Hjärn- eller hjärtdöd?

Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Jag tror inte ett dugg på illegal handel med organ i Sverige. Huruvida det är så i andra länder kan inte jag svara på, men i Sverige finns det säkerligen inte sådant problem.

Nej, jag tror inte heller att det "finns" i Sverige. Av det skälet att donerade organ inte ersätts med stora ekonomiska summor. Levande donatorer (exempelvis njure eller andra pariga organ) får ersättning för - tror jag även om jag är dåligt uppdaterad - förlorad inkomst och liknande. Man får inte betalt för organet i sig.

Dock finns det internationella samarbeten kring organ för donation. Huvudsakligen tror jag att det handlar om exempelvis offer för trafikolyckor, men där kan man nog inte utesluta att ett och annat "fult" organ finns med.
Så långt jag förstått, får Sverige betala för ett organ från något annat land.

Men observera, jag är lite dåligt uppdaterad och detta är väldigt ungefärligt och det finns säkert de som har bättre koll på hur sanningen ser ut.
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Intressant, ja. Men coma och hjärndöd går inte att jämföra.

Som hjärndöd kan du inte vakna
 
Sv: Hjärn- eller hjärtdöd?

Du kanske redan sett det, men dokumentärer ligger kvar på svtplay:) Under dokument inifrån.
Mycket sevärd!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Sverige håller ju på att införa att organdonation kan ske även utan att personen är hjärndöd. Det här oroar mig och jag kommer nog att...
Svar
12
· Visningar
1 786
Senast: tornblomma
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 333
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 815
Senast: mysboll
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 165
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp