Hjäp mig fatta rätt beslut *långt*

Nystart

Trådstartare
Sitter just nu i en situatuion som jag tycker är ganska jobbig.

Har en häst på foder sen i tidigare i år. Samma häst som jag började rida för drygt 2 år sedan.

Tanken var att jag skulle ha denna häst på foder för senare köp. köpsumma är skrivet i kontraktet.
Nu är det så att jag mer och mer börjat känna att varken köp eller hästen är riktigt rätt för mig.
Fodervärd blev jag för att jag inte hade pengarna vid det tillfället och mening var att jag skulle spara ihop dessa. Men ägaren har pressat mig mycket på att jag ska köpa p.g.a pengakris mm mm. Då har jag påtalat att h*n gärna får sälja hästen vidare om det är sådan kris, men det har inte varit aktuellt. För jag tror inte h*n kommer kunna få dem summan h*n hoppas på för denna häst

Köpet p.g.a att köpsumman tycker jag iaf är på tok för mycket för hästen.
Då menar jag att priset inte är relevant till vad hästen har för utbilding och meriter. Dessutom en väldigt krävande och svårriden individ.

När kontraktet skrevs så reflekterade jag inte mycket över köpsumman då jag inte hade varit ute och jämfört på annonssidor osv. Men det har jag gjort nu på senaste och inser att jag kan få en bättre utbildad häst för samma pengar.
Och att om man ska se till marknaden så skulle priset iaf varit minst 20,000 mindre än vad som är sagt.

Hästen för att den är som den är. Trodde det skulle bli bättre med tiden, men tyvärr inte. Visst har en del blivit bättre och riktigt bra till och med, men ett exempel är att den går inte att rida ut på. Opålitlig och kan sticka hur som.
Rider vi i grupp, så blir den okontrollerbar när vi galopperat eller ska hoppa någon liten stock.
Detta är sånt jag vill kunna göra. Jag vill kunna rida ut med de andra i stallet utan att hela tiden behöva sitta och känna att de tycker det är drygt att jag och min häst är med, för vi inte kan hänga med på allt ut. Att inte känna att man kan lita på sin egen häst utanför banan eller ridhuset.

Att ha med den på nya platser, såsom tävlingar och träningar är en jäkla cirkus varje gång. Aldrig att det är lugnt och sansat, kan inte stå kvar i transporten, utan måste lastas ut direkt mm mm. Springer rundor runt mig och skiter totalt i en. OBS jag har tagit hjälp av tränare, men har inte fungerat vidare bra.

Hästen i sig är annars en väldigt charmig och trevlig individ och jag är otorligt fäst vi den, men det finns för mycket som samtidigt inte är ok.
Hästen förtjänar också någon som kan ta den för vad den är. Hoppar helt otroligt, men svårriden och detta har fått mig att bli rädd i hoppningen.


Har nu därför i princip bestämt mig för att återlämna hästen och vidga mina vyer.
Dock känner jag att det är skitsvårt att ta steget och säga som det är.


Jag vill hitta en häst som jag verkligen kan ha roligt med på det sättet jag vill. Utan att behöva känna oro och inte kunna lita på hästen.

Gör jag rätt?
 
Sv: Hjäp mig fatta rätt beslut *långt*

Tycker du gör helt rätt!

Ridning ska vara roligt, inte jobbigt och påfrestande =)
 
Sv: Hjäp mig fatta rätt beslut *långt*

Sitter just nu i en situatuion som jag tycker är ganska jobbig.

Har en häst på foder sen i tidigare i år. Samma häst som jag började rida för drygt 2 år sedan.

Tanken var att jag skulle ha denna häst på foder för senare köp. köpsumma är skrivet i kontraktet.
Nu är det så att jag mer och mer börjat känna att varken köp eller hästen är riktigt rätt för mig.
Fodervärd blev jag för att jag inte hade pengarna vid det tillfället och mening var att jag skulle spara ihop dessa. Men ägaren har pressat mig mycket på att jag ska köpa p.g.a pengakris mm mm. Då har jag påtalat att h*n gärna får sälja hästen vidare om det är sådan kris, men det har inte varit aktuellt. För jag tror inte h*n kommer kunna få dem summan h*n hoppas på för denna häst

Köpet p.g.a att köpsumman tycker jag iaf är på tok för mycket för hästen.
Då menar jag att priset inte är relevant till vad hästen har för utbilding och meriter. Dessutom en väldigt krävande och svårriden individ.

När kontraktet skrevs så reflekterade jag inte mycket över köpsumman då jag inte hade varit ute och jämfört på annonssidor osv. Men det har jag gjort nu på senaste och inser att jag kan få en bättre utbildad häst för samma pengar.
Och att om man ska se till marknaden så skulle priset iaf varit minst 20,000 mindre än vad som är sagt.

Hästen för att den är som den är. Trodde det skulle bli bättre med tiden, men tyvärr inte. Visst har en del blivit bättre och riktigt bra till och med, men ett exempel är att den går inte att rida ut på. Opålitlig och kan sticka hur som.
Rider vi i grupp, så blir den okontrollerbar när vi galopperat eller ska hoppa någon liten stock.
Detta är sånt jag vill kunna göra. Jag vill kunna rida ut med de andra i stallet utan att hela tiden behöva sitta och känna att de tycker det är drygt att jag och min häst är med, för vi inte kan hänga med på allt ut. Att inte känna att man kan lita på sin egen häst utanför banan eller ridhuset.

Att ha med den på nya platser, såsom tävlingar och träningar är en jäkla cirkus varje gång. Aldrig att det är lugnt och sansat, kan inte stå kvar i transporten, utan måste lastas ut direkt mm mm. Springer rundor runt mig och skiter totalt i en. OBS jag har tagit hjälp av tränare, men har inte fungerat vidare bra.

Hästen i sig är annars en väldigt charmig och trevlig individ och jag är otorligt fäst vi den, men det finns för mycket som samtidigt inte är ok.
Hästen förtjänar också någon som kan ta den för vad den är. Hoppar helt otroligt, men svårriden och detta har fått mig att bli rädd i hoppningen.


Har nu därför i princip bestämt mig för att återlämna hästen och vidga mina vyer.
Dock känner jag att det är skitsvårt att ta steget och säga som det är.


Jag vill hitta en häst som jag verkligen kan ha roligt med på det sättet jag vill. Utan att behöva känna oro och inte kunna lita på hästen.

Gör jag rätt?

Klart att du ska lämna tillbaka hästen om du inte trivs med honom. Sedan är dock frågan hur ditt avtal med ägaren är skrivet. Är det ett klassiskt fodervärdskontrakt, eller står det klart att du ska köpa hästen?
 
Sv: Hjäp mig fatta rätt beslut *långt*

Klart att du ska lämna tillbaka hästen om du inte trivs med honom. Sedan är dock frågan hur ditt avtal med ägaren är skrivet. Är det ett klassiskt fodervärdskontrakt, eller står det klart att du ska köpa hästen?

I kontraktet står det "Pris vid försäljning/köp xx.xxx kr"

Det står inte att jag SKA köpa.
 
Sv: Hjäp mig fatta rätt beslut *långt*

Tycker abslout att du gör rätt. Det blir säkert bättre för både dig och hästen, men framför allt så ska det kännas roligt att rida och man måste tycka om sin häst så många timmar som man tillbringar tillsammans! :)
 
Sv: Hjäp mig fatta rätt beslut *långt*

Klart du inte ska ha DEN hästen. Det säger du ju själv, fast med lite fler ord bara. ;)

Du har haft hästen i två år och då hinner mycket ändras. Det är ju detta som är skillnaden att ha på foder och att köpa. En som lånar ut sin häst på foder till en sån som dig ska vara glad om allt går enligt så som planen var från början. Men det finns alltid en stor risk att det inte blir som det var tänkt under så lång tid oavsett vad det är för personer och hästar saken gäller.

Skaffa en sådan häst som du vill ha istället :)
 
Sv: Hjäp mig fatta rätt beslut *långt*

Men det rör sig ju om ett foderavtal, självklart kan man lämna tillbaka en häst man har på foder - även om man har ett pris angivet vid ev. försäljning.
 
Sv: Hjäp mig fatta rätt beslut *långt*

Jag tycker du har fått bra svar.
Känns det inte rätt är det inte det. Det ska vara roligt, och man ska kunna göra det man verkligen vill med sin häst, inte köpa bara för att du känner att du borde.
Det finns hästar av alla de sorter och på alla nivåer, förbered dig och fundera ut vad det är du vill göra och några punkter som är viktiga för dig med en ny häst och kontakta sedan säljare som du tror har det du letar efter.
Jag har nyligen åkt runt o provat lite hästar, o var beredd på att annonserna rätt sällan överensstämmer med vad man själv tror....
Ett tips är att har möjlighet att prova flera gånger i olika miljöer så är det värt det.
Den häst jag tog med hem var den som kändes rätt i magen och han är så trevlig;)
 
Sv: Hjäp mig fatta rätt beslut *långt*

När du skriver att du inte känner dig trygg/tom blivit rädd så tycker jag direkt att hästen inte är rätt för dig, alt att ni behöver en annan tränare och kanske ganska mycket hjälp.
Då får man ju fundera kring om man tror att man kan bli kvitt rädslan och om man är villig att göra det jobbet, betala tränaren de pengarna och också köpa en häst till överpris för att sen jobba så och betala så för den hjälpen.
Nja, ska jag jobba och slita så med en häst ska jag inte vara otrygg med den och den ska vara prisvärd.
När man redan köpt en häst kanske man är mer benägen att bita ihop och kämpa. Man kanske gör en ekonomisk förlust på att inte göra det. Kanske kan man inte heller få hästen såld eller ens bortskänkt.
Men du har ju inte köpt den här än. Köp inte på dig problem.
Tänk om du inte lyckas hitta rätt hjälp och sen står där med en dyr häst som inte är värd sitt pris och som du kanske inte får såld. Nu är det faktiskt ägaren som får ta det ansvaret.

Det finns så mycket hästar!
Fundera kring vad du vill ha hästen till och sök sedan en som passar dig och dina behov bättre.
Man ska iaf vara trygg och ha kul med sin häst. Du verkar inte vare sig trygg eller särskilt nöjd.:)
 
Sv: Hjäp mig fatta rätt beslut *långt*

Tack för era svar
Vad som står i kontraktet är egentligen inte relevant för själva tråden.

Jag måste bara finna mod till att ta detta snack med ägaren, vilket inte är lätt då denne genomgår en ganska svår separation. Har försökt vänta på rätt tillfälle, som aldrig verkar dyka upp. Men nu måste jag börja tänka på mig själv. Samt att jag inte vill stå med en massa kostnder på en häst jag inte vill ha kvar.

Dessutom vill jag öppna möjligheten för en ny häst.

Ska faktiskt iväg på provridningar i helgen :)
 
Sv: Hjäp mig fatta rätt beslut *långt*

Har tagit modet till mig och ringt samtalet.
Varit sömnlös flera nätter över detta.
Är så otroligt fäst vid hästen, men har insett att trots tusentals kronor som lagt på träning mm mm så kommer vi inte vidare tillsammans.
Jag blir bromsad i min utveckling p.g.a min osäkerhet i hoppning på denna häst.

Reaktionen blev inte alls som jag förväntade. Hästen kommer åka tillbaka ganska så omgående.

Han är i topptrim och nyskodd, så ägaren kan i princip lägga honom till föräljning direkt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 303
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 203
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 154
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp