Hjälptyglar på ridskola?

moiran

Trådstartare
Varning: LÅNGT PK-inlägg

På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass och gymnastikhoppningspass med "rutinerade" ryttare) några gånger om året, är det regel snarare än undantag att hästarna går inspända med hjälptyglar. Nästan alltid Thiedeman, men jag har sett nån enstaka inspänningstygel också. Det vill säga tyglar som inte ryttaren kan påverka. Tyglarna sitter där år ut och år in, så det är väl "för ryttarens skull" snarare än "för hästens".

Min syster tänkte att hon efter en längre tids sjukdom skulle öva upp muskler och motorik på ridskolan innan hon satt upp på våra unghästar och skrev in sig i en av de mest avancerade grupperna - hon hade ju ändå tävlat msv fälttävlan. Det visade sig vara obligatoriskt med hjälptyglar på många av hästarna. Hon, uppfostrad precis som jag, brukade olydigt nog spänna ut dem så löst att den inte hade någon verkan utan bara hängde där (inget som någon uppmärksammade). Ingen i gruppen av de hon kollade med verkade ha någon utbildning i hur den ska spännas (mer än var), eller hur/vilket sammanhang den egentligen är tänkt att användas i. Den bara ska sitta där, oftast med argumentet att hästen är besvärlig annars.

De allra flesta går på tränsbett, men på nån enstaka hänger pessoa, och jag har för mig att jag sett en jaktstång också.


Så här sitter gröna (och mindre gröna för all del) ryttare med nedspända hästar och ska lära sig att rida och kanske i framtiden skaffa en egen häst. Hästarna är krampaktigt ihopdragna då ryttaren inte vill ha någon låg form och hästens enda möjlighet med strama tyglar då är uppåt-bakåt, ryggen är mycket sänkt och hästarna går i spända gångarter som förmodligen är onödigt stötiga och besvärliga att sitta i (vilket syns på vissa ryttares problem att hålla balansen). Många ryttare har väldigt mycket häst att hålla i händerna, vilket är rätt naturligt med tanke på att hästen måste försvara sig. De stora hästarna (läs: kring 180) får gå i ytterligare lite obalanserat korta gångarter för att inte springa över de små tinkerhästarna/-ponnyerna som har precis lagom bråttom (och inte är inspända!).


Så hur f*n är det meningen att man ska kunna lära sig rida om man sitter på en inspänd 180cm-häst som rör mycket på sig men får gå i kort obalanserad trav och förväntas rida hästen i en form som är lite för hög för vad man egentligen har fått utbildning för att klara av och vad thiedemantygeln tillåter?

Är inte själva målet med ridskola att man efter en genomförd ridskoleutbildning ska vara redo för att axla ansvaret med en egen häst. Man borde ha lärt sig teorin - näringslära, skador och sjukdomar (och de viktigaste senorna, benen och organen), utrustning och dess inpassning, allemansrätt vid ridning, trafikregler och så vidare, och man borde ha lärt sig hantera olika typer av hästar och hur man rider dem ändamålsenligt. Eller om man inte vill eller kan ha häst - ha möjlighet att på ett bra sätt rida och utbilda någon annans - eller för all del fortsätta harva runt på ridskolan, men med allt svårare utmaningar.

Varför rider inte fler ridskoleelerver med 5-10 år på ridskolan i ryggen på MSV nivå? Man borde ju rida på relativt välridna hästar och har vid varje tillfälle instruktör? Många skulle inte ens klara att rida ihop en välskolad häst som inte ger nåt gratis. Jag förstår att det inte är så lätt att bli världsmästare i ridning när man rider en gång i veckan och alltid på olika hästar med ena eller andra egenheter, och i en grupp på 4-8 ekipage. Men med en duktig engagerad tränare och förutsättningar skulle andelen bra ryttare vara väldigt mycket större.


Varför är inte hästarna som nästan uteslutande rids av ryttare med mer än 1-2 års ridutbildning såpass välridna att de kan ridas utan inspänningstyglar? Alternativt: varför köper man in hästar som är såpass outbildade att de kräver hjälptyglar för all ridning? Eller tar emot dem för "utbildning" för all del. Kan det inte vara vettigt att sätta ihop grupperna så att hästarna har ungefär samma grundhastighet på sina gångarter, i vissa övningar är det extremt svårt att lägga volter för att få mer plats, och de flesta ridskoleelever har inte sinnesnärvaro nog att lägga in en balanserad tempoväxling eller helt enkelt göra en halt. Ibland kan det säkert vara nyttigt att tvingas vara alert och se sig omkring, väja och lösa situationer som uppkommer med hästar av olika typer, men inte alltid va?

Jag blir lite ledsen helt enkelt. Är det så här man lär sig rida i Sverige? Är det bara det här man får för sin dyra avgift? Eller bara på just den här ridskolan? Är det brist på resurser, intresse eller kunskap?

eg4cgy.jpg
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

På de ridskolor jag varit på de senaste åren har jag sett sk gummisnoddar på några ponnyer, inget annat.

Jag tror att det i dagens läge är svårt för ridskolorna att få ekonomi i sin verksamhet. De kan inte köpa vettiga, utbildade hästar utan får köpa annat, vilket säkert ibland kräver hjälptyglar för att skona både ryttare och häst.

Jag tror att dagens ridlärare är något sämre ryttare än för 100 år sedan när jag red på ridskola. Dvs personalen kan inte alltid fortbilda/rida till hästmaterialet som finns på ridskolorna. 4

På ridskolan som finns i vår kommun finns det nog inga hästar/ryttare som skulle kunna rida på Msv-nivå tyvärr. (KM går i LB).
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Man blir inte msv-ryttare av en lektion i veckan - oavsett hur välridna hästarna är, och oavsett hur många år.

Utöver den kommentaren så blir jag ledsen av det du skriver. Så ska det inte gå till. Hur är skadehistoriken på hästarna? Ett gott tecken för en välfungerade ridskola är att hästarna trots allt jobb är fräscha och pigga i många år - då sköts de ordentligt.

Jag har rent generellt inga problem med att ridläraren sätter halsförlängare på någon häst som behöver det, eller att de går med martingal. Men om var och varannan häst måste gå med inspänning i alla grupper hade även jag reagerat. Så fungerar det inte på klubbarna häromkring.

Antingen är ridlärarna inte kapabla att lära ut korrekt ridning, eller så köper klubben in hästar som inte lämpar sig för jobbet. Oavsett verkar det oseriöst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

på den lokala ridskolan så är det max martingal som används, också då att de sitter på oavsett vad man gör, om ingen då tar av den för sin lektion specifikt vilket är helt ok. brukar alltid plocka av hjälptyglar och spänna om tränset så det "passar mig", dvs är det en häst som är väldigt stum i munnen så sänker jag bettet ett hack och har väldigt lös nosgrimma. är det en häst som käftar emot mycket i munnen så försöker jag lägga bettet och nosgrimman så det ligger stabilare osv. för att ge lite variation för hästen och experimentera lite smått helt enkelt.

för mig är det inte ok för ridskoleryttare att rida med hjälptyglar dag ut och tag in, jag är inte emot hjälptyglar för korrigering av ngt eller om ryttaren behöver hjälp att fuska lite i formen för att kunna fokusera på sin sits.
men att rida med hjälptyglar varje dag? man lär sig ju inte RIDA då, man lär sig att fuska och får inte ens ett bra resultat.
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Man blir inte msv-ryttare av en lektion i veckan - oavsett hur välridna hästarna är, och oavsett hur många år.

Utöver den kommentaren så blir jag ledsen av det du skriver. Så ska det inte gå till. Hur är skadehistoriken på hästarna? Ett gott tecken för en välfungerade ridskola är att hästarna trots allt jobb är fräscha och pigga i många år - då sköts de ordentligt.

Skadestatistiken har jag absolut inte en susning om, jag har varit där kanske 2 max 3 gånger per år det senaste. En av hästarna jag bekymrat mig mycket för har jag sett alla gånger, så han har ju hållit några år i alla fall. Fast jag inbillade mig att han såg tunnare ut muskulärt senast.

När stannar man i utvecklingen på ridskola, var i utvecklingen måste man söka sig till privata alternativ för att komma vidare framåt? Jag frågar för jag har ingen koll alls. Vad ska man kunna kräva av sin ridutbildning egentligen, förutsatt att jag hänger med utbildningstempot? Utifrån den pyttelilla kontakt jag har med ridskolevärlden så upplever jag att det är väldigt mycket "rid" och väldigt lite "skola", vilket jag tycker är beklämmande. Som om ridskolevärlden och privathästvärlden skulle vara totalt väsensskilda trots att målen troligen är samma.

På min ponnytid fanns det ridskoleungar i msv-klasserna i hoppning ur en specifik klubb. Rutinerade ponnyer, men jag misstänker att det därutöver låg en hel del stallskötseltimmar (som kvittats mot extra ridning) bakom framgångarna. Så det är ju inte rättvist att jämföra med någon som uteslutande rider en gång i veckan. Men klara rida en skolad häst i en bra grundform och reda ut ingående rörelser i medelsvårprogrammen om än inte i msv-form? Det borde väl vara möjligt efter 10 år på ridskola? Kunna hoppa en medelsvår bana fast på lägre höjder (om inte annat för att skona hästen)?


Själv gick jag på ridskola ett halvår som femåring, sen köpte mina föräldrar ett något inridet russ. Dräktigt visade det sig vara också en dag när vi kom ut i hagen. Pappa var bonde, så "grundvana" av stora gräsätare fanns ju, men den enda hästkunniga personen i min närhet var min farfar som bara hade haft ardennerhästar för jordbruk under en kort period i sin ungdom. Tog flera år innan jag fick första lektion för tränare på egen ponny och bokmal som jag var lärde jag mig mycket teoretiskt via böcker. Ett minst lika eländigt sätt att lära sig rida och hantera hästar på. Men ridskolor är organiserade och utvecklade för att lära ut ridningens ädla konst. Dessa borde veta bättre än mina föräldrar gjorde då.
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

När jag först såg rubriken så tänkte jag "ja, ja, en hjälptygel då och då är faktiskt helt ok på en ridskola, möjligheten att hästarna går tillräckligt med duktiga ryttare finns ju inte alltid"

Sedan läste jag inlägget och är riktigt förbannad över att det finns en dylik ridskola!!

På hemmaklubben används nämligen halsförlängare ibland på vissa hästar som då går med den på mindre avancerade lektioner och under en period på 1-2 månader. Ibland används även thiedemantygel om det är någon ponny som gillar att slänga upp huvudet och sticka. Används hjälptyglar så används de bara i begränsade perioder och på lektioner med mindre erfarna ryttare. Och jag vet att personalen då ofta även rider hästen ett par dagar i veckan under en period.
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Jag tror att det i dagens läge är svårt för ridskolorna att få ekonomi i sin verksamhet. De kan inte köpa vettiga, utbildade hästar utan får köpa annat, vilket säkert ibland kräver hjälptyglar för att skona både ryttare och häst.

Jag tror att dagens ridlärare är något sämre ryttare än för 100 år sedan när jag red på ridskola. Dvs personalen kan inte alltid fortbilda/rida till hästmaterialet som finns på ridskolorna. 4

Men är det så? De där stabila hästarna som tävlingsryttarna ratar? De som har hjärta och hjärna, men inte kapacitet för MSV och uppåt? De som precis passerat ponnygränsen höjdmässigt? Nu för tiden går de väl knappt sälja över huvud taget...

Måste man ha hjälptygel för att "skona ryttare och häst" vid lektioner så måste det ju vara svårt att lära sig något och ta sig framåt som ryttare? Hjälptyglar är korrigeringsverktyg, och bör endast användas som sådana. Som med alla andra korrigeringsverktyg gäller att man måste veta hur man hanterar verktyget och vad det är man vill korrigera, och har man den kunskapen så är det generellt lättare och mer precist att åtgärda problemet "för hand" i stället för att spänna fast hästen.

I en sådan här situation tycker jag det mest låter som att det inte är häst eller ryttare som ska skonas, utan ridlärare som ska skyddas. Skyddas från situationen när man sätter för gröna ryttare på för svåra hästar och behöva göra grundliga punktinsatser för att lära ryttaren hantera situationen. Om inte annat genom Kyra metoden "går det inte göra fort så får man göra det långsamt". Men det kräver nog för mycket insats för att det ska gå att få ihop vettiga ridlektioner för flera ryttare.

Och samtidigt som man sätter hjälptygelobligatorium på vissa hästar får man, som collateral damage, stjälper man de ryttare som klarat given häst galant utan hjälptygel och istället hade kunnat öva på att rida på riktigt!
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Du kan inte komma till msv på en lektion i veckan. Det betyder inte att du inte kan komma till msv på ridskola, bara att du måste rida fler lektioner än så. Förslagsvis även privat.

Kvalitén på undervisingen varierar. Vissa klubbar har en massa elever utan att ens vara godkända för säker hästverksamhet, eller ha utbildade instruktörer. Sådant får man kolla själv. Är ridskolan kopplad till ridsportförbundet bör det vara en kvalitéstämpel - men även där kan det ju finnas brister. Som då ska anmälas.

De stora klubbarna här har alla ett flertal ridskoleekipage som tävlar LA och msv i hoppning och dressyr. I princip alla hästar tävlas i alla fall i lätta klasser på klubben och regionalt. Det ingår ordentliga teoripass, och jag skulle generellt säga att du får en bra och väl underbyggd rid- och hästutbildning om du engagerar dig och tar de lektioner som behövs. Det gör de flesta inte dock - det är mer en social arena och lättsam hobby. Vilket det bör få tillåtas vara också.

Att en person ridit tio år på ridskola säger mig väldigt lite om dennes kunskaper om jag inte också känner till klubben och personens egna hästintresse. Du kan ha massor med kunskaper och erfarenheter, eller kunna styra runt en LC hjälpligt och sadla själv. Det varierar enormt.
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Jag red som barn-tonåring på en ridskola där jag fastnade och inte kom vidare i min utbildning.

Nu som vuxen rider jag på en i mitt tycke mycket bättre ridskola, en liten där mycket fokus Läggs på att rida med kroppen. Och jag utvecklas rejält även om jag inte direkt har någon talang.
En avgörande skillnad när det gäller att lära sig rida är Ridtid. På 45-60 minuter i veckan så hinner man nog inte få in känslan som krävs.

Jag har tidig tre terminer nu och de sista två har jag förutom lektionen ridit på egen hand en gång i veckan. Och bara det gör mycket när det gäller att hitta balansen, att kunna testa och öva saker på egen hand.

På vår ridskola har vi små grupper 2-4 stycken och enda hjälptyglen jag sett är att det någon enstaka gång använts gummisnodd och att en av shettisarna får gräsätartygel på uteritter med nybörjare nu i början på sommaren.

Ridskolan har inga ryttare på msvnivå, men när man ser småkids sitta som gjutna barbacka på shettisarna och kan kontrollera dem i galopp i skogen på egen hand utan elaka bett och tyglar så smällar det högt i mitt tycke.
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Det ÄR svårt att hitta justa lektionshästar som tål att ridas av tre olika ryttare per dag, sex dagar i veckan. Dessutom där majoriteten av ryttarna gör olika fel... hela tiden.

Det duger inte bara med en vänlig hobbyhäst. Sådana finns det ju. Den måste vara så pass utbildad att den klarar lektionerna, så pass taktsäker att den klarar obalanserade ryttare 2 timmar i sträck, och vara mycket förlåtande. Samt rätt storlek, ha något markbundna gångarter, vara cool och snäll i stallet... En bra ridskolehäst är guld värd!
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Man kanske ska tipsa kunskapstörstande ridskoleryttare om att byta ut lektioner mot att hyra en lämplig häst och ta en helgkurs med privatlektioner då och då för en seriös tränare? Få lite privattid och fokusera på sina egna problem? Eller tipsa ridskolorna om att ha t.ex. 45 min gemensam träning och sen, medan övriga rider fritt och övar på det som de bedömer behöver slipas på eller slappar, inrikta sig på en elev för en kvarts hårdkörning sista kvarten. En timmes ridning för alla och en kvarts intensivträning för en av eleverna enligt rullande schema. Måste ju vara en win-win-situation, eller?
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Du kan inte komma till msv på en lektion i veckan. Det betyder inte att du inte kan komma till msv på ridskola, bara att du måste rida fler lektioner än så. Förslagsvis även privat.

Kvalitén på undervisingen varierar. Vissa klubbar har en massa elever utan att ens vara godkända för säker hästverksamhet, eller ha utbildade instruktörer. Sådant får man kolla själv. Är ridskolan kopplad till ridsportförbundet bör det vara en kvalitéstämpel - men även där kan det ju finnas brister. Som då ska anmälas.

De stora klubbarna här har alla ett flertal ridskoleekipage som tävlar LA och msv i hoppning och dressyr. I princip alla hästar tävlas i alla fall i lätta klasser på klubben och regionalt. Det ingår ordentliga teoripass, och jag skulle generellt säga att du får en bra och väl underbyggd rid- och hästutbildning om du engagerar dig och tar de lektioner som behövs. Det gör de flesta inte dock - det är mer en social arena och lättsam hobby. Vilket det bör få tillåtas vara också.

Att en person ridit tio år på ridskola säger mig väldigt lite om dennes kunskaper om jag inte också känner till klubben och personens egna hästintresse. Du kan ha massor med kunskaper och erfarenheter, eller kunna styra runt en LC hjälpligt och sadla själv. Det varierar enormt.

Jag tar dig på orden att det är omöjligt. Jag har som sagt egentligen noll kontakt med ridskolorna normalt sett. Min enda personliga erfarenhet är ju ett gästspel på ett halvår. Där jag som femåring red på en hyfsat grov d-ponny som min helt hästovana moder skickades in att tränsa och sadla utan instruktioner redan från första dag... :D Flera av lektionerna skrittade och travade vi bara runt på militärens övningsområde med en (ibland två) tonårig, outbildad och uppsutten ridlärare. Utan ledare såklart. Jag tror inte den ridskolan skulle möta ridsportsförbundets krav. Otroligt egentligen att jag lärt mig vad som är fram och vad som är bak på en sadel. Trial and error antar jag... :cool:

Den aktuella skolan är ansluten till ridsportförbundet. Vad som är kvalitet är väl diskuterbart. Jag tillhör ultra-anti-hjälptyglar-extremisterna, så ovan situation tycker jag är en smärre katastrof för att vara en ridutbildning som ska grundfostra kommande ryttargeneration. Kallat in till omgående vidareutbildning av aktuella lärare omgående. Sett över hästinnehavet. Minska svårighetsnivåerna på lektionerna för att matcha elevernas utbildningsnivå. Att agera åtminstone. Att ha som patentlösning att smäcka på en hjälptygel så snart något blir fel eller hästen börjar protestera mot något fungerar inte i längden. Eller alls, egentligen. Åtminstone måste man ju ha en klar bild av vad problemet är och tänkt funktion hjälptygeln ska ha på vägen mot lösningen.
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Jag håller med dig om att den ridskolan du pratar om är en katastrof!

Dina förslag på utvecklingsmöjligheter på ridskola finns liknande i mitt område. Hemmaklubben har t.ex. privatlektioner, möjlighet att bli medryttare på ridskolehäst. Specialgrupper som är inriktade på antingen hopp eller dressyr och med max 5-6 elever. Möjligheterna att utvecklas på ridskola kan vara många om man bara hittar rätt ridskola. Den du pratar om verkar inte vara en ridskola med någon kvalitet eller utbildning.
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Det ÄR svårt att hitta justa lektionshästar som tål att ridas av tre olika ryttare per dag, sex dagar i veckan. Dessutom där majoriteten av ryttarna gör olika fel... hela tiden.

Det duger inte bara med en vänlig hobbyhäst. Sådana finns det ju. Den måste vara så pass utbildad att den klarar lektionerna, så pass taktsäker att den klarar obalanserade ryttare 2 timmar i sträck, och vara mycket förlåtande. Samt rätt storlek, ha något markbundna gångarter, vara cool och snäll i stallet... En bra ridskolehäst är guld värd!

Nä, jag påstår definitivt inte att det bor en liten ridskolehäst i alla hästar eller att det går tusen på ett dussin.

I mitt stall står 7 jättesnälla, mycket hanterbara hästar som min 85-åriga kutryggiga lilla granne flyttar mellan hagarna om det behövs. Alla utom en har tillräcklig utbildning för att räcka till på en ridskola. En av damerna kan en fyraåring, nyfiken pojkvän eller osäker kompis lätt leda, borsta och ratta runt själv på utan att jag behöver vara orolig (mer än för hästens skull kanske..?). Ytterligare två har stort tålamod med knasiga hjälper och stressar sällan upp sig (om det inte handlar om KOR, hälsningar D), och så vidare. Med 1,5 undantag ett gäng stabila, snälla, skolade hobbyhästar alltså. Och ändå inte ett enda ridskolehäst-ämne av ena eller andra orsaken...

Men även om man inte lyckas få tag på idel guldhästar till ridskolan så måste det ju finnas olika grader i helvetet. Försöka att ha större omsättning på de hästar som inte är av rätt material. Inte ta sig an utbildningsuppdrag på hästar som inte passar verksamheten. Eller åtminstone göra sig av med hästar som kan få en läktarryttare att få en stor klump i halsen när den används i lektionsverksamhet.


Ja, jag vet att jag skriver det här i affekt. Jag vet att jag ändå sannolikt inte kommer ringa ridsportförbundet och notera dem på att en ridklubb använder oförsvarbart många/mycket hjälptyglar. Men jag behöver nog få en mer nyanserad bild av verkligheten. Lära mig hur det faktiskt fungerar på ridskolor. Lära mig vad det är som gör "ridskoleunge" så föraktfullt när hästkunskaper diskuteras.
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Ja, jag vet att jag skriver det här i affekt. Jag vet att jag ändå sannolikt inte kommer ringa ridsportförbundet och notera dem på att en ridklubb använder oförsvarbart många/mycket hjälptyglar. Men jag behöver nog få en mer nyanserad bild av verkligheten. Lära mig hur det faktiskt fungerar på ridskolor. Lära mig vad det är som gör "ridskoleunge" så föraktfullt när hästkunskaper diskuteras.

Och DÄR spårade jag ur från ämneskategorin... Men för att spåra in igen då:
I vilken omfattning är det rimligt att använda hjälptyglar, säg snodd eller thiedeman, i ridskoleverksamet?

Ska hjälptygeln under den perioden användas i samtliga grupper oberoende av svårighetsnivå, och i vilket syfte använder man den då egentligen? Istället för att introducera ett skarpare bett? Hålla ned huvudet så att den bli lättare att sitta på (om man nu låter den gå låg)? Tvinga hästen att kröka på nacken så att ryttaren ska känna sig nöjd och inte lägga tid på att försöka rida hästen i form (eftersom de troligen ligger på för hög nivå svårighetsmässigt)? Andra skäl? "Långa låga" hästar höjer ryggen och risken för ryggproblem blir mindre..? Jag läste någonstans i nån tidning/webbplats för en ridbutik att nån speciell tygel (snodd tror jag) var för att få hästen att trampa under sig bättre med bakbenen. Man kanske ska sätta den åt andra hållet istället, bakom skanken, då? :meh:

Sen vad gäller skarpare bett. Pessoabettet som det var i det här fallet tar jag ju inte gärna i ens med tång, så vi säger bara "skarpare bett" rakt av. Hör hemma på en ridskola när? Var och i vems händer? Hur stora ska problemen med en häst vara för att det inte ska vara värt att träna bort det istället för att sätta en orutinerad ryttare i andra änden av en tygel till ett pelham?

Min mest uppgivna fråga är nog ändå: Om något av ovan måste monteras på en av de använda ridskolehästarna, är det vettigt att förklara pryttelns funktion, avpassning och, anledningen till att hästen (ryttaren) behöver den, vilket sätt prytteln kan vara till hjälp och inte minst hur man hanterar den på adekvat sätt. Tar det för mycket tid? Är det för obegripligt för den generiske ridskoleeleven? Ens intressant?
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Har läst alla dina inlägg om hjälptyglar. Jag tror att det hänger ihop med att ingenting får ta tid idag. Du ska vara skitduktig från början. Det finns inget intresse för terminernas teori-veckor som läggs in då hästarna vaccineras eller avmaskas. Teoeri är trist och tråkigt och "jag kan" redan. Barn får inte trilla av och slå sej för då är hästarna farliga. Mocka och sköta om hästar är barnarbete och inget mina barn ska hålla på med. Hästen ska stå färdig och klar i ridhuset för det är ju ridlektion h#m ska ha. Alla, även vuxna ryttare ska vara bäst. "det gick så himla bra för mej på min ridlektion idag, yes vad jag är duktig."
"Idag funkade ingenting när jag red, hästen är urkass, den kan ingenting." Jag låter jättetråkig när jag säger att jag tror att det är så på de flesta större ridskolor. De har bara att leverara till sina kunder så de är nöjda annars har de inga kunder kvar. Nej, jag håller med dej. De ryttarna kan bli ryttare men de blir aldrig hästfolk av dem. Har haft vuxna ridskoleryttare med mej på ridturer som varit medryttare till stallkompisars hästar och de flesta har inte förståelse för att de inte kan rida hursomhelst utomhus. Inte begripit att man värmer upp hästen genom att skritta, bara en sån sak. Att underlaget styr hur uteritten blir. Hur du hanterar hästen utanför ridhusväggarna om det blåser, kommer bilar, att ta sej fram i olika terräng med mera... Inte fattat att det inte går att galoppera på väg med sprängsten... De har tyckt att jag varit pjåskig. De har inte heller kunnat visitera hästen innan och efter ridning eller allt annat man gör av bara farten efter att egen häst i många år.
Det tråkigaste har nog varit för de här ryttarna att fixa atten i hagen och allt annat som inte har varit ridning.
Men om man inte får lära sej det så får man ingen känsla för varför man gör det heller. Vem bryr sej om en ridskolehäst inte är så fräsch, det drabbar ju inte dem personilgen. Så ridskolehästar över lag kommer nog att fortsätta dra ett tungt lass.
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Snabbt svar. Jättetråkigt att man felanvänder hjälptyglar så som du beskriver! Däremot tycker jag att en löst spänd thiedeman (eller ev snodd)kan vara väl på som plats på vissa ridskolehästar för BÅDE häst o ryttares skull. Självfallet ska hästen inte spännas in hårt utan som stöd för en mindre rut ryttare.

Vad det gäller utbildningsridning tror jag inte generellt sett at ridlärare rider för illa för att utbilda hästarna, däremot är mga ridskolors ekonomi skral o tyvärr sparas det om
På den typen av arbetsuppgifter. Förhoppningsvis finns det några starka grupper per vecka då hästarna rids väl.
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

På de ridskolor jag varit på de senaste åren har jag sett sk gummisnoddar på några ponnyer, inget annat.

Jag tror att det i dagens läge är svårt för ridskolorna att få ekonomi i sin verksamhet. De kan inte köpa vettiga, utbildade hästar utan får köpa annat, vilket säkert ibland kräver hjälptyglar för att skona både ryttare och häst.

Jag tror att dagens ridlärare är något sämre ryttare än för 100 år sedan när jag red på ridskola. Dvs personalen kan inte alltid fortbilda/rida till hästmaterialet som finns på ridskolorna. 4

På ridskolan som finns i vår kommun finns det nog inga hästar/ryttare som skulle kunna rida på Msv-nivå tyvärr. (KM går i LB).

snicksnack...
Har en vän som går hippologen nu och har precis klarat av level 2.
Kraven för level 3
Level 3 MsvB dressyr, 1,20-1,30-meter hoppning
Detta har tillkommit nu för några år sedan. (2010?) innan "ingick" det i samma utbildning som level 2.
Dvs. Dom som "har level 3 sedan innan" skulle inte klara av den utbildningen idag.
Många som utbildades till ridlärare innan det nya systemet skulle inte klara dagens krav.
Så jag tror att det blir mer krav ju längre tiden går.
Jag tvivlar på att någon gammal militärgubbe skulle kunna sätta sig upp på dagens ridskolehästar och rida till dem. För blodet i även dessa stiger högre och högre i takt med prestationsaveln.

Varför rider inte fler ridskoleelerver med 5-10 år på ridskolan i ryggen på MSV nivå? Man borde ju rida på relativt välridna hästar och har vid varje tillfälle instruktör? Många skulle inte ens klara att rida ihop en välskolad häst som inte ger nåt gratis. Jag förstår att det inte är så lätt att bli världsmästare i ridning när man rider en gång i veckan och alltid på olika hästar med ena eller andra egenheter, och i en grupp på 4-8 ekipage. Men med en duktig engagerad tränare och förutsättningar skulle andelen bra ryttare vara väldigt mycket större.

också snicksnack.
Jag har ridit tretton år på ridskola och är långt ifrån MSV. Är knappt på lätt nivå i hoppningen (hopprädd)
Man rider oftast 1 gång i veckan på en begränsad tid och tillsammans med andra ekipage. Det är inte så att man utvecklas likadant allihopa heller.
Det är ungefär som att säga att alla som har egen häst ska kunna tävla. Man har inte samma förutsättningar.
En del är födda till ridning, andra inte. Man kan inte säga att alla ska nå en viss nivå efter en viss tids träning.
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Föräldrar som betalar dyra pengar för ridlektioner anser att all denna tid ska avnjutas på hästryggen. Punkt. För att det är det som är det roliga. Ingen betalar för att få klippa kommunens fotbollsplan, och en timmes fotbollsspelning är billigt jämfört med ridskola.

Ridsporten är ju väldigt annorlunda än de flesta barnsporter. En sport där skolvarianten är så annorlunda mot "verkligheten". En sport där borstning, fodring, mockning och persedelvård faktiskt ger större förståelse för det djur som man sen ska samarbeta med. Vill man Rida på riktigt eller till och med bli hästmänniska så får man ta tag i de "tråkiga" bitarna också.

För de andra hoppas jag att hästsimulatorerna kommer igång ordentligt i Sverige, och vidareutvecklas från vad de är idag. För dem som faktiskt BARA vill sitta på och öva... nedtrampade hälar eller vad de nu tragglar runt med. De som inte är så engagerade i själva hästen i sig liksom. Ridskolan borde ha fyra såna i ett rum istället för flera stallar fyllda med djur som bajsar, vill gå ut till hagen och blir sjuka. Kan ju ha lektioner med tränare och andra utan. Banor på olika svårighetsnivå som man ska klara av och/eller nöta på rörelser och hjälper man vill förfina. Vill man ha riktiga hästar får man snällt punga upp en extra slant eller idka lite barnarbete. IT-hästarna kan ju dessutom bo på ett gym så kan pappa bada spa och sonen lyfta skrot medan man tar sin ridlektion. Inga smutsiga stallkläder blir det heller!
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Och DÄR spårade jag ur från ämneskategorin... Men för att spåra in igen då:
I vilken omfattning är det rimligt att använda hjälptyglar, säg snodd eller thiedeman, i ridskoleverksamet?

Jag ser hellre att man sätter en snodd eller thiedeman en period på en ridskolehäst så att fler kanske kan rida den mer rätt och att den därmed får hålla längre.
Men allting är relativt.
Som min lillasyster och hennes ungponny. Vi har satt en thiedeman på henne för att syster ska få en hjälp att få ponnyn att söka sig ner. Hon har en extrem underhals sedan tidigare och står ganska högt i blod och därför väldigt.. vaken :D och ska titta på allt.
Med thiedemannen får syster lite mer hjälp att hjälpa ponnyn och underhalsen försvinner så smått.
När syster fått kläm på hur de funkar så kan hon börja prova utan, när hon vet vad hon letar efter.

(OBS. används vid dressyr/hoppträning eller lektion. när hon rider ut eller bara skrittar rider hon utan. Ungsto 8år, riden ca 1½år. Syster 12 år, ridit sedan hon var fem, haft en ponny innan)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 991
Senast: BornAgain
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 566
Senast: Sassy
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp