Hjälp en återvändande ridskoleryttare!

Hurricane

Trådstartare
Japp, nu har jag tagit tag i saken och ska börja rida lektion nästa termin :D Har redan hunnit gå ett par år sedan jag satt på en häst och jag upptäckte att min ryttargarderob behöver en liten uppdatering. Som student är plånboken ganska tunn så nu är det budgettips jag vill ha! Det jag söker är:

En hjälm, har nu en Lamicell Ventex (tror jag) men den är egentligen för rund för mig (klämmer lite fram och bak) och dessutom vill jag uppdatera mig efter gällande regler. Tips på mer ovala hjälmar i ca samma prisklass?

Shortchaps. Ridskor har jag men ridskolan vill helst att man har shortchaps till för säkerheten. Har kollat lite på Ariat men om det finns några hållbara med någorlunda stöd under tusenlappen vill jag gärna veta!

Säkerhetsväst (jag har visst blivit säkerhetsmedveten med åren), vad tycker ni om t.ex. "Racesafe-kopior"? Är dom prisvärda eller är det lika att lägga pengar på Racesafe eller Airowear på en gång? En väst blir ju inte gammal eller skadad på samma sätt som en hjälm.

Tänkte ta en vända på Hööks och prova deras utbud men Buke brukar ju ofta veta bäst så hit me med era bästa tips! Hållbarhet, säkerhet och pris går före utseende ;)
 
Hjälm tror jag det enklaste är att du bara provar dig fram. Ska du till hööks så har de rätt många olika modeller, nån passar säkert :)

Shortchaps skulle jag inte köpa där... Tycker deras kvalitet överlag inte är så bra på såna saker. De skor, chaps och liknande jag har därifrån har inte hållit länge alls, Men använder du det bara en gång i veckan på ridskola så är det kanske ingen större fara ändå.

Säkerhetsväst har jag aldrig haft något annat än racesafe, men så länge den sitter bra och är godkänd kan jag inte tänka mig att de lite billigare varianterna är sämre :)
 
En del ridskolor har säkerhetsvästar till utlåning. De sitter kanske inte helt optimalt då de används av flera olika personer, men om din tilltänkta ridskola har till utlåning kan du ju börja med det och köpa väst lite senare för att sprida ut inköpen. Jag minns studentbudgeten...
 
Japp, nu har jag tagit tag i saken och ska börja rida lektion nästa termin :D Har redan hunnit gå ett par år sedan jag satt på en häst och jag upptäckte att min ryttargarderob behöver en liten uppdatering. Som student är plånboken ganska tunn så nu är det budgettips jag vill ha! Det jag söker är:

En hjälm, har nu en Lamicell Ventex (tror jag) men den är egentligen för rund för mig (klämmer lite fram och bak) och dessutom vill jag uppdatera mig efter gällande regler. Tips på mer ovala hjälmar i ca samma prisklass?

Shortchaps. Ridskor har jag men ridskolan vill helst att man har shortchaps till för säkerheten. Har kollat lite på Ariat men om det finns några hållbara med någorlunda stöd under tusenlappen vill jag gärna veta!

Säkerhetsväst (jag har visst blivit säkerhetsmedveten med åren), vad tycker ni om t.ex. "Racesafe-kopior"? Är dom prisvärda eller är det lika att lägga pengar på Racesafe eller Airowear på en gång? En väst blir ju inte gammal eller skadad på samma sätt som en hjälm.

Tänkte ta en vända på Hööks och prova deras utbud men Buke brukar ju ofta veta bäst så hit me med era bästa tips! Hållbarhet, säkerhet och pris går före utseende ;)


Jag gillar Kavalkade-hjälmar, de passar mitt lite avlånga huvud, Men hjälmar kan vara lite trixigt att hitta rätt så testa ett par stycken. :)

Shortchaps finns för typ 3-400 spänn om du vill ha billiga. Vill du ha ariat så köp ariat, men det gör eg inte så enorm skillnad om ska rida lektion en gång i veckan. Mina är köpta på mässa för 299 kr. Stövlarna däremot är dyra.

Säkerhetsväst finns också billigare, ex Ares CRW, om du inte vill slänga ut en massa tusen. Ibland finns det även att låna på klubben.
 
Om du bara ska rida på ridskola nu så är mitt tips att börja med att försöka låna säkerhetsväst en månad eller två för att sprida ut inköpen. Jag har hööks egen och den sitter bra på mig men det betyder tyvärr inte att den sitter bra på andra ...

Satsa på en ny hjälm som sitter bra i första hand. Eftersom du måste ha short chaps, köp ett par billiga. Om du bara ska rida lektion en gång i veckan bör de inte slitas så fort tycker jag.
 
Men är det någon som har en billigare säkerhetsväst som kan jämföra den med dyrare modeller när det gäller smidigheten? Jag vet att t.ex racesafe är väldigt bekväma men undrar helt enkelt om det finns billigare alternativ som är ungefär likvärdiga.

Jag har ju ridit större delen av mitt liv och haft egna hästar, så jag vet ju att jag kommer ha användning för utrustningen jag köper och om det är stor skillnad på komforten på en dyr säkerhetsväst eller chaps vs ett billigare alternativ så köper jag hellre det ordentligare på en gång. Hjälm däremot har jag inte råd att byta ut vid avramlingar om jag köper en dyr variant :)
 
Men är det någon som har en billigare säkerhetsväst som kan jämföra den med dyrare modeller när det gäller smidigheten? Jag vet att t.ex racesafe är väldigt bekväma men undrar helt enkelt om det finns billigare alternativ som är ungefär likvärdiga.

Jag har ju ridit större delen av mitt liv och haft egna hästar, så jag vet ju att jag kommer ha användning för utrustningen jag köper och om det är stor skillnad på komforten på en dyr säkerhetsväst eller chaps vs ett billigare alternativ så köper jag hellre det ordentligare på en gång. Hjälm däremot har jag inte råd att byta ut vid avramlingar om jag köper en dyr variant :)

Jag tror det är svårt att säga om en väst är bekvämare och smidigare än någon annan, det beror nog väldigt mycket på personliga preferenser. Jag har vänner som verkligen inte trivs i racesafe utan känner sig jätteklumpiga i dem, men trivs i modeller som jag tycker ser väldigt obekväma ut.
 
Men är det någon som har en billigare säkerhetsväst som kan jämföra den med dyrare modeller när det gäller smidigheten? Jag vet att t.ex racesafe är väldigt bekväma men undrar helt enkelt om det finns billigare alternativ som är ungefär likvärdiga.

Jag har ju ridit större delen av mitt liv och haft egna hästar, så jag vet ju att jag kommer ha användning för utrustningen jag köper och om det är stor skillnad på komforten på en dyr säkerhetsväst eller chaps vs ett billigare alternativ så köper jag hellre det ordentligare på en gång. Hjälm däremot har jag inte råd att byta ut vid avramlingar om jag köper en dyr variant :)

Åk till ridsportbutiker och prova västar. Alla är olika och det som är det bekvämaste för en person kanske inte är det för en annan. Sen beror det ju också på hur mycket du är villig att betala för bekvämligheten. Jag har en Ares CRW. Inte det bekvämaste man kan ha på sig när man rider men jag vill inte betala så värst mycket mer. Den är helt ok. Blir betydligt bekvämare efter användning än den är i butiken. Den blir mjukare och formar sig mer efter kroppen.
 
Jag tror det är svårt att säga om en väst är bekvämare och smidigare än någon annan, det beror nog väldigt mycket på personliga preferenser. Jag har vänner som verkligen inte trivs i racesafe utan känner sig jätteklumpiga i dem, men trivs i modeller som jag tycker ser väldigt obekväma ut.

Åk till ridsportbutiker och prova västar. Alla är olika och det som är det bekvämaste för en person kanske inte är det för en annan. Sen beror det ju också på hur mycket du är villig att betala för bekvämligheten. Jag har en Ares CRW. Inte det bekvämaste man kan ha på sig när man rider men jag vill inte betala så värst mycket mer. Den är helt ok. Blir betydligt bekvämare efter användning än den är i butiken. Den blir mjukare och formar sig mer efter kroppen.

Ja så är det såklart, men till exempel att Ares blir mjukare efter lite användning är ju sånt som är svårt att veta i butiken och det är just sådana tips jag är ute efter :) Då vet jag att om den känns okej på mig i butik så blir det förmodligen ännu lite bättre när man ”ridit in den” och då kan det ju vara värt att ha den som alternativ, om ni fattar hur jag menar :D
 
Ska tydligen minska risken att fastna i stigbygeln :)
Hur då? Tycker snarare risken borde vara större. Om man fastnar med bara skon kan ju faktiskt foten glida ur skon (och stidbygeln), men om du har shortchaps så sitter skon mer fast på foten. Eller tänker jag fel?

Oavsett så kan jag inte rida med bara ridskor. Stiglädren nyper på något sätt i vaden så jag får ont och blåmärken, speciellt vid lättridning.
 
Hur då? Tycker snarare risken borde vara större. Om man fastnar med bara skon kan ju faktiskt foten glida ur skon (och stidbygeln), men om du har shortchaps så sitter skon mer fast på foten. Eller tänker jag fel?

Oavsett så kan jag inte rida med bara ridskor. Stiglädren nyper på något sätt i vaden så jag får ont och blåmärken, speciellt vid lättridning.
Vet inte vad du har för skor men mina skulle absolut inte glida av foten, sen tror jag iofs inte dom skulle kunna fastna heller...

Men jag tror dom tänker att kanten på skon på något sätt kan fastna.
 
Vet inte vad du har för skor men mina skulle absolut inte glida av foten, sen tror jag iofs inte dom skulle kunna fastna heller...

Men jag tror dom tänker att kanten på skon på något sätt kan fastna.
Mina skor skulle jag nog inte glida ur, jag har snörskor som sitter ganska tajt, men har man jodpursskor så finns ju möjligheten att foten glider ur. Men jag förstår tanken med kanten på skon också.
 
Japp, me med era bästa tips! Hållbarhet, säkerhet och pris går före utseende ;)

Jag har ovalt huvud och hade en Harry Hall som satt valdigt bra, ocksa rimlig prisklass. I nulaget har jag en Champion skullcap, ocksa ganska oval.

Min sakerhetsvast ar inte heller en racesafe - den satt inte bra pa mig, men ett mindre kant marke - en Rodney Powell, som satt bast pa mig. Basta radet ar att ga till en butik med manga marken!
 
Ja så är det såklart, men till exempel att Ares blir mjukare efter lite användning är ju sånt som är svårt att veta i butiken och det är just sådana tips jag är ute efter :) Då vet jag att om den känns okej på mig i butik så blir det förmodligen ännu lite bättre när man ”ridit in den” och då kan det ju vara värt att ha den som alternativ, om ni fattar hur jag menar :D

De flesta (alla?) säkerhetsvästar formar sig lite efter kroppen när de blivit lite uppvärmda, så det kan du tänka på med alla västar du provar
 
Shortchaps. Ridskor har jag men ridskolan vill helst att man har shortchaps till för säkerheten. Har kollat lite på Ariat men om det finns några hållbara med någorlunda stöd under tusenlappen vill jag gärna veta!
Det är nog lättare att ge tips om du berättar vilka ben och vadmått du har. Hööks varianter var för smala eller långa för mig. Jag mätte och hittade shortchaps på Horze som skulle passa mina mått, köpte sen när de hade rea för 250:-.

Säkerhetsväst (jag har visst blivit säkerhetsmedveten med åren), vad tycker ni om t.ex. "Racesafe-kopior"? Är dom prisvärda eller är det lika att lägga pengar på Racesafe eller Airowear på en gång? En väst blir ju inte gammal eller skadad på samma sätt som en hjälm.
Säkerhetsväst är nog lättast att prova sig fram vilket material man gillar. Upptäckte när jag skulle köpa att det var stor skillnad i hur materialet kändes på. Hööks hade inte rätt storlek på min väst. Så när jag hittade en väst som var bekvämare än de andra, kollade jag måtten på tillverkarens hemsida och beställde från företag som sålde den i min storlek.

Kring ridhjälm, kolla med ditt försäkringsbolag om de ersätter ridhjälm när du trillat av, har läst att en del gör det. Då kanske du känner att du har råd att lägga pengar på lite säkrare men dyrare hjälm nu. Annars kolla om det gjorts tester nyligen och att hjälmen har rätt märkning.
 
Tack för tipsen ni gett mig! Jag har hittat shortchaps i alla fall (efter att ha provat mig genom hela Hööks sortiment) men mitt huvud verkar inte passa in i deras standard då alla hjälmar trycker mer eller mindre i pannan :down:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp