Hjärn- eller hjärtdöd?

Enya

Trådstartare
I Sverige anses man ju vara död när hjärnan inte har någon aktivitet längre. Då finns det inget mer att göra och alla maskiner som håller kroppen i gång stängs av. För inte så väldigt länge sedan ansåg man tvärtom att när hjärtat slutade slå var man död.

Om ni bortser vad som gäller i Sverige nu och bara tänker på era känslor och era egna tankar om det här, är en människa död när hjärtat slutar slå eller när hjärnan inte funkar mer? När är man död liksom?

Denna frågan hade vi i skolan, hade lite delade meningar faktiskt.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

För min del tycker jag att det är rätt. Finns ingen hjärnverksamhet finns ingen människa i skalet. Det är som en ficklampa när batteriet är slut.

Sedan medger jag att det kan finnas vissa problem kring detta begrepp. Kan läkarna vara 100% säkra att en person är hjärndöd? Kan en läkare bli påverkad av giriga släktingar som vill ha ut arv o s v. Ett omfattande regelsystem tror jag är nödvändigt.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

När hjärtat slutat slå och hjärnan är oåterkalleligen avstängd då är man död,enligt mitt sätt att se.
Kropp och själ är en enhet,och inget reservdelsupplag förrän motorn (hjärtat) själv inte slår längre.
Att hålla igång hjärtat bara av skälet att ha tillgångar till färska reservdelar,är oestetiskt.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Och jag tycker att om man kan rädda några med lite reservdelar så ok. Det tycker även min son så vi vet var vi står om det blir aktuellt.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Personligen så tycker jag att det är skit samma, alla har vi ett bäst-före-datum så ge f*n i att försöka väcka mig när nåt kopplat ner, bitte!
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

För min del tycker jag att det är rätt. Finns ingen hjärnverksamhet finns ingen människa i skalet. Det är som en ficklampa när batteriet är slut.

Sedan medger jag att det kan finnas vissa problem kring detta begrepp. Kan läkarna vara 100% säkra att en person är hjärndöd? Kan en läkare bli påverkad av giriga släktingar som vill ha ut arv o s v. Ett omfattande regelsystem tror jag är nödvändigt.

Jag tycker också att det är rätt. Hjärnan kan man inte ge reservdelar så den funkar igen, det finns INGET att göra, medan man ju kan få igång hjärtat igen.

Det görs ju undersökningar på hjärnaktiviteten. på min systerson kylde de ner hjärnan för att kunna få den att läka något, men under de 48 timmar de hade koll på hjärnan syntes ingen aktivitet alls, så de stängde av respiratorn. Och då slutade ju kroppen att funka också.

Giriga släktingar kan ju inte påverka hjärnverksamheten och det är ju många människor runt en hjärnskadad person.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

När hjärtat slutat slå och hjärnan är oåterkalleligen avstängd då är man död,enligt mitt sätt att se.
Kropp och själ är en enhet,och inget reservdelsupplag förrän motorn (hjärtat) själv inte slår längre.
Att hålla igång hjärtat bara av skälet att ha tillgångar till färska reservdelar,är oestetiskt.

Både jag och barnen är organdonatorer och så även till forskning, kan mitt hjärta rädda en annan människas liv så har jag gjort något bra. Och läkare och rättsläkare måste ha någon att träna på. Då kan de få karva i mig. Jag är ändå förhoppningsvis stendöd.

Om hjärtat inte slår, men hjärnan arbetar, är man död då?
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Jag anser att så länge hjärtat slår så är man ju vid liv oavsett om hjärnan lagt av!
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Personligen så tycker jag att det är skit samma, alla har vi ett bäst-före-datum så ge f*n i att försöka väcka mig när nåt kopplat ner, bitte!

Om jag inte har helt fel för mig kan man avsäga sig alla återupplivningsförsök. Ska kolla upp det, tror ja. Passiv dödshjälp är tillåtet i Sverige.

För min del vill jag gärna få en chans om mitt hjärta slutar slå ifall min hjärna bara har en form av kortslutning, hjärnan är ju ... hjärnan i maskineriet. Jag är alldeles för nyfiken för att dö :o

Så, rädda mig även om min hjärna har kortslutning :)
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Jag anser att så länge hjärtat slår så är man ju vid liv oavsett om hjärnan lagt av!

Men om hjärnan lagt av kan du ju inte leva, då kan ju inte hjärtat slå alls? Om hjärtat slutar slå så kan du få det utbytt, det går ju inte med hjärna?
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Att hålla igång hjärtat bara av skälet att ha tillgångar till färska reservdelar,är oestetiskt.

Det är möjligen oestetiskt, men enligt min syn på etik fullt etiskt försvarbart om personen ifråga önskar så.

Jag har anmält mig som organdonator så min kropp får sjukvården gärna hålla igång enbart för att kunna använda mina organ. Vad jag vet brukar man dock inom svensk sjukvård inte hålla igång kroppar bara för att man ska kunna använda organen "senare".
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Nej är någon hjärndöd och organdonation är möjlig så görs det snarast, inom första dygnet, vad jag vet. Kroppen dör ju ändå inom kort om hjärnan inte fungerar, så att hålla någon vid liv en längre tid går knappast.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Klart att släkten inte kan påverka hjärnverksamheten?! Men med pengar inblandat så kan människor göra vad som helst, få ut arv, sälja kroppsdelar och allt man nu kan komma på. Det är därför regelverket kring hjärndöd måste vara noggrannt reglerad.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Vi säljer inte kroppsdelar eller organ i Sverige. Det är inte så att anhöriga får betalt för att deras avlidne donerar en njure eller en lever eller vad det nu kan råka vara så just den diskussionen i Sverige är lite främmande.

För min del är jag död när centraldatorn inte fungerar, dvs hjärnan.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Jag tycker att det är helt rimligt att man anser att hjärndöda personer faktiskt är döda. Det finns ingen som helst mening med att hålla igång deras kroppar, annat än om transplantationer kräver det.

Men jag tror ändå att det kan vara väldigt svårt att hantera för anhöriga, eftersom kroppen är varm, man kan känna pulsen. Dvs typiska tecken som man alltid har använt för att avgöra vem som är död och vem som lever stämmer inte på hjärndöda. Man kan inte avgöra om någon är hjärndöd bara genom att titta, utan det krävs betydligt mer avancerad teknik än så. Det betyder att om det är en av våra älskade som ligger där, kan det nog vara väldigt svårt att acceptera att tekniken och läkarna säger något annat än vad ens egna ögon ser och ens egna händer känner.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Jag är ju narkosläkare, och står i sitsen med organdonation osv av och till.
För mig är det självklart att man är död när hjärnan slutar fungera, men så är jag ju indoktrinerad i det tankesättet också :)

Ang tanken kring om hjärnan kan leva utan att hjärtat slår: ja, i tid som går att räkna i minutrar, sedan blir den så oåterkalleligt skadad att liv inte är möjligt i förlängningen. Eller om man ligger i hjärt-lungmaskin. Vilket man kan göra. Länge.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Jag är ju narkosläkare, och står i sitsen med organdonation osv av och till.
För mig är det självklart att man är död när hjärnan slutar fungera, men så är jag ju indoktrinerad i det tankesättet också :)

Ang tanken kring om hjärnan kan leva utan att hjärtat slår: ja, i tid som går att räkna i minutrar, sedan blir den så oåterkalleligt skadad att liv inte är möjligt i förlängningen. Eller om man ligger i hjärt-lungmaskin. Vilket man kan göra. Länge.

Det är så jag också tänker.

Om hjärnan lever och hjärtat sluta slå, så "lever" man ju en stund innan hjärnan dör. För mig kan man inte säga att man är död när hjärtat inte slår om hjärnan fortfarande arbetar. För man kan ju starta hjärtat men inte hjärnan.

Yrar jag nu? Det känns så. Hjärtat slår men hjärnan är död :D:sneaky:
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Jag tycker att det är helt rimligt att man anser att hjärndöda personer faktiskt är döda. Det finns ingen som helst mening med att hålla igång deras kroppar, annat än om transplantationer kräver det.

Men jag tror ändå att det kan vara väldigt svårt att hantera för anhöriga, eftersom kroppen är varm, man kan känna pulsen. Dvs typiska tecken som man alltid har använt för att avgöra vem som är död och vem som lever stämmer inte på hjärndöda. Man kan inte avgöra om någon är hjärndöd bara genom att titta, utan det krävs betydligt mer avancerad teknik än så. Det betyder att om det är en av våra älskade som ligger där, kan det nog vara väldigt svårt att acceptera att tekniken och läkarna säger något annat än vad ens egna ögon ser och ens egna händer känner.

Visst 17 är det svårt för anhöriga, man ser ju ut som man sover.

När respiratorn för systersonen stängdes av verkade det som om han tog andetag själv, det var väldigt svårt och hemskt för föräldrarna eftersom det kändes som om han dog då och inte redan två dagar före det här. Redan när han fick hjälp av läkare var han hjärndöd, men i Sverige måste han ligga i respirator och övervakas i 48 timmar innan de kan bestämma om han är helt död eller inte.

Det kändes som en evighet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Sverige håller ju på att införa att organdonation kan ske även utan att personen är hjärndöd. Det här oroar mig och jag kommer nog att...
Svar
12
· Visningar
1 778
Senast: tornblomma
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 281
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 042
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Förlåt att dethär nog inte blir så bra skrivet. Men som ni kanske vet så är jag ihop med en kille som jag kallar för T. Och han är min...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp