Hjärntumör eller bara opålitlig?

Smokey

Trådstartare
Ni får ursäkta om det här blir rörigt, men jag är helt chockad just nu!

Kom precis in, men aussie var ute på tomten och jag väntade folk, personer jag aldrig träffat förr. Det var en flicka, hennes mamma och mormor/morfar. Aussien går ut och hälsar som vanligt väldigt glatt på alla, han får massa kel och bara älskar uppmärksamheten. Morfar klappar honom och gullar.. och plötsligt anfaller hunden!!:eek: Han hoppar upp på ansiktet, men missar lite och endast en tand går in i kinden. Samtidigt skäller han och går sedan undan. Jag blev så fruktansvärt paff och chockad, står med en hästborste i handen och kastar den på hunden och ger honom sedan en REJÄL utskällning, ber om ursäkt mm. Tack och lov tog han inte illa upp - MEN det gjorde jag!

Lite bakgrundsinfo:
Hunden är 3 år gammal. Han var en PERFEKT tävlingshund för mig tills han blev ca 1,5 år, då började problemen. Han skulle ställas ut, blev rädd för domaren (som hade en mätsticka i handen) och skällde mm. Han fick en 2.a pg a att han räknades som otillgänglig. Jag tränade massor och det verkade försvinna helt. Vi gjorde ett helt ok MH, där han var mycket social med testledaren osv. Jag tänkte inte så mycket på det som hände vid utställningen. Han fick 3.a på skotten. Sen röntgades han och hade där C. Slappa leder. Jag försökte ställa ut igen och då skäller han på domaren, en äldre dam, när hon kollar testiklarna. Vi får en 3.a. Jag slutar tävla hunden eftersom jag känner att jag inte litar på honom till 100%. 1,5 år stannar vi borta, men är sedan tidigare uppfl. till elitlydnad, så vi har precis börjat tävla igen. Under tiden har han ett fåtal gånger skällt på män som varit alkoholpåverkade och en gång gjort utfall mot en man som gick förbi när han satt bunden.

För 2 veckor sen fick han tag i min andra hane, som han inte tyckte om. Jag var inte hemma, hade sagt till hundvakten att se upp som F-N, men det hjälpte inte. När jag kommer hem har hundarna slagits genom KATTLUCKAN!! :confused: Aussien mår bra, inte en skråma. Den andra hunden saknar en stor köttbit ut huvudet och skallbenet är blottat.

Jag kör i ILFART ner till djursjukhuset med jour, 1,5 h bort. De säger att det går att sy och hunden kan räddas, men eftersom jag vet att aussien (denna hunds skräck) finns där hemma och jag INTE vill utsätta honom för mer stress ber jag istället om lugnande/smärtstillande i höga doser. När han inte längre känner något så tar vi en lång promenad tillsammans, han får äta det godaste de har i butiken och sen låter jag honom somna för gott. Till saken hör att detta var en hund som haft det OTROLIGT illa tidigare, varit anfallen så många gånger och rädd för så mycket. Jag är så ledsen för hur han slut blev, men jag hoppas ändå att jag tog rätt beslut, inte ta hem honom igen till stress och sen rätt som det är kommer någon annan hund och biter igen (alla hundar HATADE denna lille kille). Han var i alla fall lugn och väldigt glad sista timmarna :cry: Min lilla fina kille:cry:

Efter denna händelse har jag haft väldigt väldigt svårt för aussien. Jag blir illamående av att se honom och jag tror inte att jag ens tycker om honom längre. Var snälla att observera att jag älskade honom otroligt mycket tidigare och att det är alla problem och dumheter med honom som gjort att jag alltmer fått distans till hunden.

Efter att han nu försökte anfalla en MYCKET snäll och trevlig man, som på intet sätt hotade honom, vet jag inte vad jag ska ta mig till mer. Jag tänkte boka en tid för att röntga huvudet på honom, hans mamma blev nämligen avlivad för hjärntumör - dock skulle den inte vara ärftlig...
Vad borde man göra med honom? Jag funderar nu på pension och sen ständigt hålla honom undan från andra människor (nej, jag litar aldrig aldrig aldrig mer på honom!), lämna tillbaka till uppfödaren (vilket jag inte tror att jag skulle orka) eller låta honom somna in (vilket blir minst lika jobbigt som att lämna bort honom).

Jag har mina hundar som familjemedlemmar och har därför OTROLIGT svårt för att göra av med dem, speciellt denna kille som man haft sedan han var 8 veckor... Jag vill gärna prova att göra te x MT eller MH igen, men tror inte jag vågar eftersom han ju faktiskt kan skada någon.
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

fy vilken tråkig historia.jag vet inte riktigt vad jag ska säga eller råda dig till.
det är ju jättesvårt att avliva sin älskling men samtidigt känner du ju själv att du inte kan lita på honom,du tycker inte om honom längre,du kan inte tävla med honom.

Kanske är det bättre med avlivning på en opålitlig hund.den kan ju faktiskt skada både människor och andra hundar om den inte har några hämningar.Tycker du dessutom mindre om honom nu så blir det ju säkert inte lättare med någon träning heller.

Visst kan du ju kolla upp om han har någon hjärntumör men varför?
Har han det så blir det antagligen avlivning,har han det inte,ja,då är det ju psyket som oftast ändå inte går att göra något åt....

Beslutet måste du ju ta själv men här kommer mina tankar om det.

Skickar massor av tröstkramar och lycka till med ditt beslut
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

Det där låter inte kul... :(

Jag förstår att tankarna går. Själv skulle jag nog inte vara beredd att ta något beslut förrän röntgen var gjord, jag skulle vilja veta orsaken först. Även om båda alternativen (tumör/mentalitetsstörning) eventuellt skulle leda till avlivning skulle jag ändå vilja veta vad det beror på för att kunna leva med beslutet efteråt utan att tvivla över om man gjort rätt eller ej.

Jag skulle vara tveksam att hålla liv i en hund och hålla den isolerad om det visar sig vara något man inte kan åtgärda. Vad säger att den inte vänder sig mot dig en dag om den nu helt out of the blue biter andra (trevliga) människor. Eller om något besökande barn en dag råkar öppna fel dörr.

Men sen kanske det kan finnas fler troliga orsaker än "dåligt" mentalitet eller tumör? Ta honom till en vet för konsultation först, packa munkorgen.
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

Stackars dig, vilken svårt och tråkig situation du hamnat i.

Svårt att råda, du får känna efter vad som känns bäst i hjärtat att göra...

Men om du beslöutar dig för att ta bort honom så tror jag ingen tycker det är ett dåligt beslut. Det kan ju faktiskt vara så att han lider av en tumör eller dylikt vilket gör det skönt för honom själv oxo att få slippa hamna i situatiner han inte klarar av, då dessa verkar bli fler och fler...

Känner med dig, det är aldrig lätt att fatta beslut om liv och död och att skiljas från en vän.
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

Jag tar knappen längst ner...

Det ÄR jättesvårt.. När chocken lite har lagt sig blir det nog lättare, men jag tvivlar på att jag kan ta beslutet själv. Även om jag kan HATA vissa delar hos honom, hans opålitlighet, så kanske jag ändå fortfarande älskar den härliga hund han en gång i tiden var. Och hoppet om att den ska "återvända" är ju svårt att döda helt. Men fyy vad hopplöst att inte ens våga lita på sin egen hund. Och alla tankar på vad han gjort, stackars lille Bandit (hunden som blev så illa biten) som fick sätta livet till m m får mig så fasansfullt arg! I vissa lägen hade jag själv kunnat skjuta honom (när raseriet och vanmakten sätter in :devil:) men när man tänker igenom det så vet man varken ut eller in längre.

Jag håller med båda - hur ska man kunna ta ett beslut om man inte kollat för hjärntumör - samtidigt som det kan kvitta; för han är ju inte att lita på oavsett orsaken :confused: Usch BEKYMMER :crazy:
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

Jag håller med båda - hur ska man kunna ta ett beslut om man inte kollat för hjärntumör - samtidigt som det kan kvitta; för han är ju inte att lita på oavsett orsaken :confused: Usch BEKYMMER :crazy:

Men det kan ju kanske finnas en tredje orsak? Något ett veterinär kan hitta och åtgärda.
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

Sambons förra hund Joker, blev också förändrad.
Inte så att han skadade någon men han blev distanserad
och det var märkligt eftersom han annars hela tiden skulle
ha uppmärksamhet.
Jag hittade honom tidigt en morgon i tonåringens säng,
där han satt och stirrade in i väggen :crazy:
en lång stund.

Vi grubblade, vi pratade och till sist grät vi.

Han var inte samma hund längre, och vi ville
varken utsätta honom eller oss själva för en
situation där han skadat någon.

Så, vi avlivade.
Vet tog en kanyl avsedd för katt för att ge sprutan,
men blodådran sprack.
Okej, det hände inte så ofta men det var inget alarmerande.
Hon skulle göra om det hela på det andra benet..
samma sak hände.
Då konstaterade hon lugnt att vi haft rätt,
JokerBråker var faktiskt sjuk.

Även om det var väldigt jobbigt då han var en speciell
liten grabb så var det ändå skönt att veta att det inte
var något vi inbillat oss.

Det jag vill säga är nog egentligen att avlivning kan aldrig
vara fel, bara sättet det görs på.

Massor av kramar kommer härifrån!
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

Jag har också grubblat (väldigt mycket, redan tidigare, då jag ogillat hans beteende) på vad, men kan inte komma fram till någonting som skulle kunna utlösa hans plötsliga anfall. Han har inte ont, det är i alla fall säkert. En så glad, pigg, vital och rörlig hund (oftast jordens lyckligaste skit) kan omöjligtvis ha ont. Han har verklig power och utrålning under träningarna, rör sig normalt och har aldrig visat minsta tecken på smärta. Förbaskat synd att en sån hund ska bete sig på detta sätt, vi hade ju kunnat ha hur mycket kul som helst - om inte. Men oavsett får jag dra iväg honom till veterinären för en koll. Hur tusan man nu ska våga släppa en stackars veterinär nära honom... :(

Det är ju knappast heller brist på tid och intresse för jag har verkligen lagt ner min själ i att få en bra hund. Har lyckats på samtliga andra, dock vill det inte riktigt "bita" på denna gosse.. *Grinig sur och olycklig, som hoppas att allt känns bättre imorgon*

Tack för era svar i af! (gäller alla!)
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

Munkorg under undersökningen låter ju dock som ett måste iaf.
Usch, jag kan inte föreställa mig den våndan du måste ha just nu. Jag önskar er iaf lycka till i framtiden, hur det nu blir.
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

Både veterinärer och mentalfiguranter vet vad de gör. De avbryter eller sätter korg innan de riskerar att bli skadade.

För min del låter det mest som en hund som inte gillar folk alternativt är rädd för dem. Det går att leva med sådana hundar också.
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

Jo då, i många fall. Tyvärr är det dock så att han anfaller på 1/10 sekund - det finns INGENTING som förvarnar... Jag känner honom och har sett honom i väldigt många situationer, kan läsa honom väldigt bra m m och ändå kan jag inte se minsta tecken på att han tänker göra något dumt - innan det är ett faktum. Inte ens ögonuttrycket.
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

Jo då, i många fall. Tyvärr är det dock så att han anfaller på 1/10 sekund - det finns INGENTING som förvarnar... Jag känner honom och har sett honom i väldigt många situationer, kan läsa honom väldigt bra m m och ändå kan jag inte se minsta tecken på att han tänker göra något dumt - innan det är ett faktum. Inte ens ögonuttrycket.

Ogillar människor tror jag absolut inte på - han är snarare översocial och vill alltid hälsa om han får en chans. Eventuellt i så fall osäkerhet (som jag också funderat på), men det stämmer inte helt överens - varför skulle en individ som är osäker på något vilja utsätta sig för detta och dessutom åma sig/se lycklig ut för uppmärksamheten?

Vi har i alla fall fått till hos veterinären till nästa vecka, eftersom jag ville ha ett längre pass fick man vänta ett tag. För undersökning och röntgen på ett större djursjukhus.
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

Ogillar människor tror jag absolut inte på - han är snarare översocial och vill alltid hälsa om han får en chans. Eventuellt i så fall osäkerhet (som jag också funderat på), men det stämmer inte helt överens - varför skulle en individ som är osäker på något vilja utsätta sig för detta och dessutom åma sig/se lycklig ut för uppmärksamheten?

Jag är absolut ingen expert men precis detta beteende kan man tolka som att hunden faktiskt är rädd för och osäker på folk. Hunden fjäskar och ställer sig in för att inte hamna i onåd hos människorna...
En del (visserligen sjuka) människor gör samma sak. Jag vet en som alltid skall fram och krama okända karlar när hon mår dåligt just för att hon är rädd för främmande män ... (jag jobbar med psykiskt sjuka).
Bra att du tar hunden till veterinären. Ett första steg mot att besluta om avlivning måste ju vara att se om hunden är sjuk på något sätt ...
Lycka till (eller hur man nu skall säga).
 
Senast ändrad:
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

En arbetskamrats hund blev sådär. Det var både tråkigt och obehagligt. Han var säkert fyra år innan det hände. Innan hade han varken varit fjäskande eller avståndstagande, snarare värdig. Sen plötsligt börjadeutfallen. Från att ha blivit klappad och myst med sa det bara "Muahhhh" och antingen högg han eller så borrade han in huvudet mot personen och verkligen tryckte till den. Hunden vägde 60 kilo, så det märktes. Han tilläts göra det säkert ett tjugotal gånger mot olika personer innan ägaren bytte jobb. Jag gick på det två gånger. Första gången för att jag inte trodde att han skulle göra så mot mig, eftersom vi kände varandra bra, och andra gången för att jag sett en så positiv förändring hos hunden att jag tillät mig att klappa honom när han kom svansande och ville ha uppmärksamhet. Den gången var det tur att jag hade vinterjacka. Efter det ignorerade jag honom fullständigt, men det var lite svårt eftersom han låg på vårt 4 kvm stora kontor på jobbet.
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

Japp, jag håller med dig. Många av de rädda och osäkra hundar jag sett ska fram och hälsa på varenda kotte de ser och fjäskar gärna. Det har dock inte ett dugg att göra med att de är sociala och vissa är rejält reserverade. De måste bara kolla så att det inte är farligt och visa att de själva är små och snälla. De utsätter sig för detta därför att de inte vågar låta bli. Kontrollbehovet hos dessa hundar är starkt.

Dock ska de inte tillåtas att springa fram och hälsa för de mår inte bra av att själva kontrollera. De ska föraren göra. Min egen rusade gärna fram till besökare och åmade runt deras ben för att visa sig så liten och underlägsen som möjligt. Mycket lätt att misstaga för glad, social hund men i själva verket var hon allt annat än lycklig. Det var bara jobbigt för henne.

Många hundar kan också verka opålitliga just för att ägarna inte kan tyda signalerna. De förväntar sig morr och backande som avståndssökande signal, men en rädd hund vågar sig inte på något så tydligt. De brukar oftast bara sänka svansen, avstanna i viftningen och spänna musklerna. Hunden stelnar till och sedan kommer utfallet. Väldigt tydliga tecken om man bara vet vad man ska leta efter.
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

Fick man reda på någon orsak till det beteendet hos den hunden?

Nej, jag tror inte det. Ägaren tog honom till tandläkaren osv, men de hittade inget speciellt. Han slet av ett ledband senare och blev konvalescent, kanske hade han ont långt mycket tidigare än vad någon förstod? Samtidigt blev han armbågsopererad som ettåring och var aldrig problematisk då. Vikten som skiljde kanske? Jag vet inte faktiskt.
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

Många hundar kan också verka opålitliga just för att ägarna inte kan tyda signalerna. De förväntar sig morr och backande som avståndssökande signal, men en rädd hund vågar sig inte på något så tydligt. De brukar oftast bara sänka svansen, avstanna i viftningen och spänna musklerna. Hunden stelnar till och sedan kommer utfallet. Väldigt tydliga tecken om man bara vet vad man ska leta efter.

Precis så gjorde hunden i mitt exempel. Dock var han aldrig fjäskig innan, utan bara nåt lugnt svansvift i stil med "Klappa?" och sen stelnade han.
 
Sv: Hjärntumör eller bara opålitlig?

Okej, jag vet inte om jag är otydlig på något sätt, men att han skulle vara social för att han inte vågar annat är väääldigt långt ifrån den hundens natur(svårt för er att veta som inte sett hunden live ju..) . Han är en självsäker, rätt dominant hund, väldigt social och älskar uppmärksamhet, men absolut inte fjäskig(normalt sett). Det är just därför dessa utfall gör mig så förbryllad - det stämmer inte alls överens med hans personlighet. Han hälsar på vad och vem som helst med alla fyrar tassar i marken och hela han utstrålar självsäkerhet, lugn m m. I övrigt är han rätt förarvek, våra/hans problem kommer alltså inte ifrån att han försöker ta över, att jag inte förstår hans signaler m m. Det är just det att han inte är stabil och att hans utfall kommer som en blixt från en klar himmel, som gör det så obehagligt. Jag är själv inte ett DUGG rädd att han skulle skada mig, men jag skulle inte våga låta honom hälsa på någon annan just nu, varesig man/kvinna eller barn (även om han aldrig någonsin visat någon form av aggressioner mot annat än män).
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 168
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
474
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp