Hjärnskakning?

Sporthorse

Trådstartare
Jag klantade till mig rejält, nästan så det blir lite pinsamt, men i helgen hade vi druckit lite vin och skulle cykla hem på kvällen.
Jag får sladd på cykeln pga frost och löv och åker i asfalten med huvudet före. Hade tyvärr ingen hjälm så jag river upp hela pannan i smällen. Väl hemma så mår jag illa och spyr, men det kan även bero på vinet och cykel i kombination.
Idag har jag fortfarande en tryckande känsla över hela pannan där jag slog i huvudet samt huvudvärk.
Börjar fundera på om det kan vara hjärnskakning? Smällen var nog rätt hård iom asfalt och ingen hjälm samt farten på cykeln.

Jag har dragit mig för att söka vård pga corona samt att man oftast inte får någon behandling vid lättare hjärnskakning.
Till saken hör att jag även blivit förkyld nu i dagarna så huvudvärken kan kanske bero på förkylningen.
Men vad tror ni? Ska man söka vård om det här inte ger med sig till imorgon?
 
Det låter som en solklar hjärnskakning tycker jag. Hade det varit jag och symtomen bara hade varit måttlig huvudvärk så hade jag inte sökt vård utan vilat över helgen. Att du dessutom är förkyld nu gör nog att dina "chanser" att bli ombedd att åka till läkaren minskar rätt rejält.
 
Jag halkade baklänges på en isfläck härom vintern, och smällde i bakhuvudet i marken när jag föll platt på rygg. Ont, yr, kräktes inte. Jag ringde 1177 dagen efter, då jag efter en liten stund på jobbat mådde sämre igen (ont i huvudet), och blev rådd att åka till akuten. Där gjorde läkaren ett gäng tester och röntgen av hjärnan (som inte visade nåt) för att utesluta blödning. Diagnosen blev lätt hjärnskakning, och sjukskrivning från jobbet den veckan. Vila, och då specifikt hjärnvila - bland annat ska en undvika skärmar då det är en ansträngning. Informationen jag fick av både 1177, läkare på akuten och företagshälsan (vid sjukanmälan) var att det är viktigt att låta hjärnan vila och återhämta sig, för att det inte ska bli problem längre fram.

Jag sökte vård dels för att jag blev uppmanad att göra det (vilket jag förklarade på akuten och bad om ursäkt - de hade fullt..men de sa flera gånger att det var helt rätt att jag kom dit.). Dels för att mitt försäkringsbolag nog kräver det, om det skulle blivit något längre fram.

Baserat på min (begränsade) erfarenhet, hade jag ringt 1177 redan nu. För rådgivning.
 
Min pappa fick en hjärnblödning och höll på att stryka med av att ramla med stillastående cykel med huvudet före ner i asfalten så visst kan det hända. Var rädd om dig!
 
Min pappa fick en hjärnblödning och höll på att stryka med av att ramla med stillastående cykel med huvudet före ner i asfalten så visst kan det hända. Var rädd om dig!
Oj, fy vad läskigt! 😳
Jag hade nog bara en lindrig hjärnskakning, orkade tyvärr inte sitta i telefonkö till 1177 då det var 148 före och efter 20 minuter var jag bara på plats 100+. Så jag har ätit Alvedon och nu mårjag bättre.
Huvudvärken är inte helt borta, men den där tryckande, obehagliga känslan är stam borta i alla fall, så det känns ganska ok.
 
Även om vården inte "gör" något vid lättare hjärnskakningar är det bra att träffa läkare för undersökning i samband med olyckan ifall du senare får mer långdragna besvär av din hjärnskakning. Det händer tyvärr ibland och man behöver inte alltid fått en kraftig hjärnskakning för att besvären ska dröja sig kvar
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu behöver jag Dr. Bukes hjälp, jag tror jag har lyckats göra någon form av kraschlandning. Denna vecka har jag varit förkyld och...
Svar
19
· Visningar
1 757
Senast: Petruska
·
Träning Det första steget är ju att erkänna att man har blivit rädd, men sen då? Jag har ingen backup, ingen som vill förstå. Bakgrund: För...
2
Svar
38
· Visningar
5 730
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp