Skogstokig

Trådstartare
Finns det några snälla dataexperter här? :crazy:
Hur sjutton formaterar man om hårddisken och installerar om XP på en Dell (Dell inspiron 9300) laptop? Pojkvännens dator har börjat bli urseg så han vill formatera om skiten och börja om från början (som han själv uttrycker det;)).

Problem nr 1: Vi hittar inte någonstans hur man gör en backupcd (för op-systemet alltså). Gissar att det inte går att använda backupskivan jag gjort till min dator (också XP men till en stationär Acer) :confused:

Problem nr 2: På den tiden jag bodde hemma hos föräldrarna hade vi en windows 98 (tänker tillbaka och ryser), den datorn formaterade jag om minst en miljon gånger med hjälp av dos, så jag rätt bevandrad med hur man gör med det. Problemet är bara att vi lyckas inte komma åt dos på laptopen.. Finns det något annat sätt att göra formateringen på?
 
Sv: Hjälp!

Starta Xp skivan när du har windows igång så finns det en guide för hur man gör en backup på den.

Starta sen om datorn med Xp skivan i och följ intruktionerna man kan både reparera windows och formatera och göra ny installation från den.
 
Sv: Hjälp!

Ok, har precis testat men jag får inte fram någon guide... Skivan kör bara igång så man ser filerna. Har som sagt bara en backupskiva från den andra datorn, en stationär av ett annat märke. Gör jag nånting galet eller funkar det inte med den skivan helt enkelt? :confused:
 
Sv: Hjälp!

Du måste ha en cd skiva med Xp på.

Sätt i skivan välj start, kör, bläddra och sen autostart på skivan så ska det fungera.
 
Sv: Hjälp!

nu fick jag fram hur jag gör en backup av skivan. men det jag inte riktigt fattar är varför jag ska göra en backup av den.. det är ju redan en backupskiva, fast då från en annan dator.. är jag bara trött och förvirrad nu? :p

just fasen, glömde skriva att det inte är en cd utan en dvd..
 
Sv: Hjälp!

hmm.. jag var trött och förvirrad :D men nu fattar jag. fast jag måste inhandla cd-skivor innan jag kan fixa backupen, har bara dvd'er kvar just nu.
tusen tack för hjälpen Zilver :bow:
 
Sv: Hjälp!

tanken är nog att du skall göra en backup av hårddisken, ifall det är något där du behöver senare.

Behöver du inte det gör du enligt följande
Stoppa i xp-skivan
starta om datorn, nu skall xp's installationsprogram gå igång om du har inställt att datorn kan starta från skiva. det står att du skall trycka en tanget för att starta från cd, gör det.
låt alla filerna laddas
är kommer sedan upp en fråga var du installera.
välj då att ta bort partitionen enligt instruktionerna på skärmen.
sedan är det bara att låta installationen ha sin gilla gång
 
Sv: Hjälp!

nä någon backup på innehållet i datorn (alltså musik, bilder och sånt) behövs inte, han har redan fört över allt sånt på en extern hårddisk.

men vi får prova det imorgon då :) måste iväg och köpa cd-skivor.. tror inte datorn köper en dvd som det dessutom är en massa acerfiler på.. men jag upptäckte att jag kunde göra en installationscd med hjälp av dvd'n (fanns en färdig ISO-fil med bara själva windowsfilerna på den), så det blir morgondagens projekt.

för en som inte fattar ett jota av datorer.. vad menas med partitionen? :crazy:
 
Sv: Hjälp!

en partition är datorns uppdelning av disken. enheten c är en partition, men man kan dela upp en stor hårddisk till flera små, och då blir det olika partitioner (delar) av disken.
disken behöver i alla fall en partition.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag behöver tips och råd hur jag ska göra med min dator. För några dagar sedan "kraschade" min hårddisk. Jag kommer in på datorn men...
Svar
16
· Visningar
1 119
Senast: Snubbelfot
·
K
IT & mobiler Rörig rubrik, men jag ska förklara så gott jag kan. I somras köpte jag en FujitsuSiemens med förinstallerat Vista. Datorn i sig är...
2
Svar
22
· Visningar
2 565
Senast: maria85
·
IT & mobiler Har en relativt ny dator, igår kväll när jag var ute på nätet så stannade allt av. Inget funkade, ingen muspekare etc. Prövade genom...
Svar
13
· Visningar
1 591
Senast: Boj
·
IT & mobiler Har en dator med Windows XP som har blivit så fruktansvärt seg, jag tror att jag har fått något slags virus somjag inte får bort vad jag...
Svar
3
· Visningar
831
Senast: Domenico
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp