Hjälp att tänka om grovfoder

Hippocampus

Trådstartare
Here is the deal…
3 hästar. En 3 åring som växer och verkar behöva mycket mat. En 19 åring som inte lirar med ”normalsiffror” (fullblodsstoet).
En 15 åring, fånghäst som behöver lågsocker-hö etc.
Foderstatus:
Jag har köpt 19 balar hösilage (well, 85%) som jag inte tagit hem ännu. Beräknat runt 4200 kg. Kvot 5.8 eller nåt sånt. Lågt socker.
Jag köpte för jag vågade inte lita på att min vanliga bondes hö var lågt i socker (svaret kom igår).
Höet var lågt i socker (lägre än hösilaget), kvot 6.8. Höet är småbalar.
Jag har också en annan jag kan köpa hösilage av, dock inget för fånghästen.

Hagar: 3 åringen går med andra hästar än ovanstående (som det ser ut nu). Han kan äta ”vad som helst”.
Fullblodet har gått med fånghästen. Det innebär att hon måste äta samma mat ute som fånghästen men kan äta annat inne.
Fånghästen äter lågsocker och ibland går hon ensam pga dålig fodertillgång men helst vill jag inte att hon går ensam.

Mängd:
3 åringen får äta vad han vill. Han är dock petig så svårt att få i honom mer än 10-12 kg om dagen. Men beräknar 15 kg.
Fullblodet äter 4-5 kg med fånghästen. Inne kan hon äta 8 kg kanske men räknar 15 kg.
Fånghästen brukar gå runt på 10 kg hö (beroende på analys).

Frägor
Ska jag fodra alla med låg- hösilaget fullt? Så räcker det ett par månader. Så tror nej.

Ska jag köpa hö? Hur mycket? Ska jag ha det till när våren kommer och sommaren (fånghästen och fullblodet får hel ranson grovfoder året runt ungefär).

Ska jag köpa annat till 3 åringen o fullblodet (kvällsgiva) och spara lågsocker-hösilaget helt? Eller ge fångisen o fullblodet det?

Höet får jag köra o hämta ca 3e vecka för annars möglar det. Det har jag gjort i flera år.

Kom med bra tankar!

Here is the deal…
3 hästar. En 3 åring som växer och verkar behöva mycket mat. En 19 åring som inte lirar med ”normalsiffror” (fullblodsstoet).
Foderstatus:
Jag har köpt 19 balar hösilage (well, 85%) som jag inte tagit hem ännu. Beräknat runt 4200 kg. Kvot 5.8 eller nåt sånt. Lågt socker.
Jag köpte för jag vågade inte lita på att min vanliga bondes hö var lågt i socker (svaret kom igår).

Hagar: 3 åringen går med andra hästar än ovanstående (som det ser ut nu). Han kan äta ”vad som helst”.
Fullblodet har gått med fånghästen. Det innebär att hon måste äta samma mat ute som fånghästen men kan äta annat inne.
Fånghästen äter lågsocker och ibland går hon ensam pga dålig fodertillgång men helst vill jag inte att hon går ensam.

Mängd:
3 åringen får äta vad han vill. Han är dock petig så svårt att få i honom mer än 10-12 kg om dagen. Men beräknar 15 kg.
Fullblodet äter 4-5 kg med fånghästen. Inne kan hon äta 8 kg kanske men räknar 15 kg.

Frägor
Ska jag fodra alla med låg- hösilaget fullt? Så räcker det ett par månader. Så tror nej.

Ska jag köpa hö? Hur mycket? Ska jag ha det till när våren kommer och sommaren (fånghästen och fullblodet får hel ranson grovfoder året runt ungefär).

Ska jag köpa annat till 3 åringen o fullblodet (kvällsgiva) och spara lågsocker-hösilaget helt? Eller ge fångisen o fullblodet det?

Höet får jag köra o hämta ca 3e vecka för annars möglar det. Det har jag gjort i flera år.

Kom med bra tankar!
Förstod inte riktigt alternativen, det enklaste hade ju varit att ge alla av samma men om det inte går så hade jag haft en sort till fånghästen (och hagkompisen under tiden de är ihop i hagen) och ett annat till de andra.

Vi har hö på gården som stallägarna tar själva men jag köper eget. Köper åt mig och min vän och hämtar en gång i månaden. Tidigare småbalar av hö men i våras gick jag över till 120kg’s hösilage då det var så mycket mindre jobb med de större.

Here is the deal…
Foderstatus:

Mängd:

Frägor

Kom med bra tankar!
Spontant hade jag gett av höet till alla tre. Men det handlar ju om ekonomi, logistik m m. Och det här är enbart baserat på att min häst inte kunde äta under kvot 6. Och för att det alltid är bra med lågt socker.

Spontant hade jag gett av höet till alla tre. Men det handlar ju om ekonomi, logistik m m. Och det här är enbart baserat på att min häst inte kunde äta under kvot 6. Och för att det alltid är bra med lågt socker.
Ja ska alla äta enbart höet så behöver jag hämta hö 18 gånger på 31 dagar och det kan jag inte tyvärr. Eller kanske, men då får höet vara i transport hela tiden för min rygg kommer dö om jag ska slänga upp höet på loftet varje gång (då står jag på en stege med en högaffel och kastar upp balarna för hand).

Ja ska alla äta enbart höet så behöver jag hämta hö 18 gånger på 31 dagar och det kan jag inte tyvärr. Eller kanske, men då får höet vara i transport hela tiden för min rygg kommer dö om jag ska slänga upp höet på loftet varje gång (då står jag på en stege med en högaffel och kastar upp balarna för hand).
Räknar som en idiot. 5 gånger blir det på 31 dagar.

För mig är rimlig logistik ett måste för att öht få ihop livet. Köper således bara hösilage med leverans ända till exakt plats för pallarna. Jag hade alltså inte köpt höet alls!

Hur långt in på vintern räcker silaget? Kan du köpa mer av silaget eller annat silage med okej värden?

Jag hade nog valt silage enbart och fodrat upp med kraftfoder om det gick.
Har själv haft samma problem med torrhö och det är så skönt att slippa dessa eviga hämtningar.

Hur långt in på vintern räcker silaget? Kan du köpa mer av silaget eller annat silage med okej värden?

Jag hade nog valt silage enbart och fodrat upp med kraftfoder om det gick.
Har själv haft samma problem med torrhö och det är så skönt att slippa dessa eviga hämtningar.
Lågsocker-silaget håller bara max 3-4 månader och jag köpte allt så det finns inte mer.
Ger jag det till fånghästen räcker det typ 10 månader.
Jag måste ha en tanke o huvudet till nästa vår/sommar så inte fångmaten är slut.

Men kanske jag borde skippa höet och räkna på att fodra lågsocker-silaget till fånghästen o kompisen (ute) och sen köpa helt annat silage till 3 åringen o fullblodets kvällsmat.

Lågsocker-silaget håller bara max 3-4 månader och jag köpte allt så det finns inte mer.
Jag måste ha en tanke o huvudet till nästa vår/sommar så inte fångmaten är slut.

Men kanske jag borde skippa höet och räkna på att fodra lågsocker-silaget till fånghästen o kompisen (ute) och sen köpa helt annat silage till 3 åringen o fullblodets kvällsmat.

Det låter som en bra plan för att även ta hand om din egen hälsa ❤️

Det låter som en rimlig plan.
Jag hade tyckt det varit lättast att fodra alla med ett hö, men förstår det kanske inte alls går att få ihop med hästarnas behov?

Tänkte om det är helt uteslutet att det finns möjlighet att hitta ytterligare någon leverantör som kan ha ett annat silage med lågt socker att överväga?
Eftersom vi är så pass långt fram på året så gissar jag på att du jämfört både första och eventuella andraskörders analyser (om nu någon har kvar av båda)?

Ge fånghästen lågsockerhösilaget i 10 mån. Köp redan nu mer lågsockerhösilag från annan producent som räcker ytterligare 2 månader. Eller om du kan köpa höet men vänta med att hämta det tills om 10 månader, och ge hö sista 2 mån på kommande året.

Köp annat hösilage till fullblodet och treåringen.

Hoppa höet helt.

Så skulle jag gjort, men jag skulle aldrig palla hämta hö var 3e vecka. Om du känner dig orkar det så kan du ju dryga ut lågsockerhösilaget med höet och "bara" köpa annat silage till fbl och treåringen.

Liknande trådar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2025
  • Prostata

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

• Vintertid