Hjärn- eller hjärtdöd?

Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Klart att släkten inte kan påverka hjärnverksamheten?! Men med pengar inblandat så kan människor göra vad som helst, få ut arv, sälja kroppsdelar och allt man nu kan komma på. Det är därför regelverket kring hjärndöd måste vara noggrannt reglerad.

Det finns ordentliga regler inom det här. Men antingen är man hjärndöd eller inte och det är ju inte bara en läkare som avgör detta. Att alla skulle bli mutade är osannolikt i Sverige.

Sälja kroppsdelar har inget med hjärndöd att göra.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Och är hjärnan helt död tar det inte lång tid för då inträder andningsdepression och du slutar att andas. Det är hjärnan som talar om för kroppen att den skall andas och hjärtat skall sluta slå.
Andningshjälp får du om hjärtat inte kan slå själv och lungorna inte fungerar som de skall. Är hjärnan död finns inte människan kvar alls.
Jag har mitt donationskort i min plånbok förutom att jag har registrerat vad jag vill. Det skall inte mina nära och kära behöva ta ställning till om den tiden skulle komma.
Bättre att rädda liv om mitt ändå inte går att rädda.
Det skulle få mig att känna som jag gjorde en sista nyttig sak här i livet.

Själv vill jag kremeras och spridas ut men den biten får mina nära och kär bestämma för min begravning är inte till för mig utan mina anhöriga.
Själv hade jag velat höra om roliga saker jag hade gjort både som barn och vuxen. Gärna spela musik jag gillar och man får jättegärna dansa. Mira över att jag fick mitt an skall fira och det var inte så dåligt ändå!
Så skulle jag vilja ha det men det kommer an på mina släktingar för som sagt var är det inte för min skull utan för de andras skull.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Hittade en intressant rapport om just detta med huruvida man kan avsäga sig alla återupplivningsförsök.

Det i sin tur väcker en annan etisk fråga, som jag tror är rätt svår. Den har inget enkelt och självklart svar, tycker jag.

MacG, om du får en hjärtinfarkt, vill du inte få hjälp av den som står bredvid dig när det händer?

Är det etiskt rimligt att utsätta en annan människa (ej vårdpersonal) för det fasansfulla, som det ju är, att stå bredvid och inte få hjälpa, att se och veta att någon dör framför ens ögon? Det tycker jag är en svår fråga.

Å ena sidan har man rätt till sitt eget liv och sin egen död och ska sätta sig själv först. Det ÄR s, man måste tänka på sig själv och inte leva för någon annan människa. Det tycker jag är jäkligt viktigt.

Å andra sidan utsätter man en annan person för ett lidande, som faktiskt är ganska stort.

Någon man älskar.

Som min man.

Hade han dött hemma hade jag inte kunnat hjälpa honom hur mycket jag än försökt.

Jag hade inte varit där jag är i dag om jag hade upplevt det. Antingen hade jag varit död eller suttit inspärrad på psyk alldeles galen av sorg och skuldkänslor större och tyngre än något annat.


Hade han inte ens velat ha hjälp hade det varit ännu värre.

Jag hade inte varit människa längre.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Nej officiellt säljer vi inte organ i Sverige, det är förbjudet, vad jag vet i hela världen. Men trots det är det en miljard-industi runt om i världen. När man tar ett sådant beslut som att ändra när en människa är död kan man inte bara tänka hur Sverige och världen ser ut just då utan tänka framåt. Vad kan hända i framtiden.
Det finns personer som stjäl och säljer barn till pedofiler trots att de vet vad som kommer att hända för att tjäna pengar. Så vad säger att alla är så heliga kring hjärndöd och vilka möjligheter det finns där.

Trots det anser jag att när hjärnan inte längre är medveten om någonting är det inte förenligt med mänskligt liv.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

,,,,,, När man tar ett sådant beslut som att ändra när en människa är död kan man inte bara tänka hur Sverige och världen ser ut just då utan tänka framåt.......

Jag tror inte riktigt jag förstår din tankegång? Vem ska ändra dödsdefinitionen? Sverige har haft hjärndöd som direkt definition på död sedan 1988, så här lär inget förändras i det avseendet iaf.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Men vem ska ändra på det och framför allt varför?

Vi har de riktlinjer vi har för att det inte ska vara några frågetecken om en person är vid liv eller inte, av samma anledning får inte transplantationskoordinatorer gå in och kontrollera om en person vill donera eller inte förrän personen i fråga verkligen är hjärndöd
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Nej officiellt säljer vi inte organ i Sverige, det är förbjudet, vad jag vet i hela världen. Men trots det är det en miljard-industi runt om i världen. När man tar ett sådant beslut som att ändra när en människa är död kan man inte bara tänka hur Sverige och världen ser ut just då utan tänka framåt. Vad kan hända i framtiden.
Det finns personer som stjäl och säljer barn till pedofiler trots att de vet vad som kommer att hända för att tjäna pengar. Så vad säger att alla är så heliga kring hjärndöd och vilka möjligheter det finns där.

Trots det anser jag att när hjärnan inte längre är medveten om någonting är det inte förenligt med mänskligt liv.

Så du menar att olika sjukhus tar organ av personer som ännu inte ens är döda, men som de har inbillat anhöriga att de är, och säljer till andra?
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Jag anser att man är död när hjärnan inte har någon aktivitet. Vårt "liv" sitter i hjärnan, våra personligheter, känslor, tankar osv finns i hjärnan, alla övriga organ, inkl hjärtat, är bara en maskin för att hjärnan ska fungera.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

MacG, om du får en hjärtinfarkt, vill du inte få hjälp av den som står bredvid dig när det händer?
Alla har ett "bäst-före-datum" och jag har haft ett intressant och innehållsrikt liv så, nää, tror inte det va. Jag har varken släkt eller familj, dessutom är jag en belastning för samhället och kostar bara pengar, och det är ju inte precis nån brist på friska människor i världen.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Före 1988 var dödsbegreppet i Sverige hjärtdöd. Det är den förändringen jag menar.

Ja, jag tror absolut att det finns en "undre värld" som säljer illegala organ om nu inte media har helt fel. (se u-länder) Huruvida en person måste vara för att kunna ta vitala organ ska jag låta vara osagt eftersom jag inte har den kunskapen. Jag säger inte heller att det säljs organ i Sverige IDAG eller att någon läkare skulle ta mutor. Men vad jag menar är att vi inte får vara blåögda och tro att det aldrig skulle kunna hända, nu eller i framtiden.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Före 1988 var dödsbegreppet i Sverige hjärtdöd. Det är den förändringen jag menar.

Ja, jag tror absolut att det finns en "undre värld" som säljer illegala organ om nu inte media har helt fel. (se u-länder) Huruvida en person måste vara för att kunna ta vitala organ ska jag låta vara osagt eftersom jag inte har den kunskapen. Jag säger inte heller att det säljs organ i Sverige IDAG eller att någon läkare skulle ta mutor. Men vad jag menar är att vi inte får vara blåögda och tro att det aldrig skulle kunna hända, nu eller i framtiden.

Jag tror inte ett dugg på illegal handel med organ i Sverige. Huruvida det är så i andra länder kan inte jag svara på, men i Sverige finns det säkerligen inte sådant problem.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

kl

Dokumentären (Organdonatorn som vaknade) om den 19åriga danska flickan tycker jag väldigt intressant!
Den handlar om just detta tema!
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Alla har ett "bäst-före-datum" och jag har haft ett intressant och innehållsrikt liv så, nää, tror inte det va. Jag har varken släkt eller familj, dessutom är jag en belastning för samhället och kostar bara pengar, och det är ju inte precis nån brist på friska människor i världen.

Har alla samma bästföredatum?


Alla människor är en belastning för samhället och det finns inga friska människor alls. :)
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Nej inte alls så gammal, jag kollade på den på SvtPlay för några veckor sedan!:)
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Om jag har avsagt mig upplivsningsförsök så nej men är man klar i skallen kan man ju ångra sig där och då om man vill och säga till.
Annars nej, lika lite som att någon försöker övertala mig att inte göra abort om jag bestämt mig för det.
Är det etiskt försvarsbart att tvinga en människa genomlida upplivningar efter upplivningar för att släkten tycker det är jobbigt att hantera att personen kommer att dö?
Jag inbillar mig att det är rätt få relativt friska människor som säger nej till återupplivning utan mer de som är svårt sjuka och tom dödligt sjuka och bara inte orkar mer.
Fast jag kan ha fel ;)
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Om jag har avsagt mig upplivsningsförsök så nej men är man klar i skallen kan man ju ångra sig där och då om man vill och säga till.
Annars nej, lika lite som att någon försöker övertala mig att inte göra abort om jag bestämt mig för det.
Är det etiskt försvarsbart att tvinga en människa genomlida upplivningar efter upplivningar för att släkten tycker det är jobbigt att hantera att personen kommer att dö?
Jag inbillar mig att det är rätt få relativt friska människor som säger nej till återupplivning utan mer de som är svårt sjuka och tom dödligt sjuka och bara inte orkar mer.
Fast jag kan ha fel ;)
Passiv dödshjälp är ju just det att man inte återupplivar personen som dör.

Jag syftade inte på äldre människor/svårt sjuka människor, utan på alla och envar i olika åldrar som drösar ihop framför näsan på en tex på tåget osv och som inte vill ha hjälp ;) Det är inte så att man säger "vänta lite, ska bara kolla vad personen vill att vi gör, om det finns kort i plånboken med åsikten på" :p

Är det din åsikt att du inte vill ha hjälp när du trillar ihopa? Den åsikten kommer jag respektera, även om jag skulle önska annorlunda.

Som upplysning, kan jag väl passa på att säga att jag inte vill dö, det finns inget spikat bästföredatum just nu. Så om jag håller på att dö framför näsan på dig så får du hemskt gärna hjälpa mig leva! :p
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Jag anser att så länge hjärtat slår så är man ju vid liv oavsett om hjärnan lagt av!

Men hjärtat kan man ju "tvinga" att slå genom hjärtlungmaskiner.
Om man är hjärndöd, så kommer inga egna impulser till hjärtverksamhet så vid hjärndöd så upphör ju spontan hjärtverksamhet också.

Jag tycker att hjärndöd=död.
När hjärtat slutar slå, försöker man ju återuppliva.
När hjärnan avslutat sin aktivitet, finns det inget att återuppliva.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Sverige håller ju på att införa att organdonation kan ske även utan att personen är hjärndöd. Det här oroar mig och jag kommer nog att...
Svar
12
· Visningar
1 786
Senast: tornblomma
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 348
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 407
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 201
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp