Hjälpa hästen att hitta formen

sephira

Trådstartare
Jag har missuppfattat(inte fått rätt information) min hästs grad av utbilding, han är så obalanserad, han börjar böja sig i vänster varv/ställa sig men är totalt omöjlig i högervarv. Han drar utåt, faller in på bogen..

Vill att han ska hitta en bekväm form, trampa under sig.. just nu harvar vi runt och kommer inte vidare i utbildningen. Han är inte så tränad från marken heller har jag upptäckt, vill börja där men det är inte min starka sida.. ska vid löning i mars anlita tränare inom AR, men hur förbereder jag oss bäst innan? har ni tips på övningar?

Jag vägrar inspänningstyglar.. tycker att de drar ner nacken mer och att tyngden faller på bogen om hästen är otränad än mer.. börjning i nacken är inte det jag vill åstadkomma.. utan den riktiga bärande formen/hållningen.

Idag när jag satt upp så red jag på stora volter, gick hyffsat längs med väggarna men när man kommer ut mot mitten av ridhuset(låt säga att jag rider höger varv) då börjar han tvångsdra mot vänster och faller ut på yttre bogen, han liksom absolut ska dit.. likadant om jag byter varv.. förstår inte varför..
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

I väntan på tränare, och även mellan träningar för tränare vill jag slå ett slag för klättring i skogen, inledningsvis för hand. När hästen får klättra över stock och sten måste den använda sin balans och tränar därmed upp den. Om man har tillgång till backar är det nyttigt att klättra mycket uppför, hästen kommer automatiskt ned med huvudet och måste arbeta med rygg och rumpa.

Att skritta ute offroad är tyvärr rätt underskattat som komplement till den traditionella träningen på banan. Dessutom är det nyttigt för ryttaren också att promenera med hästen :D
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

Bra ide! Går dock bara utföra lör/sön då jag är ledig, kommer hem då det är mörkt annars, något annat man kan göra i ridhuset kannke?
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

Skulle också föreslå ridning i naturen. Nu börjar det ju bli lite ljusare om kvällarna, så sålänge du inte kommer hem jättesent kanske du hinner ut innan det hunnit bli Helt mörkt och kan ta en promenad med pannlampa det första du gör när du kommer till stallet?

Annars, om han inte är sådär jättehanterad från marken hade jag nog lagt mycket tid på sådant lite mer grundläggande som att han ska gå rätt när man leder, gärna utan att man ska behöva grimskaft också, att han ska lyssna ordentligt osv, beroende på vad exakt du menar med inte så jättehanterad. Det hjälper ju visserligen inte det där med formen, men det underlättar ju för att börja jobba ordentligt från marken och sådant kan man ju aldrig lägga för mycket tid på :D
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

Alla möjliga övningar som aktiverar bakbenen, skulle tippa på att han är olika stark i bak.
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

KL
Jag är ju ett big fan av Caprilli (stavning?) Där man blandar dressyrövningar med små hinder. Typ 4-5 bommar innanför spåret där du kan trava över och efterhand höja lite på sockerbitar; då måste han lyfta på fötterna och se vart han går. Sen på andra långsidan kan du lägga 1 eller 2 bommar parallellt med spåret och köra skänkelvikning in till bommen-rakställa-skänkelvikning ut på spåret. På medellinjen kan du ställa 2 hinder med valfritt avstånd mellan, t.ex. 2 små kryss som du kan ta från båda hållen. Där kan du då antingen bara vända rätt upp-hoppa-rakt fram eller skänkelvikning fram till medellinjen-hoppa krysset-skänkelvikning ut på spåret. Det går lätt att variera övningarna i oändlighet och det brukar göra träningen roligare både för häst och ryttare samtidigt som han hela tiden måste tänka på var han sätter fötterna och skifta vikten i sin kropp. :)
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

Jag har missuppfattat(inte fått rätt information) min hästs grad av utbilding, han är så obalanserad, han börjar böja sig i vänster varv/ställa sig men är totalt omöjlig i högervarv. Han drar utåt, faller in på bogen..

Vill att han ska hitta en bekväm form, trampa under sig.. just nu harvar vi runt och kommer inte vidare i utbildningen. Han är inte så tränad från marken heller har jag upptäckt, vill börja där men det är inte min starka sida.. ska vid löning i mars anlita tränare inom AR, men hur förbereder jag oss bäst innan? har ni tips på övningar?

Jag vägrar inspänningstyglar.. tycker att de drar ner nacken mer och att tyngden faller på bogen om hästen är otränad än mer.. börjning i nacken är inte det jag vill åstadkomma.. utan den riktiga bärande formen/hållningen.

Idag när jag satt upp så red jag på stora volter, gick hyffsat längs med väggarna men när man kommer ut mot mitten av ridhuset(låt säga att jag rider höger varv) då börjar han tvångsdra mot vänster och faller ut på yttre bogen, han liksom absolut ska dit.. likadant om jag byter varv.. förstår inte varför..

Du skriver att du inte vill böja den i nacken? För att lära hästen att sätta under sig bakbenen måste du faktiskt böja den - dock inte bara i nacken utan i kroppen.
I en "öppna" övning lär man hästen att sätta under sig inner bakben. I "sluta"övningar lär man hästen att sätta in ytter bakben under sig.
Från marken är det alltid bra att "checka av" att hästen förstår och är lydig för att den ska flytta undan för tryck. Peta på den med ett finger i skänkelläget - vad händer? Går den undan - bra. Annars har du mkt att öva på från marken.
Samma princip för bettets inverkan - Checka av (från marken) att den ger efter och är lydig för ett litet tygeltag.
Är du intresserad av AR kan jag rekommendera Bent Branderups bok "akademisk ridkonst" i den finns många och bra instruktioner och övningar i väntan på tränaren :)
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

Skulle tippa på att Ts menar att hon inte vill hänga på en inspänningstygel och enbart få hästen att kröka på nacken. Utan är ute efter en form som kommer bakifrån och fram.

I övrigt tycker jag du fått bra råd i tråden. Tempoväxlingar, sidvärtsrörelser och bommar/terrängridning aktiverar bakkärran och lär hästen att flytta sin tyngdpunkt bakåt. Arbeta hästen tills den är ordentligt lösgjord och eftergiven, då kommer formen automatiskt. Do the exercise to work your horse, don't work your horse to do the exercise.
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

Att ta hjälp av tränare är som sagt första steget. Hoppas du hittar någon bra.

När det gäller träningen i ridhuset. Det du känner är att den "hänger" på väggen och tar stöd av den. Så det är egentligen tvärtom mot vad du känner, dvs längs med väggen har du ett stöd av väggen som inte beror på din ridning (= inte bra) och på den öppna delen blir det plötsligt uppenbart att du inte har hästen inramad av ditt säte. Börja därför att flytta in en bra bit innanför spåret så du inte längre får hjälp (eller som i detta fall -blir stjälpt) av väggarna.

Gissningsvis, utan att ha sett er, så tror jag att du inte får hästen med dig runt. Du vänder antagligen för mycket med hjälp av tyglarna och för lite med hjälp av säte och skänklar. När du rider längs väggen hindras hästen av väggen från att flyta ut medan den på öppna delen lyckas flyta iväg.

En bra grundövning är att börja med Kyras ABC-övning (läs gärna hennes bok). Rid i skritt på en fyrkant innanför spåret (inte allt för stor). Inför varje hörna tar du en halvhalt och vänder för inner tygel och ytter skänkel. Ytter skänkel samt din sits är den hjälp som ser till att det blir en vändning. Inner tygel visar bara vägen (och ju mer hästen är med på noterna desto mindre tygel). Inner skänkel samt höft ser till att vara beredd att möta upp så att hästen efter vändningen blir kvar på spåret och inte hamnar för mycket innanför.

När det gäller din egen sits i vändningen så ska du tänka dig känslan av hur du skulle göra om du istället cyklade övningen. Så som du tar med dig din yttersida när du svänger skarpt med cykeln (och inte fuskar genom att runda hörnet) skall du även göra med hästen. Din innerhöft är i början av vändningen lite framskjuten för att parera att hästen inte faller inåt. Yttre höft är lite bakåt och ytterskänkel vänder hästen. Om hästen inte svarar på ytterskänkeln, knacka till lite så att du får en reaktion. Följ sedan med hästen runt i vändningen med dina höfter (på samma sätt som om du satt på cykeln). Fullfölj genom att se till att hästen inte trillar inåt efter vändningen (genom innerhöft och skänkel).

På raksträckan ser du sedan till att hästen skrittar på ett rakt spår och inte kränger varken utåt eller inåt.

Så småningom kan övningen göras både i trav och galopp.

Övningen är således väldigt bra för att lära dig börja rama in hästen mer med sitsen och se till att du med hjälp av sitsen, och inte tyglarna, kan hålla hästen på det spår du tänkt dig. När du väl kan det får du betydligt lättare att få en korrekt böjning i hästen på volten.

Det är också viktigt att till en början göra övningen i långsam skritt så att du hinner med att få kontroll.
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

Du skriver att du inte vill böja den i nacken? För att lära hästen att sätta under sig bakbenen måste du faktiskt böja den - dock inte bara i nacken utan i kroppen.

Skriver att jag inte vill ha böjning i endast nacken utan som bluefish skriver en form som kommer bakifrån och fram, ser många exempel på hästar som är svaga bak, men går med krökt nacke och inspänningstyglar. Jag tror mer på att den rätta formen kommer när hästen har framåtbjudning, är stark bak och kan samla sig genom hela kroppen.. böjd nacke är inte det jag eftersträvar och inget jag ska tvinga fram, det kommer naturligt när hästen arbetar genom hela kroppen. Att lära hästen sätta under sig gör man knappast genom att böja nacken.. däremot som du säger kroppen.. vilket är stor skillnad.
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

Att ta hjälp av tränare är som sagt första steget. Hoppas du hittar någon bra.

Gissningsvis, utan att ha sett er, så tror jag att du inte får hästen med dig runt. Du vänder antagligen för mycket med hjälp av tyglarna och för lite med hjälp av säte och skänklar. När du rider längs väggen hindras hästen av väggen från att flyta ut medan den på öppna delen lyckas flyta iväg.

Jag använder tyglarna sparsamt, rider med sitsen och små skänkelhjälper men har en häst som inte alls förstår det, han är van att bli dragen i munnen, och drar således mycket hårt själv,..jag tränar för fullt på små tygeltag för att sedan knappt behöva dem, dock leder det till att han inte hittar så mkt stöd..jag vägrar dra och slita i tyglarna för att få honom att gå dit jag vill....skänklarna lyssnar han inte på, sisten börjar han reagera på och förstå..han stannar numer på min sits samt går fram i trav på siständring..vad gälker svängar så blir han vinglig och stannar..förstår inte riktigt. Det enda han verkar tro att skänkelkontakt innebär är för galopp..
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

Nej dra i tyglarna ska du givetvis inte göra. Och det tror jag inte att du gör heller. Att använda sig för mkt av tyglarna behöver dock inte betyda att man drar utan bara att man använder för mkt tygel i förhållande till skänkel. Och det säger du ju själv att du gör genom att du uppger att han inte alls lyssnar på dina skänklar. Då blir det ju bara tygelhjälpen kvar (tillsammans med vikthjälperna).

Det är därför prio 1 att få honom att lyssna ordentligt på skänkelhjälperna så att du kan börja kontrollera bogarna. Prova övningen jag tipsade om. Den är väldigt bra.
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

Hej!

Som din häst verkar reagera är nog det bästa att börja om. Jag brukar börja om med alla nya hästar jag rider och sen gå olika fort framåt beroende på var de hänger med på. Dvs jag renodlar alla hjälper så jag vet att hästen förstår dem och sätter sen ihop dom igen.

Steg 1. Funkar gasen? Häst ska lyssna på en försiktig skänkel framåt- dvs för mjukt tryck gå fram i skritt. Öka trycket om häst inte svarar och när häst svarar avbryt direkt hjälpen och beröm.
Steg 2. Funkar bromsen? Testa att göra halt för så små hjälper som möjligt, använd rösten vid behov. Släpp omedelbart tygeln när hästen svarar och beröm!
Steg 3. Funkar ratten? Här gillar jag också Kyras ABC, jag brukar börja med halt och inte halvhalt. Jag gör halt och flyttar hästen för ytterskänkel och ledande innertygel, när häst gör rätt avslutas hjälpen och beröm ges i mängder. När hästen förstår kan du börja göra övning i skritt direkt.

När alla dessa funkar gör jag samma med trav, noga med att hela tiden berömma och släppa hjälpen så snart hästen gör vad den ska.
När det funkar testar jag framdelsvändning- vilket jag även testar från marken först, innan jag sitter upp (börjar alltid med promenad där jag diskuterar vilka kommandon som betyder halt och skritt och sidvärts).

Dvs- jag hade börjat om med allt och tagit det i små steg för att lära hästen vad hjälperna betyder- en i taget.

Lycka till!

Lavinia
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

Inser att detta inte räknas som AR/barock, men iaf för mig har det funkat super.

/Lavinia, som annars gillar mycket offroad med häst.
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

Skriver att jag inte vill ha böjning i endast nacken utan som bluefish skriver en form som kommer bakifrån och fram, ser många exempel på hästar som är svaga bak, men går med krökt nacke och inspänningstyglar. Jag tror mer på att den rätta formen kommer när hästen har framåtbjudning, är stark bak och kan samla sig genom hela kroppen.. böjd nacke är inte det jag eftersträvar och inget jag ska tvinga fram, det kommer naturligt när hästen arbetar genom hela kroppen. Att lära hästen sätta under sig gör man knappast genom att böja nacken.. däremot som du säger kroppen.. vilket är stor skillnad.

Jag missförstod dig nog lite/läste slarvigt... Om hästen är van att bli dragen i bettet och är väldigt "fel" skolad skulle jag som du ju nu gör - börja från början. Gör mkt övningar från marken för att tydliggöra vad du menar, sitter man på är det lätt att man ger små signaler omedvetet - och gör det svårare för hästen att fatta.
Jag skulle också prova att "chocka" hästen lite, för att bryta gamla vanor genom att byta utrustning mot vad den är van vid. Tex ta bort sadeln, byt bett - om den är van vid tredelat bett, byt till ett som inverkar annorlunda tex kimbelwick/jaktkandar (som verkar både under hakan, i nacken och i munnen) eller Novabett (mjukt plastbett) el varför inte ett hackamore.
Rid mkt skrittövningar i början - då hinner både du själv och hästen med att ge och förstå hjälperna. Rid jätte mkt sidvärtsrörelser i skritt - är mkt lösgörande (kan även göras från marken) och även mkt sluta övningar både på böjt och rakt spår (samlande)
Bäst av allt är en tränare som är kunnig och passar din ridstil :)
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

Min häst gjorde ungefär likadant och den AR-tränare jag hade då lät oss experimentera med att hela tiden rida hästen i en svag sluta eller öppna beroende på om hon föll in eller ut med bogen. Efter en tids träning så kunde jag tillslut rida henne böjd på rakt spår utan problem. Tyvärr kan jag inte säga mer detaljerat vad hon sa då det här var många år sedan och jag minns inte riktigt. Jag har tyvärr fått lägga ridningen på is lite pga. studier. :crazy:
 
Sv: Hjälpa hästen att hitta formen

Hittade en gaaaammal film i datorn. Först när jag rider en av mina travare, vet inte vad vi pysslar med, sen när jag tömkör en annan travare som jag tror är 2 år när filmen togs. Kvaliten på filmen är urusel, men jag tror att jag longerar i en grimma, men det spelar egentligen ingen roll, utan vad jag vill tipsa om är det jag har satt i tömkörningsgjorden, en gummisnodd som jag klätt med ett tjock fårskinn och som bara ligger bakom bakbenen och berättar för hästen att den faktiskt har bakben, skapar medvetenhet om dessa. Huvudet får hästen ha precis var den vill och man kan se att den efter ett tag gör iallafall ett försök att sträcka ner huvudet vilket är bra. Ursäkta kvaliteten och ursäkta de små ponnyerna i slutet, kan inte klippa film :p
http://www.youtube.com/watch?v=KBzD9jLXbeg
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 141
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 658
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 042
Senast: Buck
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 025
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp