Hjälp! Bates caprilli eller bates isabell????

korneva

Trådstartare
Hej
Är väldigt sugen på en bates caprilli eller en bates isabell finns det någon som har någon erfarenhet av dessa sadlar??

Hur är kvaliten på dom?

Har suttit en snabbis i båda och tycker det är svårt att bestämma mig, vill ha den där close contact känslan, caprillin va lite skönare tycker jag nog, har sett isabellen på bilder och då ser den ut att vara jättedjup i sätet men denna sadeln såg jättekonstig ut absolut inte speciellt djup , caprillin såg djupare ut än den, men dom säger att isabellen ska va djupare:confused: .
Det kanske va ett måndagsexemplar??

Finns det någon som äger nån av dessa och som vill dela med sig av sina erfarenheter.:)

Mvh Andrea

Sv: Hjälp! Bates caprilli eller bates isabell????

Jag har en Wintec Isabell(är precis samma som bates, bara att bates är i läder)
O jag tycker den är asa skön. Så måste du inte ha en lädersadel så kan du lika gärna köpa en Wintec = billigare

Här kommer ett svar från en fan av Bates sadlarna :d :banana:

Har själv en Caprilli, fast hopp (close contact), som jag älskar!

Jag har test suttit både CAprilli och Isabell, då jag länge ville köpa en dressyrsadel. Båda sadlarna har djupt säte, men Isabellen ska vara den djupaste. Den är också mer svängd än Caprilli, och därför så skulle den inte kunna fungera på min rak ryggade häst.. :crazy:
Själv tyckte jag att Caprillin passade mig bättre... Men jag misstänker att ens egen kroppsbyggnad har väldigt stor betydelse för hur bra man sitter i en specifik modell. Eftersom jag är kortis, med korta ben och väldigt korta underben, hamnar benen väldigt lätt "fel" i många dressyrmodeller.... :cry:

En skillnad ska dock vara att Isabellen har "tempur" i sitsen och knävulstren!!! :smirk: Allt för att öka komforten och utjämna ev tryckpunkter. Fick höra det av en återförsäljare, men däremot vet jag faktiskt inte om det stämmer.

Jag vet dock inte hur Wintecs varianter är, eftersom jag inte testat dem...

Min häst har oxå rak rygg så jag hoppas caprillin passar bäst det va den jag fastnade mest för, skiljer rätt mkt i pris oxå. Ska till sharpman nästa lördag så jag får se vad dom säger har nämnligen en hopplöst häst allting åker fram på henne, och det är rejält.. :(
Dom sa att det brukar va isabellen som ligger bäst på dom hästarna.

Har oxå det problemet att jag hamnar i stolsits i nästan alla sadlar får kämpa med sitsen hela tiden, men i caprillin hamnade benen rätt helt av sig själva det har aldrig hänt tidigare:) , men stiglädrena sitter lite längre bak på dessa sadlar har jag hört.

Även jag har en Wintec Isabell. Som sagt - exakt samma sadel förutom att Wintec är i syntet. Har aldrig suttit i en sådan underbar sadel. Närmarek kommer man inte utan att rida barbacka, man känner allt. Rekomenderas varmt. :bow:

Hej!
Jag har ridigt i en Bates Caprilli i nästan 2 år. (Är för övrigt till SALU nu) Den har fungerat bra, man kommer nära hästen eftersom den har ett djupt säte och ganska tunna kåpor. Den låg också bra på min hästs höga smala manke.

Dock har jag nu "uppgraderat" mig lite. Detta för att jag har en väldigt skumpig häst och kände att jag behövde lite mera stöd, nu när vi börjar komma till mera avancerade saker...

Men som sagt har den funkat jättebra, gillade den verkligen, verkar ligga bra på många hästar också.

Har båda delarna :D

Caprillin tycker jag att man får bättre kontakt till hästen medan Isabellen har det där så man får den ultimata perfekta sittsen och på så sätt kan påverka hästen bättre. Caprillin är lite nättare och man får mer "Space" vilket jag gillar. Medan Isabellen ger det bästa stödet

Tycker kvaliteten är jätte bra på båda. Dom håller sig snygga oavsett ålder (om man behandlar dom rätt dvs.) :D

Liknande trådar

Utrustning Nu har vi jobbat oss igenom lite fler sadlar och fler funderingar har uppstått. När förra wintec 500 var poppis fick jag intrycket av...
Svar
2
· Visningar
874
Utrustning Hej! Bates caprilli passar min häst. Funderar på att köpa Bates Isabell Werth istället. Men skiljer dom sig i passform undrar jag nu...
Svar
10
· Visningar
8 131
Senast: fjordtokan
·
Utrustning Jag har en ny häst och letar förstås sadlar som ska passa. Hon är rakryggad, men inte spikrak. Hög manke... Jag har provat ut en Bates...
Svar
12
· Visningar
5 512
Senast: Fredag
·
Utrustning Har provat en Bates Caprilli Cair på min häst och det var en av de skönaste sadlar jag suttit i. Förhoppningsvis passar den även min...
Svar
7
· Visningar
4 223
Senast: Andorra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka