Hjälptygelskoll

Mabuse

Trådstartare
Är det nån som har lite mer koll en mig och kan beskriva hur en gogue, chambon och halsförlängare skiljer sig åt?
 
Får väl göra ett försök då..... :smirk:

Halsförlängaren är väldigt "snäll", ung som ett gummiband som ger efter när hästen gör "motstånd".
Om du har en chambon på hästen så trycker det på hästens nacke när den försöker dra upp huvudet. Hakarna är fästa i bettet. Kan bli så att det samtidigt drar i munnen på hästen när den gör motstånd, men tanken är när hästen går i låg form så inverkar chambonen ingenting.
En gouge är ett steg längre än chambonen, där "linan" går genom bettet och fästs tillbaka i ringen under halsen på hästen. Ung samma funktion o verkan som chambonen, men är lite skarpare enl min mening o vad jag märkt.
 
gogue: fungerar som en chambon men ger inte lika mycket frihet framåt som den
chambon: se ovan
halsförlängare: drar oftast hästen konstant i munnen eftersom den är elastisk. verkar bakåt neråt
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 097
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
696
Senast: Luzzan
·
Tjatter Konstigt att ingen startat en tråd? Jag började kolla andra timmen så har missat de första, får se reprisen i helgen. Tänkte inte göra...
Svar
8
· Visningar
432
Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp