Hjärntvätt önskas?

Det är ju helt klart känslan som är det viktigaste. Sen är det ju skönt att ha ett sätt som kan fungera för att bryta både en attack och ett hundslagsmål utan att stoppa in händerna bland hundarna OM det skulle behövas. Efter att ha lyckats spraya mig själv ordentligt i ögat med både handsprit och hårspray så är jag övertygad om att det inte behöver vara speciellt farliga grejer man sprayar med så länge man träffar i ansiktet. Det svider ändå nåt helt otroligt och man blir helt fokuserad på att få bort det :crazy:.
Har extremt svårt att tänka mig att de människor som lyckas fortsätta slåss efter en ordentlig dusch pepparspray faktiskt fått det i ögonen alternativt att de är ordentligt nerknarkade.

Jag tomde en flaska citronella spray i ansiktet pa en storre hund (some kind of pointer) som anfoll min rottis. Hunden gjorde inte en min utan fortsatte att attakera. Jag gissar att en anfallande hund mer kan liknas vid en nerknarkad manniska, helt utan rim och reson.

Jag tror det viktigaste är att försöka vara så trygg som möjligt. Det en utstrålar ger en angripande hund tydliga signaler.
Självklart hjälper ju inte det om anfallet kommer från ingenstans.

Att göra sig beredd för strid anser jag ger fel signaler till både ens egen hund och anfallaren. Att vara lugn däremot smittar.

I det fallet då en mindre hund (15 kg) anföll min schäfer och bet henne i tassen är jag tacksam för att jag aldrig gett henne anledning att känna att hon hade något som helst ansvar för att reda ut situationen.
Hon tog ett brett tag runt hundens huvud och tryckte henne mot marken samtidigt som hon tittade på mig och undrade hur hon skulle bete sig sen.
Jag sa nej, hon släppte och jag tog fast den angripande hunden (som jag kände väl). Min hund satt sedan och tittade medans jag gav den anfallande hunden till dess matte.

Det hade varit så lätt att det angreppet hade blivit ett rejält slagsmål med skador om jag hade haft en annan inställning till MIN hund.

Ännu tydligare var det nu på valpkursen jag gick.
Här deltog även en kaxig unghund som tonårsmuckade så fort han kunde.

Han kom lös och tog ett varv runt alla hundar. Gapade, spände sig, gjorde ett o annat nafsutfall - även mot den äldre goldentiken som var med. Jag lät mitt koppel vara slakt, gullade med min energiska 40 kgs knasboll (som ju tyckte att detta var det mest spännande som hänt ever).

Rymmaren vände 3 meter ifrån oss - en blick på oss och så tog han nästa jycke.

Fast det ar skillnad pa en hund som gapar ... och en som pa allvar attakerar.

Min gamla rottis blev attakerad flera ganger av andra hundar. Jag plockade av en yorkshire terrier som satt fast pa brostet pa henne, ett annat tillfalle en Jack russel som bet sig fast som en fasting pa sidan, och ytterligare ett tillfalle ett par border terriers fran var sin sida. Min rottis var lugn och lod min order att "Leave IT" varje gang (fast ROT och bet pointern som inte brydde sig i citronellan i foten tills den lamnade). Vi hade ocksa ett par incidenter nar vi gick forbi staket och ett par Australian Sheppards nastan klattrade over staketet for att komma at henne nar hon lugnt satt vid min sida och vantade pa min order.
Hon var mycket sjalvsaker, men vande sidan till anfallande hundar, nosade langre bort, visade hur tydligt som helst att hon inte var interesserad, men det spelade absolut ingen roll. Hon blev attakerad anda.

Min nuvarande rottis ar mycket osaker och gommer sig bakom mig om en annan hund kommer och jag forsoker skramma bort dem. Kommer de forbi mig och ar mindre an en halvmeter fran henne kan man se hur hon andrar attityd och ser till att vara den som attakerar forst, hon kastar sig upp och hugger uppe pa ryggen/halsen och kommer darfor effektivt ifran munnen pa den attakerade hunden. Hon tappar dock all formaga att lyssna och hugger vilt omkring sig om (nar!) man lyfter henne fran en hund hon huggit sig fast vid.
Mallen har, tack och lov, inte blivit attakerad ... annu ... Han gor inga utfall mot andra hundar, langre, men om en kommer rusande bade reser han ragg och skaller nar de kommer rusande mot oss och till min overraskning verkar det fungera och andra hundar undviker honom. :cautious:

Fast ärligt. I det fallet, även om det i slutänden så att säga på pappret är ditt fel, så ÄR det ju inte ditt fel... 1) Din stora hund är kopplad, en lös mindre hund anfaller din hund och den kanske svarar tillbaka på ett sätt som en stor hund knappt blinkat av, men som kanske dödar den lilla hunden. Eller för den delen trampar på den så att den bryter ryggen? Du har inte gjort något fel, och din hund är frisk och kry. 2) Jag kommer med min lilla hund kopplad, en lös stor hund rusar fram och anfaller. Min hund blir illa skadad/dör. Jag har inte gjort något fel och min hund är illa skadad/död.

Och om man oberoende av storlek har en aggressiv hund som skulle tänkas allvarligt skada en annan hund som t ex av misstag kommit lös och springer fram, så borde man nog i vilket fall överväga att ha munkorg på den. Jag förstår helt klart din oro, men tycker nog det är en helt annan sak. :)

Fast menar du att jag alltsa skulle ha haft munkorg pa min rottis som blev attakerad flera ganger? HON startade aldrig nagot. Personligen tycker jag nog att det ar upp till var och en se till att halla reda pa sin hund.
 
För det ser ju inte alls suspekt ut att ha med sig det på hundpromenaden... :cautious:

Det behover det inte alls gora, nej. :angel:

Cattle prod Valley Vet

cattle prod.jpg
 
Min hund (Beauceron, stor hanne) attackerades oprovocerat av grannens Amstaff (...) som gick lös på deras garageuppfart när vi promenerade förbi på vägen. Min hund stod pall, men "ekipaget" snurrade runt, runt i sån fart under hela attacken, att det var helt omöjligt att få in en spark eller liknande - jag hade lika gärna träffat min egen hund. Och ja, jag vet att en spark inte hjälper utan lika gärna kan trigga, men jag var så rasande arg att jag faktiskt försökte oskadliggöra Amstaffen om jag kommit åt....... Men vad jag menade var att det kan gå ganska vilt till och vara svårt att få in en träff/en smäll/ en spray på "rätt hund"...

Tillägg: Min hund haltade efteråt och hade några mindre hål efter tänder vid nacken men var ok i övrigt. Amstaffen avlivades så småningom då den dödat andra djur. Detta var nog ett år sedan den togs bort, men jag går förbi tomten varje dag och reagerar alltid, fastän jag vet att hunden är död. Känslan tycks aldrig gå ur. Jag går alltid upp i nån slags beredskap..... Hemskt obehagligt.
 
Jag tomde en flaska citronella spray i ansiktet pa en storre hund (some kind of pointer) som anfoll min rottis. Hunden gjorde inte en min utan fortsatte att attakera. Jag gissar att en anfallande hund mer kan liknas vid en nerknarkad manniska, helt utan rim och reson.



Fast det ar skillnad pa en hund som gapar ... och en som pa allvar attakerar.

Min gamla rottis blev attakerad flera ganger av andra hundar. Jag plockade av en yorkshire terrier som satt fast pa brostet pa henne, ett annat tillfalle en Jack russel som bet sig fast som en fasting pa sidan, och ytterligare ett tillfalle ett par border terriers fran var sin sida. Min rottis var lugn och lod min order att "Leave IT" varje gang (fast ROT och bet pointern som inte brydde sig i citronellan i foten tills den lamnade). Vi hade ocksa ett par incidenter nar vi gick forbi staket och ett par Australian Sheppards nastan klattrade over staketet for att komma at henne nar hon lugnt satt vid min sida och vantade pa min order.
Hon var mycket sjalvsaker, men vande sidan till anfallande hundar, nosade langre bort, visade hur tydligt som helst att hon inte var interesserad, men det spelade absolut ingen roll. Hon blev attakerad anda.

Min nuvarande rottis ar mycket osaker och gommer sig bakom mig om en annan hund kommer och jag forsoker skramma bort dem. Kommer de forbi mig och ar mindre an en halvmeter fran henne kan man se hur hon andrar attityd och ser till att vara den som attakerar forst, hon kastar sig upp och hugger uppe pa ryggen/halsen och kommer darfor effektivt ifran munnen pa den attakerade hunden. Hon tappar dock all formaga att lyssna och hugger vilt omkring sig om (nar!) man lyfter henne fran en hund hon huggit sig fast vid.
Mallen har, tack och lov, inte blivit attakerad ... annu ... Han gor inga utfall mot andra hundar, langre, men om en kommer rusande bade reser han ragg och skaller nar de kommer rusande mot oss och till min overraskning verkar det fungera och andra hundar undviker honom. :cautious:



Fast menar du att jag alltsa skulle ha haft munkorg pa min rottis som blev attakerad flera ganger? HON startade aldrig nagot. Personligen tycker jag nog att det ar upp till var och en se till att halla reda pa sin hund.
Det här beskriver skillnaden som jag försökt få fram tidigare så väl: ”Jag plockade av en yorkshire terrier som satt fast pa brostet pa henne, ett annat tillfalle en Jack russel som bet sig fast som en fasting pa sidan, och ytterligare ett tillfalle ett par border terriers fran var sin sida.” Man är väldigt mycket mer utsatt som småhundsägare. Du kan skämtsamt skriva att russelln bet sig fast som en fästing på sidan... Det var precis det som hände min hund. Men ”fästingen” var mycket nära att döda henne. Min hund provocerade inte heller, eller svarade ens upp (för det fanns det ingen chans till). För en storhundsägare kan det sluta med en rolig anekdot. För mig, not so much.

Och nej. Så länge hunden beter sig sansat även om något oväntat händer så tycker jag inte man ska ”behöva” ha munkorg på hunden. Men en som hugger vilt omkring sig - ja kanske - om man inte verbalt eller fysiskt (ex lyfta upp en mindre hund) kan stoppa den i tid.
 
Min hund (Beauceron, stor hanne) attackerades oprovocerat av grannens Amstaff (...) som gick lös på deras garageuppfart när vi promenerade förbi på vägen. Min hund stod pall, men "ekipaget" snurrade runt, runt i sån fart under hela attacken, att det var helt omöjligt att få in en spark eller liknande - jag hade lika gärna träffat min egen hund. Och ja, jag vet att en spark inte hjälper utan lika gärna kan trigga, men jag var så rasande arg att jag faktiskt försökte oskadliggöra Amstaffen om jag kommit åt....... Men vad jag menade var att det kan gå ganska vilt till och vara svårt att få in en träff/en smäll/ en spray på "rätt hund"...

Tillägg: Min hund haltade efteråt och hade några mindre hål efter tänder vid nacken men var ok i övrigt. Amstaffen avlivades så småningom då den dödat andra djur. Detta var nog ett år sedan den togs bort, men jag går förbi tomten varje dag och reagerar alltid, fastän jag vet att hunden är död. Känslan tycks aldrig gå ur. Jag går alltid upp i nån slags beredskap..... Hemskt obehagligt.
Jo, jag vet. Det kan ju bli en riktig röra... :( I värsta-scenariot med sprayen så måste det ju i vilket fall ske INNAN hunden fått tag i någon av mina. Efteråt är det ju troligen redan försent.

Det är tråkigt att sådana här upplevelser sitter kvar så hårt... :down:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 701
Senast: mysboll
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: JosephineR
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 275
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa I tisdags blev min hund attackerad oprovocerat av en annan hund där ägaren inte kunde kontrollera hunden. Min lilla kille på 7 kg hade...
Svar
10
· Visningar
1 725
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp