Hjärnskakning

MiniLi

Trådstartare
Jag vet att jag inte kan få säkra svar här, men kanske någon hint iaf.

Fick en smäll mot huvudet i måndags (häst som stegrade och träffade mig med ena hoven i pannan), kändes inte som en så hård smäll. Jag tappade inte medvetandet, blev inte omtöcknad eller liknande. Gjorde inte så ont först men blev värre timmarna efter.

Måndag kväll hade jag ont i huvudet och mådde rejält illa. Ringde 1177 som tyckte jag kunde avvakta men fick info om vad jag skulle vara vaksam på, söka akut vid försämring, hjärnvila, söka VC om det inte blivit bättre efter en vecka.

Har successivt känt mig bättre och bättre. Känner mig inte längre ”konstig” i huvudet och mår rätt bra sålänge jag vilar.
Får dock fortfarande huvudvärk och/eller illamående om jag tittar på tv, lyssnar på ljudbok, tittar på telefonen mkt osv.
Försöker ha hel hjärnvila men är sjukt uttråkad!

Det jag undrar är om det är farligt/ger långsiktiga dåliga effekter om jag gör saker som ger huvudvärk eller illamående? Ska man endast göra saker som inte triggar igång några symptom?
Eller kan det vara riskfritt att göra enstaka saker som ger lite huvudvärk sålänge jag generellt tar det lugnt?

Jag har tex inte jobbat eftersom jag då måste sitta vid dator, koncentrera mig, läsa osv. Skulle vilja jobba iaf lite imorgon men vet inte om det är en dum ide..

Skulle kunna ringa 1177 igen men det var sjukt lång kö sist plus att jag inte tror att de kommer kunna ge några besked.

Är förvånad över att en så ”liten” smäll ger så mkt besvär flera dagar efteråt..
 
Har du tagit nått smärtstillande?
Nej. Fick info om att jag kan ta paracetamol men har inget hemma. Är egentligen inte så kraftig huvudvärk, mest att jag blir orolig av att den dyker upp när jag gjort vissa saker. Har tänkt att huvudvärken är en signal på att jag ansträngt huvudet för mkt, men vet inte om det är överdrivet?
 
Nu är jag ju inte vårdutbildad på något sätt, men när jag haft hjärnskakning har det varit ganska tydligt att det tar längre tid att bli bra om jag inte låtit det ta sin tid.

Senast var det två månader som jag var markant nedsatt, och det var inte något ovanligt allvarlig hjärnskakning.
 
Sjukt tråkigt svar men kontaka din VC/HC för läkarbedömning. De kommer kunna göra en bedömning kring eventuell vidare utredning och behandling samt hjälpa dig med hur du ska trappa upp belastningen.
 
Sjukt tråkigt svar men kontaka din VC/HC för läkarbedömning. De kommer kunna göra en bedömning kring eventuell vidare utredning och behandling samt hjälpa dig med hur du ska trappa upp belastningen.
Kan jag göra det redan nu (alltså imorgon)? Uppfattade på 1177 att jag skulle avvakta någon vecka.
 
Nu är jag ju inte vårdutbildad på något sätt, men när jag haft hjärnskakning har det varit ganska tydligt att det tar längre tid att bli bra om jag inte låtit det ta sin tid.

Senast var det två månader som jag var markant nedsatt, och det var inte något ovanligt allvarlig hjärnskakning.
Ja det är vad jag googlat mig till också (eh, skärmvila var det🙈). Usch, 2 månader!
 
Nej. Fick info om att jag kan ta paracetamol men har inget hemma. Är egentligen inte så kraftig huvudvärk, mest att jag blir orolig av att den dyker upp när jag gjort vissa saker. Har tänkt att huvudvärken är en signal på att jag ansträngt huvudet för mkt, men vet inte om det är överdrivet?

Ja vad jag lärt mig vid mindre hjärnskakningar borde man iaf vila en vecka o se men tänkte om du tagit nått smärtstillande och du ändå får ont i huvudet borde du kontakta vården lite mer akut.

Jag har haft två men kommer inte ihåg så mycket :laugh: (dålig humor) Jag svimmade dock av vid båda tillfällena och var på sjukhus.
 
Ja vad jag lärt mig vid mindre hjärnskakningar borde man iaf vila en vecka o se men tänkte om du tagit nått smärtstillande och du ändå får ont i huvudet borde du kontakta vården lite mer akut.

Jag har haft två men kommer inte ihåg så mycket :laugh: (dålig humor) Jag svimmade dock av vid båda tillfällena och var på sjukhus.
Ah då förstår jag! Nej inget akut så 😊
Det här var inte särskilt dramatiskt när det hände, men antar att hjärnan studsade runt mer än jag märkte eller nåt 😆
 
Kan jag göra det redan nu (alltså imorgon)? Uppfattade på 1177 att jag skulle avvakta någon vecka.

Jag hade inte tyckt en sån bokning hade varit konstigt. Du kan ju höra med din hälsocentral om de medhåller i bedömningen? Om inte annat kan man ju boka in en tid som du sen kan avboka om du skulle bli helt förbättrad när tiden väl kommer.
 
Jag hade inte tyckt en sån bokning hade varit konstigt. Du kan ju höra med din hälsocentral om de medhåller i bedömningen? Om inte annat kan man ju boka in en tid som du sen kan avboka om du skulle bli helt förbättrad när tiden väl kommer.
Då ska jag ringa dem imorgon!
Har bokat av ett digitalt möte jag hade inplanerat imorgon också, hellre lite onödigt safe än att stå där sen med hjärna som inte vill samarbeta..
 
Har gått ca 10 minuterspromenader med hästen tidigare i veckan utan problem, gav mig ut på en 20-25 minutersrunda ikväll och nu känner jag mig sådär blurrig i huvudet igen😩
Trodde verkligen inte det skulle vara så stor skillnad..
 
Du ska undvika allt som får dig att må dåligt. Jag fick en hjärnskakning i början av min utbildning, pallrade mig till praktiken ändå trots att jag inte såg, kunde bara skilja på eleverna genom att se vem som hade vilken färg på tröja/ridbyxor, mådde illa och kunde inte tänka klart. Men jag körde på för jag ville inte missa utbildningstid🙃

Jag har men än idag. Nu, visserligen, fullt hanterbart och full arbetsförmåga men jag kan inte leva på som förr utan måste planera in vila etc och har lärt mig var gränsen går för vad jag tål stimulansmässigt och inte.

Så vila nu, trots att det är skittråkigt. Det är tråkigare att "inte känna igen sig själv" i ÅR efteråt.
 
Du ska undvika allt som får dig att må dåligt. Jag fick en hjärnskakning i början av min utbildning, pallrade mig till praktiken ändå trots att jag inte såg, kunde bara skilja på eleverna genom att se vem som hade vilken färg på tröja/ridbyxor, mådde illa och kunde inte tänka klart. Men jag körde på för jag ville inte missa utbildningstid🙃

Jag har men än idag. Nu, visserligen, fullt hanterbart och full arbetsförmåga men jag kan inte leva på som förr utan måste planera in vila etc och har lärt mig var gränsen går för vad jag tål stimulansmässigt och inte.

Så vila nu, trots att det är skittråkigt. Det är tråkigare att "inte känna igen sig själv" i ÅR efteråt.
Usch, nej det vill jag ju verkligen inte! 🥺
 
Usch, nej det vill jag ju verkligen inte! 🥺
Det förstår jag. Hjärntrötthet kan komma efter hjärnskakning. Om du googlar hjärntrötthet och trycker på bilder så bör du få upp en svart bild med en hjärna. Där finns det massor med information om vad det kan innebära. Vissa läker, andra inte. Var rädd om hjärnan.
 
Det förstår jag. Hjärntrötthet kan komma efter hjärnskakning. Om du googlar hjärntrötthet och trycker på bilder så bör du få upp en svart bild med en hjärna. Där finns det massor med information om vad det kan innebära. Vissa läker, andra inte. Var rädd om hjärnan.
Det är bara så svårt att veta hur man ska göra. Har läst att man kan bli sämre om man anstränger sig för mkt, men även att det inte är bra att vila för mkt och undvika aktivitet helt. Men hoppas att vårdcentralen kan hjälpa till där!
 
Det är bara så svårt att veta hur man ska göra. Har läst att man kan bli sämre om man anstränger sig för mkt, men även att det inte är bra att vila för mkt och undvika aktivitet helt. Men hoppas att vårdcentralen kan hjälpa till där!
Ja förhoppningsvis. Det är väl inte direkt en ovanlig åkomma.
 
Det är bara så svårt att veta hur man ska göra. Har läst att man kan bli sämre om man anstränger sig för mkt, men även att det inte är bra att vila för mkt och undvika aktivitet helt. Men hoppas att vårdcentralen kan hjälpa till där!
En nyckel för att spara på hjärnan så att säga är att planera in pauser med jämna mellanrum och bara sitta/ligga ner och slappna av utan skärm osv. Oftare än du tror. Rör dig i lugna miljöer som du känner igen, ffa om hjärnan är ledsen så att säga. Mataffären är skitdålig för såna dagar. Jag personligen rör mig hellre i skogen än i villaområdet pga saker rör sig hela tiden i villaområdet och helst kvällstid (måsten släpper, mindre rörelse, vid mörker är det färre intryck osv). En kompis har nyligen börjat använda keps för att stänga ute onödiga intryck vilket är smart. Även solglasögon kan vara bra när det är ljust.

Sen om det finns mer grejer man ska eller inte ska göra vid hjärnskakning vet jag inte. Det borde du ju få svar på i morgon.
 
Den här informationen tyckte jag var bra till ena sonen. Hjärnskakning efter avtrillning.


"Börja med att ta det riktigt lugnt, hjärnvila, och minimera alla intryck under 24–48 timmar. Efter 24 timmar kan aktiviteterna sakta trappas upp. Börja med enkla vardagsaktiviteter, öka med en ny aktivitet eller belastning per dag eller var aktiv längre stunder.

Steg 1 – Hjärnvila​

Aktivitet för hjärnan:

  • Täta vilo- och/eller sovpauser.
  • Avslappning.
  • Undvik, om möjligt, TV, dator och mobiltelefon.
  • Undvik, om möjligt, andra koncentrationskrävande sysslor.
Fysisk aktivitet:

  • Ingen fysisk ansträngning.
  • Lätta hushållssysslor som att diska och laga enkel mat.
Social aktivitet:

  • Umgås med få personer åt gången.
  • Undvik röriga miljöer. Minimera ljud- och synintryck.

Steg 2 – Lätta aktiviteter​

Aktivitet för hjärnan:

  • Vilo- och/eller sovpauser.
  • Avslappning.
  • Korta pass med TV, dator eller mobiltelefon.
  • Korta pass med andra koncentrationskrävande sysslor.
  • Läsa enklare text förslagsvis en tidningsartikel.
Fysisk aktivitet:

  • Lätt fysisk ansträngning till exempel lugn promenad 15 minuter.
  • Flera pass med lätta hushållssysslor, lättare städning.
Social aktivitet:

  • Umgås med få personer åt gången.
  • Undvik röriga miljöer. Minimera ljud- och synintryck.
Om symtomen återkommer, fortsätt på föregående trappsteg.

Steg 3 – Utökade lätta aktiviteter​

Aktivitet för hjärnan:

  • Vilopauser vid behov.
  • Avslappning.
  • Flera kortare pass med TV, dator, mobiltelefon.
  • Prova att läsa böcker, gärna skönlitteratur.
Fysisk aktivitet:

  • Längre rask promenad.
  • Lättare trädgårdsarbete.
  • Dammsuga, handla i mindre affär.
Social aktivitet:

  • Träffa flera personer samtidigt i lugn miljö Vistas i röriga miljöer korta stunder.
  • Om symtomen återkommer, fortsätt på föregående trappsteg.

Steg 4 – Utökade aktiviteter​

Aktivitet för hjärnan:

  • Vilopauser vid behov.
  • Avslappning.
  • Längre pass med TV, dator eller mobiltelefon.
  • Läs mer krävande text som faktaböcker.
Fysisk aktivitet:

  • Lätt konditionsträning, cykla eller lätt jogging max 30 minuter.
  • Inkludera flera tyngre hushållssysslor som att städa, tvätta, handla, laga mat.
  • Tyngre trädgårdsarbete.
Social aktivitet:

  • Träffa flera personer samtidigt i mer krävande miljö.
  • Besök köpcenter eller större affär.
  • Om symtomen återkommer, fortsätt på föregående trappsteg.

Steg 5 – Normal aktivitetsnivå​

Kom ihåg att vara uppmärksam på om symtom återkommer och ta i sådana fall ett steg tillbaka i hjärntrappan!
 
En nyckel för att spara på hjärnan så att säga är att planera in pauser med jämna mellanrum och bara sitta/ligga ner och slappna av utan skärm osv. Oftare än du tror. Rör dig i lugna miljöer som du känner igen, ffa om hjärnan är ledsen så att säga. Mataffären är skitdålig för såna dagar. Jag personligen rör mig hellre i skogen än i villaområdet pga saker rör sig hela tiden i villaområdet och helst kvällstid (måsten släpper, mindre rörelse, vid mörker är det färre intryck osv). En kompis har nyligen börjat använda keps för att stänga ute onödiga intryck vilket är smart. Även solglasögon kan vara bra när det är ljust.

Sen om det finns mer grejer man ska eller inte ska göra vid hjärnskakning vet jag inte. Det borde du ju få svar på i morgon.

Den här informationen tyckte jag var bra till ena sonen. Hjärnskakning efter avtrillning.


"Börja med att ta det riktigt lugnt, hjärnvila, och minimera alla intryck under 24–48 timmar. Efter 24 timmar kan aktiviteterna sakta trappas upp. Börja med enkla vardagsaktiviteter, öka med en ny aktivitet eller belastning per dag eller var aktiv längre stunder.

Steg 1 – Hjärnvila​

Aktivitet för hjärnan:

  • Täta vilo- och/eller sovpauser.
  • Avslappning.
  • Undvik, om möjligt, TV, dator och mobiltelefon.
  • Undvik, om möjligt, andra koncentrationskrävande sysslor.
Fysisk aktivitet:

  • Ingen fysisk ansträngning.
  • Lätta hushållssysslor som att diska och laga enkel mat.
Social aktivitet:

  • Umgås med få personer åt gången.
  • Undvik röriga miljöer. Minimera ljud- och synintryck.

Steg 2 – Lätta aktiviteter​

Aktivitet för hjärnan:

  • Vilo- och/eller sovpauser.
  • Avslappning.
  • Korta pass med TV, dator eller mobiltelefon.
  • Korta pass med andra koncentrationskrävande sysslor.
  • Läsa enklare text förslagsvis en tidningsartikel.
Fysisk aktivitet:

  • Lätt fysisk ansträngning till exempel lugn promenad 15 minuter.
  • Flera pass med lätta hushållssysslor, lättare städning.
Social aktivitet:

  • Umgås med få personer åt gången.
  • Undvik röriga miljöer. Minimera ljud- och synintryck.
Om symtomen återkommer, fortsätt på föregående trappsteg.

Steg 3 – Utökade lätta aktiviteter​

Aktivitet för hjärnan:

  • Vilopauser vid behov.
  • Avslappning.
  • Flera kortare pass med TV, dator, mobiltelefon.
  • Prova att läsa böcker, gärna skönlitteratur.
Fysisk aktivitet:

  • Längre rask promenad.
  • Lättare trädgårdsarbete.
  • Dammsuga, handla i mindre affär.
Social aktivitet:

  • Träffa flera personer samtidigt i lugn miljö Vistas i röriga miljöer korta stunder.
  • Om symtomen återkommer, fortsätt på föregående trappsteg.

Steg 4 – Utökade aktiviteter​

Aktivitet för hjärnan:

  • Vilopauser vid behov.
  • Avslappning.
  • Längre pass med TV, dator eller mobiltelefon.
  • Läs mer krävande text som faktaböcker.
Fysisk aktivitet:

  • Lätt konditionsträning, cykla eller lätt jogging max 30 minuter.
  • Inkludera flera tyngre hushållssysslor som att städa, tvätta, handla, laga mat.
  • Tyngre trädgårdsarbete.
Social aktivitet:

  • Träffa flera personer samtidigt i mer krävande miljö.
  • Besök köpcenter eller större affär.
  • Om symtomen återkommer, fortsätt på föregående trappsteg.

Steg 5 – Normal aktivitetsnivå​

Kom ihåg att vara uppmärksam på om symtom återkommer och ta i sådana fall ett steg tillbaka i hjärntrappan!
Tack för tips!

Har pratat med VC nu som inte tyckte att jag behövde träffa läkare men jag fick iaf bolla lite kring aktivitetsnivå. Viktigt med vila men jag ska inte ha total hjärnvila i nuläget utan försöka hitta en balans. Ingen fara om jag får kortvariga milda symptom men inte pressa så att jag mår dåligt som tex igår. Korta stunder aktivering och totalvila emellan.
Inte troligt att jag kan jobba som vanligt nästa vecka, möjligen testa lite administrativt arbete som jag kan styra själv..

Inte lätt när råden är ”vila, men inte för mycket” 😆
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 398
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag klantade till mig rejält, nästan så det blir lite pinsamt, men i helgen hade vi druckit lite vin och skulle cykla hem på kvällen...
Svar
7
· Visningar
1 204
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag är så sjukt trött. På nivån somna klockan 17 och sova till nästa morgon-trött. Om jag ser till att hålla mig vaken så funkar det...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp