Hjälpa motorisk aktiv bebis att komma till ro/somna?

cherie

Trådstartare
Vår lilla 7 månaders tjej är en otroligt nyfiken, pigg och aktiv tjej. I konstant rörelse oavsett om hon äter, leker, ammar etc. Sedan hon var 3 månader och hon lärde sig rulla runt från rygg till mage så har sömnen blivit allt mer problematisk. Hon har så svårt att komma till ro för hon vill ju bara röra på sig! Jag tänkte att det skulle lugna sig men det fortsätter bara såhär 4 månader senare. Hon rullar runt, sätter sig upp (och ramlar ju sen), kryper, ställer sig upp, ålar och bökar etc i sömnen men vaknar av det och blir ledsen. Det är jättesvårt att i dessa stunder få henne att komma till ro och somna om utan att plocka upp henne och vagga i famnen och hålla henne i ett omhuldande grepp liksom så hon slappnar av. Jag har inga problem med att vi måste ha henne i famnen vid insomningen på kvällen, men att göra om detta x antal gånger nattetid är ganska dränerande.

Vi har provat att vänta ut henne och låta henne böka runt men hon fortsätter och fortsätter och fortsätter och blir allt mer ledsen eftersom hon är så otroligt trött. Liksom bökar och kryper och ålar och gråter samtidigt. Sätter sig upp, somnar till sittande, vaknar, gråter etc. Det är totalt omöjligt att lägga henne på rygg och smeka, sjunga eller bumpa för hon vänder över på 1/10 sekund. Likaså helt omöjligt att få henne lugn på mage för hon ligger aldrig på mage, står bara på alla fyra och gör all möjlig akrobatik.

Men ni andra som haft otroligt pigga och rörliga barn med liknande problem - hur gjorde ni?

Hon är ju liten än, så kanske behöver vi bara stå ut ett tag till så löser det sig av sig själv Men jag vill mest kolla om någon med liknande barn sitter på bra tips.
 
Vår lilla 7 månaders tjej är en otroligt nyfiken, pigg och aktiv tjej. I konstant rörelse oavsett om hon äter, leker, ammar etc. Sedan hon var 3 månader och hon lärde sig rulla runt från rygg till mage så har sömnen blivit allt mer problematisk. Hon har så svårt att komma till ro för hon vill ju bara röra på sig! Jag tänkte att det skulle lugna sig men det fortsätter bara såhär 4 månader senare. Hon rullar runt, sätter sig upp (och ramlar ju sen), kryper, ställer sig upp, ålar och bökar etc i sömnen men vaknar av det och blir ledsen. Det är jättesvårt att i dessa stunder få henne att komma till ro och somna om utan att plocka upp henne och vagga i famnen och hålla henne i ett omhuldande grepp liksom så hon slappnar av. Jag har inga problem med att vi måste ha henne i famnen vid insomningen på kvällen, men att göra om detta x antal gånger nattetid är ganska dränerande.

Vi har provat att vänta ut henne och låta henne böka runt men hon fortsätter och fortsätter och fortsätter och blir allt mer ledsen eftersom hon är så otroligt trött. Liksom bökar och kryper och ålar och gråter samtidigt. Sätter sig upp, somnar till sittande, vaknar, gråter etc. Det är totalt omöjligt att lägga henne på rygg och smeka, sjunga eller bumpa för hon vänder över på 1/10 sekund. Likaså helt omöjligt att få henne lugn på mage för hon ligger aldrig på mage, står bara på alla fyra och gör all möjlig akrobatik.

Men ni andra som haft otroligt pigga och rörliga barn med liknande problem - hur gjorde ni?

Hon är ju liten än, så kanske behöver vi bara stå ut ett tag till så löser det sig av sig själv Men jag vill mest kolla om någon med liknande barn sitter på bra tips.

Vi har också en väldigt aktiv kille. Rullade runt när han var 2 månader och har sovit på mage sen 4 månaders ålder.
Vet inte hur er dotter sover, i spjälsäng eller med er. Men vi började lägga gosedjur i sängen (i ena sidan) och började även med snuttefiltar vilket blev en hit.
 
Vi har en dotter som är likadan. Det gick inte över för oss utan vi fick stå ut. Vi plockade upp henne och satte oss att hoppa på en pilatesboll när hon var i den åldern, inget annat funkade.

Pratade med en barnpsykolog som sa att dessa barn har sin personlighet emot sig när de ska sova 😄
 
Jag hade provat paketera in henne i täcket. Många lugnar sig av att vara tätt o slutna kring kroppen
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200824-053120_Chrome.jpg
    Screenshot_20200824-053120_Chrome.jpg
    53,2 KB · Visningar: 68
Vi har också en väldigt aktiv kille. Rullade runt när han var 2 månader och har sovit på mage sen 4 månaders ålder.
Vet inte hur er dotter sover, i spjälsäng eller med er. Men vi började lägga gosedjur i sängen (i ena sidan) och började även med snuttefiltar vilket blev en hit.

Hon sover i vår säng. Hon känns för rörlig för spjälsängen. Vi provar ibland, men hon kastar sig mellan sidorna (både liggande och från sittande) och dunkar i huvudet konstant. Det är särskilt läskigt när hon sätter sig upp när hon sover, för då har hon ju inte balansen, och sen faller baklänges och slår i bakhuvudet. Vi har såklart tjockt spjälsängsskydd (x2 för att göra de tillräckligt höga så de sträcker sig till kanten) men hon vaknar av dunsarna ändå och det känns såklart inte rätt att hon ska slå i huvudet flera gånger nattetid även om vi vadderat lite.

Vi har försökt introducera snutte då hon är väldigt pillig med våra örngott, tröjor etc men en snutte som inte ”sitter fast” tar hon tag i och kastar upp och ner i handen med väldans fart 😅😅
 
Vi har en dotter som är likadan. Det gick inte över för oss utan vi fick stå ut. Vi plockade upp henne och satte oss att hoppa på en pilatesboll när hon var i den åldern, inget annat funkade.

Pratade med en barnpsykolog som sa att dessa barn har sin personlighet emot sig när de ska sova 😄

Hur gammal är er dotter nu och har det gått över ännu? 🙈
 
Jag hade provat paketera in henne i täcket. Många lugnar sig av att vara tätt o slutna kring kroppen

Ska prova! Men vet inte om jag kommer lyckas ha henne stilla på rygg tillräckligt länge för att paketera in henne 😂 Ser sen framför mig hur hon försöker bryta sig loss och (om hon inte lyckas) blir skitarg 😂 (det kan liksom ta en stund av hållande i famnen innan hon kommer till ro). Men absolut värt att prova! Kanske kan jag börja med det kvällstid när hon somnat efter famnsövningen så kanske hon sover lugnare på natten.
 
Hur gammal är er dotter nu och har det gått över ännu? 🙈

Hon är snart 14 månader och somnar nu med oss liggandes bredvid sig i en vanlig säng i hennes rum. När hon vaknar lägger vi oss bredvid henne och hon somnar om efter 5-60 minuter typ 😅 På natten får hon komma in och sova i vår säng. Så det går över! Men jag känner igen mig i din situation och lider med dig, det är sjukt jobbigt...
 
Jag har gjort lite olika, med de två äldsta barnen så har de fått somna i famnen inlindande i filtar likt Em-pirres tips. Och sedan lagt ett litet täcke som ett U runt dom i sängen. När jag väntade yngste sonen så beställde jag därför en stor sovorm som underlättat såna nattningar eftersom sonen har älskat att pilla med sin snuttefilt samtidigt som han legat ombonad.
 
Jag har gjort lite olika, med de två äldsta barnen så har de fått somna i famnen inlindande i filtar likt Em-pirres tips. Och sedan lagt ett litet täcke som ett U runt dom i sängen. När jag väntade yngste sonen så beställde jag därför en stor sovorm som underlättat såna nattningar eftersom sonen har älskat att pilla med sin snuttefilt samtidigt som han legat ombonad.

Alltså lillan klättrar över sin sovorm. Den hjälper henne inte att ligga kvar eller känna sig ombonad...

Hur har du gjort när dina barn vaknat på natten, sövt om dem på samma sätt i filten igen? Nattningarna på kvällen fungerar bra här, men tycker det jobbiga är omsövnigarna nattetid.
 
Hon är snart 14 månader och somnar nu med oss liggandes bredvid sig i en vanlig säng i hennes rum. När hon vaknar lägger vi oss bredvid henne och hon somnar om efter 5-60 minuter typ 😅 På natten får hon komma in och sova i vår säng. Så det går över! Men jag känner igen mig i din situation och lider med dig, det är sjukt jobbigt...

Tack! Det är ändå en trösterik tanke för mig att det kan gå över/bli bättre inom en relativt snar framtid (till 14 månader känns okej liksom). Men när började ni prova med egen säng? Och hur lyckades ni få henne att ligga kvar eller kom det med sig själv med åldern? Har ni hennes säng direkt liggandes på golvet utan ben?
 
Vår lilla 7 månaders tjej är en otroligt nyfiken, pigg och aktiv tjej. I konstant rörelse oavsett om hon äter, leker, ammar etc. Sedan hon var 3 månader och hon lärde sig rulla runt från rygg till mage så har sömnen blivit allt mer problematisk. Hon har så svårt att komma till ro för hon vill ju bara röra på sig! Jag tänkte att det skulle lugna sig men det fortsätter bara såhär 4 månader senare. Hon rullar runt, sätter sig upp (och ramlar ju sen), kryper, ställer sig upp, ålar och bökar etc i sömnen men vaknar av det och blir ledsen. Det är jättesvårt att i dessa stunder få henne att komma till ro och somna om utan att plocka upp henne och vagga i famnen och hålla henne i ett omhuldande grepp liksom så hon slappnar av. Jag har inga problem med att vi måste ha henne i famnen vid insomningen på kvällen, men att göra om detta x antal gånger nattetid är ganska dränerande.

Vi har provat att vänta ut henne och låta henne böka runt men hon fortsätter och fortsätter och fortsätter och blir allt mer ledsen eftersom hon är så otroligt trött. Liksom bökar och kryper och ålar och gråter samtidigt. Sätter sig upp, somnar till sittande, vaknar, gråter etc. Det är totalt omöjligt att lägga henne på rygg och smeka, sjunga eller bumpa för hon vänder över på 1/10 sekund. Likaså helt omöjligt att få henne lugn på mage för hon ligger aldrig på mage, står bara på alla fyra och gör all möjlig akrobatik.

Men ni andra som haft otroligt pigga och rörliga barn med liknande problem - hur gjorde ni?

Hon är ju liten än, så kanske behöver vi bara stå ut ett tag till så löser det sig av sig själv Men jag vill mest kolla om någon med liknande barn sitter på bra tips.
Vår dotter har alltid haft svårt att ligga stilla och somna, hon slänger sig runt, ligger och ”sjunger”, slänger runt sina gosedjur (och ofta ut..). Hon är dryga året nu. När hon var ca 6 månader började vi med att hon skulle lära sig somna själv, vi satt bredvid och sjöng, klappade, lyfte upp vid gråt men la ner igen. Första veckan tog det tid, sen gick det snabbare och snabbare. Innan dess selade vi till sömns och vaknade hon på natten fick man ofta plocka fram selen. Nu lägger vi henne bara och säger godnatt och hon somnar oftast själv på 10-15 min, men hon ligger absolut inte stilla utan röjer runt rätt ordentligt. Hon vaknar ofta till och bökar runt på nätterna men bökar sig tillrätta själv 9 gånger av 10.
 
Tack! Det är ändå en trösterik tanke för mig att det kan gå över/bli bättre inom en relativt snar framtid (till 14 månader känns okej liksom). Men när började ni prova med egen säng? Och hur lyckades ni få henne att ligga kvar eller kom det med sig själv med åldern? Har ni hennes säng direkt liggandes på golvet utan ben?

Jag minns inte exakt men innan hon fyllde 1 år tror jag. I samband med att hon accepterade välling så la vi en madrass på golvet och så blev hon sömning av vällingen och somnade. Nu vägrar hon välling och det är bara sambon som kan lägga henne. Hon brukar ligga och pilla i hans hår och ligger faktiskt stilla. Men vår dotter var verkligen precis som er så det finns hopp för er!
 
Jag hade provat paketera in henne i täcket. Många lugnar sig av att vara tätt o slutna kring kroppen


Finns dock forskning som visar på ökad risk för plötslig spädbarnsdöd om barnets lindats. Framför allt när de blivit så stora att de kan rulla. Så isf bör man kanske ta bort täcket när barnet somnat :)
 
Vår dotter har alltid haft svårt att ligga stilla och somna, hon slänger sig runt, ligger och ”sjunger”, slänger runt sina gosedjur (och ofta ut..). Hon är dryga året nu. När hon var ca 6 månader började vi med att hon skulle lära sig somna själv, vi satt bredvid och sjöng, klappade, lyfte upp vid gråt men la ner igen. Första veckan tog det tid, sen gick det snabbare och snabbare. Innan dess selade vi till sömns och vaknade hon på natten fick man ofta plocka fram selen. Nu lägger vi henne bara och säger godnatt och hon somnar oftast själv på 10-15 min, men hon ligger absolut inte stilla utan röjer runt rätt ordentligt. Hon vaknar ofta till och bökar runt på nätterna men bökar sig tillrätta själv 9 gånger av 10.

Ja, selen är räddningen här också de dagar hon har riktigt svårt att somna in. Jag har funderat på att göra som ni gjort, men undrar mest över hur man löser det rent praktiskt. Lägger ni henne i er säng eller en spjälsäng? Om er säng, lyfter ni hela tiden tillbaka henne när hon är på väg ut ur sängen? Och om egen spjälsäng, hur har det gått med alla huvuddunsar? Alltså jag tänker att det vore självreglerande men när de gör massa akrobatik i sömnen och smäller i spjälsängen så jäkla hårt och blir urbota ledsna så känns det inte så bra/tryggt att låta henne sova där 😥

Älskar förresten att er dotter slänger sig runt och ”sjunger” 😂 Tror vår lilla kan komma dit för hon gör en massa roliga och spännande ljud när hon tumlar omkring!
 
Finns dock forskning som visar på ökad risk för plötslig spädbarnsdöd om barnets lindats. Framför allt när de blivit så stora att de kan rulla. Så isf bör man kanske ta bort täcket när barnet somnat :)

Tack för info! Jag hade tänkt läsa på lite kring lindrandet, visste nämligen att det ökade risken men trodde det var när de var små. Läskigt att det är tvärtom, då tänker vi nog inte prova just detta.
 
Det är väl så att ni har en rätt vanlig dotter ;)

Vi är många föräldrar som slitit vårt hår med barn som inte vill/kan somna. Vi har lusläst internet, köpt böcker och provat allt.

Vår son somnade bara i babysittern, som fick gungas med foten, tills han var nästan 3 år :o
För oss var det viktigaste att vi delade på nattningarna, och nätterna, för att få nån sömn ibland. Sonen fick också av den anledningen flytta till eget rum när jag slutade amma på natten, runt 7-8 månader.

Så det är mitt budskap, ni tar er igenom det tillsammans!
 
Vi höll om vårat barn. I perioder räckte det med bara en arm runt och i perioder fick vi ha henne famnen. Det var rätt jobbigt men de värsta perioderna gick ju över så man fick mest stå ut.
Hon är tre år nu och somnar fortfarande i våran famn och kryper in i vår famn på natten. Det är väl bara så hon är helt enkelt. Vi delar på nätterna. Den som går upp tidigast får välja om den vill sova i sängen (med risk för att bli väckt) eller om den vill sova på bäddsoffan.
 
Det är väl så att ni har en rätt vanlig dotter ;)

Vi är många föräldrar som slitit vårt hår med barn som inte vill/kan somna. Vi har lusläst internet, köpt böcker och provat allt.

Vår son somnade bara i babysittern, som fick gungas med foten, tills han var nästan 3 år :o
För oss var det viktigaste att vi delade på nattningarna, och nätterna, för att få nån sömn ibland. Sonen fick också av den anledningen flytta till eget rum när jag slutade amma på natten, runt 7-8 månader.

Så det är mitt budskap, ni tar er igenom det tillsammans!

Haha, ja, att föräldrars stora bekymmer ofta är bebisens sömn har ju verkligen inte undgått någon 😂 Vi är ändå glada över att det överlag är väldigt lite ledsamhet kopplat till sömnen och det är skönt! Alla har ju sina utmaningar de kämpar med.
 
Hon känns för rörlig för spjälsängen. Vi provar ibland, men hon kastar sig mellan sidorna (både liggande och från sittande) och dunkar i huvudet konstant. Det är särskilt läskigt när hon sätter sig upp när hon sover, för då har hon ju inte balansen, och sen faller baklänges och slår i bakhuvudet. Vi har såklart tjockt spjälsängsskydd (x2 för att göra de tillräckligt höga så de sträcker sig till kanten) men hon vaknar av dunsarna ändå och det känns såklart inte rätt att hon ska slå i huvudet flera gånger nattetid även om vi vadderat lite.
Madrasserad spjälsäng.
Så väl madrasserad att hon alltid faller mjukt.
Min äldsta var sådan och bökade sig till sömns upp i skolåldern. Hon kunde inte ha täcke, allt bara for runt, hon fick ha en tillräckligt varm pyjamas i stället.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 596
Senast: Tofs
·
Småbarn Vi har hamnat i en period då dottern verkar få fler episoder av nattskräck. Jag har svårt att hålla mig lugn, tycker att det är så...
2
Svar
32
· Visningar
3 739
Gravid - 1år Ja nu är sonen 10 mån så rörlig att det börjar bli riskabelt för honom att sova i föräldrasängen. Flera gånger har jag vaknat av att han...
2
Svar
25
· Visningar
2 805
Senast: Whirlie
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 816
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp