TeamLundVer

Trådstartare
sitter och funderar, har precis fått reda på att min häst antagligen inte blir bra efter en stor skada. (slutgiltigt bekräftat om 3 veckor)

veterinären undrade om jag hade tänkt sätta henne i aveln eftersom hon har ett helt underbart psyke och är exteriört extremt fin för sin ras. (nordis ser dok ut som det gamla halvblodet/new forest).

problemet med detta är att jag absolut inte vill betäcka med nordis, (vill ju behålla ett eventuellt föl själv) eftersom jag inte vill ha en grövre häst än den jag har (proportionellt är hon perfekt) dock gärna lite högre (hon är 154 jag är 184..)

vet föreslog att jag skulle betäcka med halvblod.

nu kommer mina frågor.

finns ju vissa hingsthållare som enbart betäcker med godkända halvblodsston, hur vet jag vilka som betäcker med andra raser?

kan man kolla om en hingst lämnar stora avkommor?

vill ju gärna betäcka med gångartshingst då min häst har extremt usla gångarter, däremot hoppar alldeles super (140 med ryttare) med perfekt teknik, (jag är dock dressyrfreak)

hur stor är chansen att faderns gångarter slår igenom? eller att det åtminstone blir 50/50?

jag inser oxå att ett ev föl troligen inte blir en superdressyrhäst (har ock redan en sådan) men jag önskar att det blir en bra allroundhäst som kan tävlas åtminstone MSV i bägge.

hur är det med storlek? vill ju helst inte att det proportionellt sätt ska bli en grövre häst.

Hur är det med huvud? min häst har en hel del nerv och ett rejält temperament (ska ju helst inte slå runt.

Så snälla alla hjälp en stackars sate som åtminstone vill ha ett kärt minne efter sin lilla älskling innan hon får galoppera iväg på de gröna ängarna. (givetvis hoppas jag att vi får ett positivt besked om tre veckor men.. oddsen för det är extremt låga)

Tack på förhand

/Helena och Tussi
 
Sv: hjälp

jag säger ta ett havblod men mkt fullblod som lämnar lite större. som tex haydn 977 (75% fullblod). super trevlig häst med mkt bra gång och har tävlat 150. han är dock bara 163 cm men lämnar stort de jag sett.
 
Sv: hjälp

Tänk igenom VARFÖR du vill behålla och avla. Och om det är värt det. Kommer stoet att hålla när hon blir tung?

(Jag fick den frågan på min som skulle avlivas men hon hade ont bara av att vara, så avel var inget att tänka på.)
 
Sv: hjälp

min lilla pålle har en halv grads hälta kvar som hon helt enkelt inte blir av med :( när hon sätts igång mer ordentligt och rids så blir det bättre till en början men så får hon inflammation i ett annat ben eller liknande pga att hon överanstränger detta i stället. Enligt vet. finns det absolut ingenting som skulle hindra att ta ett föl på henne (hade nog bara tänkt ta ett). I övrigt är hon pigg och glad och hittar på bus hela tiden (red hene ordentligt tills för 3 veckor sedan då jag började känna ngt fram = inflammation pga överansträngning) var då bla med på hoppträningar utan problem, hon var precis som vanligt. Det är lite detta som gör att jag inte vill avliva henne just nu, har lite svårt att ta ett sådant beslut när man har en häst med så mycket livsglädje som hon har, givetvis så kommer jag fråga veet om tre veckor om det enbart är hage som gäller eller om hon kan tömköras och skrittas ut lite då och då, om svaret är enbart hage så tänker jag inte ta föl på henne. Men.. (nu kommer jag låta knäpp) förutom att hon överanstränger de andra benen när vi sätter igång ordentligt så verkar hon inte ha ont, hon blir superglad när man kommer med sadeln och vill hela tiden bara mer. det gör hela situationen supersvår..
 
Sv: hjälp

har tittat runt lite nu, Haydn är ju skimmel, hur stor är risken att de anlagen blir nedärvda (lite för lat för skimmel :angel: )

Tittade även lite på Ravell (är ju en del fullblod i honom) vet du om han ger stora avkommor? (stod att han var bra till lite grövre hästar)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
3 990
Senast: pastejja
·
Avel Jag lär ju inte vara varken den första eller sista som skulle vilja ha lite spån över hingstval :cool::angel: och undrar om någon kanske...
Svar
11
· Visningar
1 939
Senast: Anzzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp