*Hjälptyglar förr och nu*

F

FunderSanna

*Jag skriver under anonymt alias eftersom jag annars har ett ganska välanvänt bukenamn folk känner igen. Således riskerar folk i denna tråd att kännas igen och det är absolut inte min mening*

Jag har kommit i en diskussion ang gramantygelns användande och jag tycker att det är en ganska intressant frågeställning jag har. Historien bakom är i korta drag denna:

En tjej i mitt grannstall är en stor förebild för många unga ponnyryttare. Hon är väldigt duktig och framgångsrik och tävlar d-ponny på MSVA-nivå. Många ber henne om råd då de har problem med sina egna ponnyer. Tjejen i fråga är -95:a men har ridit hela livet så rutinerad är hon.
På senaste tiden har jag sett henne tipsa andra ryttare om användandet av gramantygel då de har problem med att ponnyn är stark, drar iväg, stegrar sig eller inte går i en bra form. Jag har reagerat över detta men inte lagt mig i speciellt mkt. Tills nu för någon dag sen då jag frågade henne varför hon gör så...

Jag anser nämligen att det är ganska riskfyllt att vagga folk i tron att ett hjälpmedel löser ens problem -en graman är ju heller ingen vidare "snäll" hjälptygel och det kräver ännu mer kunskap hos ryttaren. Speciellt då detta gäller unga och många ggr orutinerade ryttare som inte alla gånger känner till hur gramanen fungerar, varför man egentligen har den och hur man ska följa upp användningen.
Svaret jag fick var att hon inte alls tycker att en graman är speciellt farlig och att den hjälper hästen att hitta en bättre form.

Återigen påpekade jag att alla som får dessa tips kanske inte ens vet hur hästen ska gå när den går i en bra form. Jag sa att det är farligt att börja med genvägar som graman om man inte vet skillnaden mellan en god rygg- och bakbensaktivitet eller att hästen böjer på nacken, utan att ha tagit tag i problemen med hjälp av sin ridlärare (om de alls har någon).

Nåväl, över till frågeställningen:

Jag är fundersam då jag tycker mig ha sett en utbredd användning av graman på senare tid. Självklart undrar jag vad det beror på.
1. Är det så att hästarna nuförtiden (dvs de senaste 10-15 åren) är så svårhanterliga att man inte längre får bukt med dålig rygg- och bakbensaktivitet, olater som stegrande, hästar som sticker mm på annan väg än genom gramantygeln?
2. Har ryttarkåren numera gått tillbaka i utvecklingen och blivit så dåliga ryttare att man inte kan hantera hästar utan hjälpmedel? (självklart är det att hårdra det men jag hoppas att folk förstår hur jag menar).
3. Har jag tidigare endast varit förskonad från åsynen av ryttare som dagligen rider på graman (oavsett det gäller dressyr, hoppning eller uteritt) men att de alltid funnits och i samma utsträckning som nu?
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Jag tror att det generellt är så att människor idag letar efter snabba resultat och genvägar. Fler har råd att hålla sig med hästar, alla vill tävla och komma nån vart med sin häst. Föräldrar köper dyra ponnies till sina barn, ungarna skall ut och prestera med sin vän.
När jag var liten var tävlandet inte på lika stort allvar. Jag minns på klubbtävlingarna i LC att det viktigaste var att rida vägarna korrekt och att hålla rätt gångart. Att hästen gick i form var inte premierat. Nu är en flott häst A och O, har man inte sin häst stadigt i form har man inget att hämta på en dressyrtävling, ens på klubbnivå. Nu hårddrar jag det, visst finns det undantag, men åt det hållet är det.
Man "betslar upp", snarare än att åtgärda problemet. Jag läste ett inlägg här på buke där nån hade testat med martingal på sin stickande häst, martingal som jag lärde mig användes för att slippa få näsan krossad av att hästen kastade upp huvudet. Inte som ett verktyg för att få stopp.
Men visst har det alltid funnits folk som knölat ihop sina hästar med diverse hjälptyglar, men när jag var liten (på åttiotalet) var det väldigt få som stoltserade med det...
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Då har vi fått samma uppfattning. Jag tycker generellt sett att folk numera tar alldeles för lätt på användandet av hjälpmedel oavsett vilket det är. Visserligen har jag inte alltid huserat i storstall men det har jag gjort emellanåt. Och nu då jag återigen är i storstall så ser jag folk rida med graman varje dag jag är i ridhuset, och det är inte ett och samma ekipage kan jag säga! Då jag senast stod i storstall var 10 år sedan och då ägde ingen en gramantygel. Det fanns en och annan tillrest ponnyryttare som red på pessoa men det var allt.


Martingal räknar jag inte till de hjälptyglar jag reagerar speciellt mkt över OM de är korrekt spända men tyvärr tror vissa att man kan fusdka och spänna den för kort så att den håller ner huvudet istället för att hindra uppslagning :grin:
Jag rider själv med martingal på hästar som vid uteritt blir slängiga med huvudet, men det är efter att jag försäkrat mig om att hästen slänger av busighet och inte för att den ogillar bettet/min hand.
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Ja, hos oss rider folk både med för korta martingals och graman så visst är det ett "välkänt" fenomen.
Det förekommer ju även att man tar bort den vanliga tygeln och BARA rider med gramanen alt. att man trär tyglarna genom bettringen och knäpper fast dem i martingalringarna... Alla varianter finns i jakt på den perfekta nack-knäckaren! :grin::idea::angel:
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Ingen jag umgås med använder hjälptyglar i någon större utsträckning. Tror många mindre begåvade använder det bara för att många i eliten gör det,speciellt vad gäller graman. Bara det att det går inte att jämföra en elit ryttare som kanske rider 8 hästar per dag mot en glad amatör. Jag tycker att det är ok att använda hjälptyglar om man vet vad man gör men tyvärr används dom oftast av folk som inte kan rida hästen på ett bra sätt utan. Själv rider jag med graman kanske 6 gånger om året.
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Ett absolut JA på 1 och 2. Men det är klart att 1 beror på 2...

Plus att det går trender i allt, en del är kortvariga med en del verkar svåra att få bort. Mycket beror på vad förebilderna gör, ridskolelärare såväl som tävlingsryttare.
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Jag har svårt att förstå varför så många är så extremt mot hjälptyglar som graman. Om hästen saknar ryggmuskler är graman ett betydligt skonsammare sätt än att dra och slita. Många hästar trivs och slappnar av mer och jag har tränat såå många ryttare som rider mycket bättre med graman! Men om det är för att hästen springer låter det ganska konstigt, jag kan iaf inte rida mina heta hästar på graman eftersom jag inte kan bromsa lika mycket i bettet:bump: Men självklart finns det ju folk som inte använder gramanen på rätt sätt:D
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Jag har svårt att förstå varför så många är så extremt mot hjälptyglar som graman. Om hästen saknar ryggmuskler är graman ett betydligt skonsammare sätt än att dra och slita. Många hästar trivs och slappnar av mer och jag har tränat såå många ryttare som rider mycket bättre med graman!

Ja jag kan ju bara svara för mig själv (såklart) men ja, JAG är emot användandet av hjälptyglar när det används som genväg, plåster på bristande kunskap och av allmänt orutinerade ryttare. Här håller jag med manhattan i resonemanget.

Jag är inte extremt emot hjälptyglar men det ska finnas en rutinerad ryttare samt en god kännedom om användandets avsikt, hjälpmedlets funktion samt genomförandet av korrigeringen (vilket det ju är då man använder dem). Jag tror faktiskt inte att - exempelvis - alla ponnyryttarna i mitt exempel besitter detta, tror du?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Suck. Blev ganska lessen idag när tjejen ifråga tyckte att jag var tantig och gammalmodig som inte ville ta till mig att det finns bra hjälpmedel och att det som finns ska användas. Jag bryr mig inte om vad hon tycker om min tantighet, åldersnojja har jag inte :p, men däremot blev jag lessen för att hon inte ville ta till sig och inse att det ÄR en risk att uppmuntra sånt hon gör.

Suck, ibland får man bita sig i tungan för att inte säga nåt man får ångra, det finns ju faktiskt jätteduktiga tjejer i hennes ålder, men ibland skiner de tyvärr igenom i sin tonårstjurighet. Jag antar att hon kände sig hotad i sin position, jag vet inte. Det var inte menat så från min sida, jag ville bara upplysa henne om riskerna att tala så välsignande om ett hjälpmedel inför mindre rutinerade ryttare. Men det verkar inte ha gått in och istället blev det nu upplevt som en uppbjudan till kamp oss emellan :(
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Jag menade inte på något sätt att tala illa om hjälptyglar, ffa inte om martingalen. Bara att de används ofta fel.
Jag kom att tänka på att det nu förtiden är så lätt att lägga ut information och åsikter på internet att det är lätt för folk att sprida okunskap, förklädd till erfarenhet. Detta är ju en av nackdelarna med forum som detta, det kan vara svårt att veta vem som är duktig på riktigt och vem som är en själutnämnd expert. Speciellt om den som söker kunskap är relativt oerfaren och rätt så desperat efter en lösning på sitt problem.
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Jag har svårt att förstå varför så många är så extremt mot hjälptyglar som graman. Om hästen saknar ryggmuskler är graman ett betydligt skonsammare sätt än att dra och slita.

Är det nödvändigtvis bara graman som är alternativet till att dra och slita?! :eek: Då tycker jag helt klart att man som ryttare missat en del i sin utbildning.

Många hästar trivs och slappnar av mer och jag har tränat såå många ryttare som rider mycket bättre med graman!

Men varför hjälper du dem inte tillrätta med ridningen istället? Alltså, om du som tränare accepterar att ryttare istället för att lära sig rida bättre tar till hjälpmedel, för att kompensera sina brister i ridningen så tycker jag att det i allra högsta grad är beklagligt.
Visst kan man använda sig av graman, men det ska inte vara av den anledningen att man rider sämre utan:crazy:

Om det nu är så att inte ens tränarna hjälper eleverna att ta tag i problem under träningstid, då kan jag nästan förstå varför man upplever användandet av hjälpmedel som stort. Jag trodde att man bla använde träningen till att komma igenom problematik som uppstått, men tydligen inte. Visst tycker jag att det är bra att det är under uppsikt man använder hjälpmedel om de nu är befogade, men samtidigt som jag tidigare sagt; beror problemen på bristande ridkunskaper så är man ute på jäkligt djupt vatten:(
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Jag har svårt att förstå varför så många är så extremt mot hjälptyglar som graman. Om hästen saknar ryggmuskler är graman ett betydligt skonsammare sätt än att dra och slita.

Sen när bygger hästen ryggmuskler av att man drar i den? Att slita i hästen över huvud taget kan väl knappast vara förenligt med god dressyr?
Som jag förstått det bör man snarare bygga hästen skonsamt genom succesiv träning. Man hjälper hästen att orka bära sig, inte tvingar man den att göra nåt den inte har muskler för.


Många hästar trivs och slappnar av mer och jag har tränat såå många ryttare som rider mycket bättre med graman!

Vad händer då när stödhjulet försvinner, rider de fortfarande bättre då? Ska de ryttarna vara evigt beroende av grammanen? Vad händer om de vill tävla dressyr och hästen inte är eftergiven utan grammanen på?
Personligen förstår jag inte hur man kan rida med gramman utan att skämmas. För mig skulle det kännas som en stor neonskylt, "otillräcklig ryttare".


Men om det är för att hästen springer låter det ganska konstigt, jag kan iaf inte rida mina heta hästar på graman eftersom jag inte kan bromsa lika mycket i bettet

Att lägga i handbromsen för att få stopp på sitt fordon är inte ens smart i en bil och en bil är inte levande. Hästen är.
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Jag rider i ett stall där det kommer och går en massa hästar. Ibland säger stallägaren att jag ska ha graman på dem. Då blir det så. Inte för att jag brukar använda den. Säger hon att den ska vara på ska den det. Det finns inte så mycket jag ska göra åt det. Tänker inte stå och tjyvas med hon om vilken utrustning som jag ska ha på, och varför, jag ska vara glad jag får rida så många olika hästar.
Själv skulle jag aldrig använda graman på min egen häst, om jag hade någon.
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Man bör väl försöka rida så "naturligt" som möjligt men enligt mig är det inga fel med att använda hjälptyglar då man behöver det!
Håller med om att graman kan vara en genväg(för tillfället) som blir en "senväg" om man missbrukar det.

Skräckexempel; en vän hade en MKT het hopphäst och red dressyr för en erkänd tränare för ett antal år sedan. Vad gör h*n? Jo tar av tyglarna och ber henne att bara rida på gramman!!??:crazy:
Naurligtvis gick det inte, hästen var och är helt fantastisk på att bocka;)
Min vän (när hon väl fick stopp på det hela) klev av och bad tränaren göra det istället. Det gick inte heller:D

Tillfällen då jag tycker man kan använda det är exempelvis då man rider ut själv på en häst som har olater bara för att ha den "livlinan". Inte sitta och dra i den men om det skulle hända något så kan man avstyra det. Dåligt exempel men kanske förstår hur jag menar??

De flesta som man pratar med säger att det kan vara bra hjälpmedel, men bara på rätt sätt, som med alla saker med rejäl inverkan, jag har aldrig hört någon rekommendera det till nybörjare, det hoppas jag ingen gör:confused:
Men tydligen så händer det.....
Kan tillägga att jag är typen som är en aaaning för mesig:angel: och inte den som kastar på dundersporrar och spön direkt...

Men man kan använda hjälpmedel sporadiskt, utan att man är ett monster för det.......:cool:

När jag var liten var jag aldrig tillåten att använda annat än martingal och det vid hoppning, man ska lära sig rida rätt först. Bodde långt ute i skogen men tävlade en del och såg nog aldrig annat än martingal på varken träning eller tävling, men vet ju inte hur folk red hemma såklart.. Det var nog ca 10-12 år sen. Känns som att det är ganska populärt att ha massa grejer nu!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Jag tycker väl helt enkelt att om man ska använda special-utrustning så ska man veta hur man ska använda det på rätt sätt.

Att många rider på graman på en större ridanläggning har en enkel förklaring:
Människor är flockdjur. Är det någon som istället hade börjat med något annat kommer det säkert dyka upp 3 till inom någon veckas tid, I promise.
Börjar någon använda hellånga chaps kommer "alla" att göra det inom kort.
:D
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Jag har inte läst hela tråden så jag är ledsen om jag upprepar ngt!

Jag anser att ska man använda graman så ska man vara erfaren (inte en viss ålder eller att man ska eller inte ska vara ponnyryttare). Eller om man inte är så erfaren eller inte vet hur en graman fungerar så ska man bara rida med den när en erfaren exempelvis din tränare är med.

Gramanen är inte till för att dra ner huvudet på hästarna, man ska inte dra och slita i den. Många av de duktiga ryttarna som använder graman så är den inte åtdragen utan den hänger och slänger mellan frambenen. Tex så har de den för att om hästen skulle dra upp huvudet slänga med det eller om den skulle hitta på nått annat bus så har de lättare att få tillbaka kontrollen på de stora djuret de sitter på.. (allt jag skrivit kommer säkert att misstolkas.....)
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

en sak till, jag rider alltid med graman på mitt sjuåriga sto på framridningen på tävlingar, inte så himla mkt för min egen skull för jag e van vid hennes påhitt men mer för andras så att de inte sker en olycka. De finns många hästar på en framridning....
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

**raderat**
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 377
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp