Therese, känner väl också att han inte ska vilja komma in enbart för godisets skull, utan för att han vill komma till henne som ledaren och som den "roliga personen man får träna med"....

Att ta ut de andra eller några av hästarna fungerar inte heller... inte ett dugg!
Men tack ändå för tipsen

Ps: nej, de förstår inte att det vore smart att sätta honom i liten hage ett tag. De tror inte att han förstår varför (deras argument)!
 
Sv: hjälp!

Jaga bort honom från er. Så fort han närmar sig er igen så jagar ni bort honom, sen gör ni så tills han kommer självmant fram själv.
 
Sv: hjälp!

Detta har vi gjort... fungerar inte alls! Vi försökte länge med detta (under månader) utan resultat...tyvärr
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 929
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 411
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp