Hjärnbryt - trådlöst nätverk/router

honung

Trådstartare
Har en stationär dator med adslmodem, och ska nu koppla in en bärbar med en router emellan. Har några frågor om detta:

1. Hur tar jag reda på den bärbara datorns kryptering? WPA2, WPA eller WEP?

2. I instruktionen från telia som jag fick med routern står att " I bärbara datorer med inbyggt stöd för trådlöst nätverk brukar det finnas en särskild strömbrytare eller ett kommando som startar radiofunktionen. Se till att slå på denna funktion när du vill ansluta till ditt trådlösa nätverk."
Hur och var hittar jag den funktionen? Datorn är en Fujitsu Siemens Amilo PA.


3. Jag ska ju koppla modemet till routern (istället för till den stationära) under installationen, och då ska närverkskabeln vara ansluten mellan routern och bärbara datorn tills ip-adress och brandvägg är konfigurerat. Men sen då? Sen då? *förtvivlat* Då ska ju nånting vara anslutet mellan modemet och routern - men vad? För modemsladden ska ju tillbaks in i den stationära? Ska det vara nätverkssladd mellan modem och router då? Nää?

Jag får hjärnbryt och blir helt blockerad i hjärnan - varför ska det vara så svååååårt för? :mad:
 
Sv: Hjärnbryt - trådlöst nätverk/router

1) Datorn har ingen kryptering, det är routern som har. Dvs datorn använder det som du ställer in i routern.

2) Du har ingen knapp nånstans med en "antenn"?

3) Det ska vara nätverkssladd mellan modem och router, sedan sladd från router till stationära.
 
Sv: Hjärnbryt - trådlöst nätverk/router

1) Datorn har ingen kryptering, det är routern som har. Dvs datorn använder det som du ställer in i routern.
:o Ahaa. Men...ställs det in automatiskt då? Om inte - väljer jag detta i konfigureringsproceduren då?
2) Du har ingen knapp nånstans med en "antenn"?
Nää..hittar inget sånt. Möjligtvis ett skjutreglage under datorn med 'lås öppnat' och 'lås låst'...kan det vara den?
Datorn är sproilans ny men jag fick inget schema över knappfunktioner med..:mad:
3) Det ska vara nätverkssladd mellan modem och router, sedan sladd från router till stationära.
Aha. Så den röda modemsladduslingen som idag går från modem till stationär, ska sen gå mellan router och stationär? Har jag fattat det korrekt då?

Och en fråga till då - logisk är väl att jag ska använda brandvägg i routern, ska jag stänga av brandväggar i såväl stationär som bärbar innan jag sätter igång med alles? Och...kan den stationära vara påslagen under tiden eller ska den vara avstängd?
Eh...allstå...det bara snurrar i mitt huvud nu...ska jag inte konfigurera ett nätverk från den stationära också, till den bärbara?
Varförvarförvarför ger jag mig in i sånt här? :cry: ;)
 
Sv: Hjärnbryt - trådlöst nätverk/router

Du kommer bara att få en fråga om lösenord/nyckel när du försöker ansluta till det trådlösa nätverket.

Tveksamt, kan vara så att det trådlösa är igång jämt...

Ja, du kopplar enklast in modem->router->alla datorer ;)

Har du inbyggd brandvägg i routern kan du stänga av på datorerna, men det är inget krav. Och den stationära kan du ha igång hela tiden, det är inga problem. Samt att du bara behöver konfigurera nätverket på routern, sen sköter sig det övriga automatiskt.
 
Sv: Hjärnbryt - trådlöst nätverk/router

Tack - jag hoppas få ihop detta nu. Du får det att låta så enkelt..:angel:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på att bli totalt tokig här. Jag har en dator och en router. De har fungerat bra ihop och jag har helt automatiskt kunnat...
Svar
8
· Visningar
2 560
Senast: aiquen
·
IT & mobiler Nu ska vi se om den samlade kompetensen här på buke kan hjälpa mig.... Har 2 datorer som är kopplade till internet via en router från...
Svar
6
· Visningar
1 359
Senast: swemale
·
IT & mobiler Har en äldre kombinerad skrivare-scanner-kopiator. Eller jättegammal är den inte men inte jätteny kanske max 5 år. Inget inbyggt...
Svar
1
· Visningar
1 047
Senast: tomten
·
IT & mobiler Hjälp! Jag går fullständigt bet. Jag kan inte få min nya notebook att ansluta till den trådlösa routern. Det står att jag ska uppge...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp