Hjälpa en vän ekonomiskt

Jamtland

Trådstartare
Jag har en vän som hamnat i en svår situation som jag vill försöka hjälpa, dels är hen allvarligt sjuk, (kan till och med vara dödligt) och nu har ett av vännens djur råkat illa ut. Vännen är en underbar person, med två relativt små barn som också de är superfina och det känns som om deras situation är nog svår som den är med hens svåra sjukdom (hen blev feldiagnostiserad och risken är stor att hen dör pga åtgärder gjordes så sent).

Det som skulle vara en rutinoperation för djuret visade sig vara otroligt mycket allvarligare och kostnaden för veterinärvården har skenat iväg en bra bit över vad försäkringen täcker, vännen räknar med att bli skyldig ca 50.000 när försäkringen täckt sin del. Hade hen vetat vad hen vet idag hade djuret får somna in från början, nu är det ju liksom "för sent" att slå till bromsen. Vet inte exakt hur konversationen med kliniken varit och om det kan finnas något "kryphål" där då hen fick en prisuppgift innan op och innan kostnaden skenade iväg. Jag har uppmanat hen att kolla upp det.

Min ekonomi är usel, jag går back de flesta månaderna så jag har inget att ge ut egen plånbok. Men iaf, har ni något som helst förslag på hur jag kan hjälpa denna underbara människa? Finns det någonstans man kan söka pengar, bidrag, stipendier eller liknande?!
 
Jag har en vän som hamnat i en svår situation som jag vill försöka hjälpa, dels är hen allvarligt sjuk, (kan till och med vara dödligt) och nu har ett av vännens djur råkat illa ut. Vännen är en underbar person, med två relativt små barn som också de är superfina och det känns som om deras situation är nog svår som den är med hens svåra sjukdom (hen blev feldiagnostiserad och risken är stor att hen dör pga åtgärder gjordes så sent).

Det som skulle vara en rutinoperation för djuret visade sig vara otroligt mycket allvarligare och kostnaden för veterinärvården har skenat iväg en bra bit över vad försäkringen täcker, vännen räknar med att bli skyldig ca 50.000 när försäkringen täckt sin del. Hade hen vetat vad hen vet idag hade djuret får somna in från början, nu är det ju liksom "för sent" att slå till bromsen. Vet inte exakt hur konversationen med kliniken varit och om det kan finnas något "kryphål" där då hen fick en prisuppgift innan op och innan kostnaden skenade iväg. Jag har uppmanat hen att kolla upp det.

Min ekonomi är usel, jag går back de flesta månaderna så jag har inget att ge ut egen plånbok. Men iaf, har ni något som helst förslag på hur jag kan hjälpa denna underbara människa? Finns det någonstans man kan söka pengar, bidrag, stipendier eller liknande?!
Man brukar få ett cirkapris hos veterinären men även information om att komplikationer kan tillstöta och att det då kan bli högre kostnader. Så om vännen godkänt operation och fortsatt vård har hen ju också godkänt det ökade priset.
Kan du inte hjälpa och stötta med annat? Exempelvis sköta praktiska saker så som handling, städning, passning av barn/djur osv. Pengar är inte allt!
 
Jag har en vän som hamnat i en svår situation som jag vill försöka hjälpa, dels är hen allvarligt sjuk, (kan till och med vara dödligt) och nu har ett av vännens djur råkat illa ut. Vännen är en underbar person, med två relativt små barn som också de är superfina och det känns som om deras situation är nog svår som den är med hens svåra sjukdom (hen blev feldiagnostiserad och risken är stor att hen dör pga åtgärder gjordes så sent).

Det som skulle vara en rutinoperation för djuret visade sig vara otroligt mycket allvarligare och kostnaden för veterinärvården har skenat iväg en bra bit över vad försäkringen täcker, vännen räknar med att bli skyldig ca 50.000 när försäkringen täckt sin del. Hade hen vetat vad hen vet idag hade djuret får somna in från början, nu är det ju liksom "för sent" att slå till bromsen. Vet inte exakt hur konversationen med kliniken varit och om det kan finnas något "kryphål" där då hen fick en prisuppgift innan op och innan kostnaden skenade iväg. Jag har uppmanat hen att kolla upp det.

Min ekonomi är usel, jag går back de flesta månaderna så jag har inget att ge ut egen plånbok. Men iaf, har ni något som helst förslag på hur jag kan hjälpa denna underbara människa? Finns det någonstans man kan söka pengar, bidrag, stipendier eller liknande?!
Om det är en hund det rör sig om kan det kanske gå att få litet bidrag härifrån: https://www.bosseshundhjalp.se/ansokningsform/
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Kropp & Själ Den korta versionen: Jag har inte tagit gynekologiskt cellprov på 8 år och har nu drabbats av dödsångest. Den längre versionen: Jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 297
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
29 874
Senast: Saeta
·
Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
902
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp