Hjälptygelskoll

Mabuse

Trådstartare
Är det nån som har lite mer koll en mig och kan beskriva hur en gogue, chambon och halsförlängare skiljer sig åt?
 
Får väl göra ett försök då..... :smirk:

Halsförlängaren är väldigt "snäll", ung som ett gummiband som ger efter när hästen gör "motstånd".
Om du har en chambon på hästen så trycker det på hästens nacke när den försöker dra upp huvudet. Hakarna är fästa i bettet. Kan bli så att det samtidigt drar i munnen på hästen när den gör motstånd, men tanken är när hästen går i låg form så inverkar chambonen ingenting.
En gouge är ett steg längre än chambonen, där "linan" går genom bettet och fästs tillbaka i ringen under halsen på hästen. Ung samma funktion o verkan som chambonen, men är lite skarpare enl min mening o vad jag märkt.
 
gogue: fungerar som en chambon men ger inte lika mycket frihet framåt som den
chambon: se ovan
halsförlängare: drar oftast hästen konstant i munnen eftersom den är elastisk. verkar bakåt neråt
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 436
Utrustning Det är fuktigt i sadelkammaren och det finns bara en liten avfuktare som inte riktigt räcker till. Läder som inte används så ofta börjar...
2
Svar
30
· Visningar
1 894
Senast: Blyger
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
719
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av att använda barfotaboots och kanske har provat lite olika märken? Vilka är bäst/smidigast/mest prisvärda...
2
Svar
31
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp