Hjärnspöken vid uppridning mot hinder!

lottitott

Trådstartare
Hej på er!

Jag behöver era bästa tips på hur man blir av med hjärnspöken! Jag har tidigare inte haft några problem med hopprädsla etc, och hoppat upp till LB utan problem. Nu det senaste halvåret hade jag en träning där allting gick snett. Ponnyn jag brukar hoppa och tävla stannade för första gången någonsin med mig på en övning, vilket jag tror skapade stor osäkert hos mig. Ponnyn har dock förändrats jättemycket över sommaren (red inte henne under sommaren), vilket gör att jag inte hittade tillbaka till min ridning på henne. Efter detta har stoppen bara blivit fler och fler. Så fort hindrena blir högre är det som att allting bara låser sig. Jag hänger kvar för mycket i handen och vågar inte rida, vilket gör att hon inte får utrymme till att hoppa! Låsningen kommer alltid 5 språng innan hindret och jag blir som paralyserad.

Har ni egna erfarenheter? Hur gör man för att komma över detta? Kan tillägga att jag rider henne max 2 dagar i veckan, då hon är ridskoleponny, så det försvårar en del inför tävlingar osv.
 
Kan du rida en annan mer hoppsäker ponny ett tag för att få tillbaka självförtroendet? Alternativt sänka hinderna så att du vågar rida mot hinderna istället för att bli rädd?
 
Backa bandet och hoppa inte högre än vad du är bekväm med just nu. Jobba där och hitta tillbaka till självförtroende och samspel med varandra.

Sedan kan ni smyga in höjning på enstaka hinder allteftersom. Kom ihåg att kommunicera med din tränare att du känner dig osäker så att ni kan hitta en bra väg framåt tillsammans.

Egen erfarenhet: För bara ett gäng veckor sedan hade vi en fantastisk träning och hästen hoppade hus, till den grad att det var svårt att sitta kvar. Det gjorde mig lite osäker trots att det var superkul. Resulterade i att jag blev lite osäker och plockig och fick då stopp istället. Och därefter låste sig allt - jag var övertygad om att antingen skulle han hoppa mig ur sadeln eller inte alls.

Då fick vi gå ner på låga, låga hinder och min tränare fick guida mig genom hela banan och påminna mig om hur man rider. Nästa träning sa jag direkt att jag kände mig lite nervös och behövde mycket stöttning. Så då och påföljande träningar hoppade vi bara låga hinder där jag inte var orolig för att bli hoppad ur sadeln och vågade rida på aktivt igen och inte tjuvhålla. I veckan var vi tillbaka i formen igen och utmanade oss med högre hinder :)
 
Kan du rida en annan mer hoppsäker ponny ett tag för att få tillbaka självförtroendet? Alternativt sänka hinderna så att du vågar rida mot hinderna istället för att bli rädd?
Hon är en extremt hoppsäker ponny i vanliga fall, som sagt inträffar detta endast på högre hinder när hon själv behöver min stöttning som ryttare. Jag ska prata med min tränare och se hur det känns att backa bandet lite!
 
Backa bandet och hoppa inte högre än vad du är bekväm med just nu. Jobba där och hitta tillbaka till självförtroende och samspel med varandra.

Sedan kan ni smyga in höjning på enstaka hinder allteftersom. Kom ihåg att kommunicera med din tränare att du känner dig osäker så att ni kan hitta en bra väg framåt tillsammans.

Egen erfarenhet: För bara ett gäng veckor sedan hade vi en fantastisk träning och hästen hoppade hus, till den grad att det var svårt att sitta kvar. Det gjorde mig lite osäker trots att det var superkul. Resulterade i att jag blev lite osäker och plockig och fick då stopp istället. Och därefter låste sig allt - jag var övertygad om att antingen skulle han hoppa mig ur sadeln eller inte alls.

Då fick vi gå ner på låga, låga hinder och min tränare fick guida mig genom hela banan och påminna mig om hur man rider. Nästa träning sa jag direkt att jag kände mig lite nervös och behövde mycket stöttning. Så då och påföljande träningar hoppade vi bara låga hinder där jag inte var orolig för att bli hoppad ur sadeln och vågade rida på aktivt igen och inte tjuvhålla. I veckan var vi tillbaka i formen igen och utmanade oss med högre hinder :)
Bra tips! Tack!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 264
Senast: LiviaFilippa
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 831
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp