Bukefalos 28 år!

Hjalp! Hur ska jag fa min 7.5 manaders att sova battre pa natterna?

G

gluemonkey

Efter att annu en natt med somn i 1.5 timmars intervaller haller jag pa att bli galen och skulle verkligen behova lite tips om hur man far sitt barn att sova battre pa natterna.

Min dotter har, sen hon larde sig krypa for ca en manad sen, borjat krypa runt och stalla sig upp i sangen sa fort hon vaknar och hon vacker pa sa satt sig sjalv... Runt klockan 4 varje natt vaknar hon sen och somnar da inte om pa 1-1.5 timme. Hon verkligen vill inte somna, sa fort hon nastan somnar sa borjar hon skaka pa huvudet, dra i fotterna, vifta med armarna eller staller sig upp vid kanten och hoppar jamfota, allt for att halla sig vaken. Jag forsoker att prata lugnt med henne, sjunga for henne, sitta med henne i famnen, ligga och halla om henne i min sang, amma, men ingenting fungerar, hon gor verkligen allt for att halla sig vaken och sa till slut efter nan timme kan hon inte halla emot langre och somnar.

Sa har ser en normal natt ut:
20.00 valling, ammar, somnar
01.00 ammar
03.00 vaknar, tar ca 10 minuter att fa henne att somna
04.00 vaknar, tar ca 1.5 timme att fa henne att somna
06.00 vaknar, ammar, bajsar, ny bloja, somnar om
07.30 vaknar

Borjar kanna mig lite sliten efter att inte fa sova i mer an 1-1.5 timmes intervaller.

Har aldrig haft nagra problem att fa henne att somna pa kvallen, det ar bara nar hon vaknar pa natten som hon verkligen inte vill somna om.

Vore jatte tacksam for lite hjalp samt att fa hora hur ni har fatt era barn att sova hela natterna.
 
Sv: Hjalp! Hur ska jag fa min 7.5 manaders att sova battre pa natterna?

Min son har alltid somnat så fort man verkligen visat honom att det inte finns några alternativ, om han nu inte vill somna själv i sängen. Så har vi gjort hela tiden, det är ingen metod eller något, utan det som fungerat sedan han föddes.

Din dotter verkar ju ändå veta att hon inte vill somna, och det verkar knepigt. Men när min son gör så, så får han sitta i famnen hos mig. Men still. Jag håller fast honom, han blir vrålarg men då har jag alltid talat om för honom att nu ska vi sova, leka gör vi i morgon. Det har alltid gått himla fort för honom att "förstå" eller acceptera att det är sova som gäller då.

Hur ser det ut när din dotter vaknar? Tänder du, pratar du högt? Se till att hela tillvaron verkligen säger sooooova. Alltså, mörkt, viskningar, inget onödigt prat, ingenting som kan få henne att vilja vara uppe.
 
Sv: Hjalp! Hur ska jag fa min 7.5 manaders att sova battre pa natterna?

Vi har en liten nattlampa som alltid lyser och jag brukar forsoka att bara lagga henne ner igen nar hon staller sig upp och inte prata eller titta henne i ogonen, utan bara klappa pa henne eller halla henne i handen, for att undvika att uppmuntra henne att vakna mer, men aven om hon slappnar av ett tag slutar det alltid med att hon borjar rycka med armar och ben och gor allt for att inte somna. Har forsokt att halla fast henne men hon blir ocksa superarg och verkar bara hetsa upp sig annu mer, men det kanske vart ett nytt forsok...
 
Sv: Hjalp! Hur ska jag fa min 7.5 manaders att sova battre pa natterna?

Du ska ju inte låta henne bli skitarg eller jätteledsen när du håller fast henne. Gå på din magkänsla, känns det fel så gör inte så.

Jag vet bara att det alltid fungerar med min son. Han vet också att jag alltid vinner, och kämpar aldrig så han blir superledsen eller så, utan blir mest grinig eftersom han vet att det är dags att sova.
 
Sv: Hjalp! Hur ska jag fa min 7.5 manaders att sova battre pa natterna?

Sebastian har också haft perioder då han vaknat någon gång om natten, vilket har varit lite jobbigt.

Eftersom han somnar själv, och så har gjort sen han var 2 mån gammal så gör jag bara likadant då. Ger nappen, lägger honom ner, säger godnatt och går ut. Ibland behövs det bara en gång, men ofta är han precis som din dotter och vill inte somna om. Då upprepar jag proceduren när han blir gnällig/ledsen, men i övrigt får han roa sig själv. Då brukar han till slut ge upp och ramla ihop i fotändan och sova vidare :D

Så har jag även gjort då han började krångla med nattningen för ett tag sen. Han blev arg, ledsen och skulle minsann inte sova trots att han var så trött. Jag fortsatte bara med dom vanliga rutinerna, höll mig lugn och nattade. Ville han vara vaken fick han leka själv i sängen, men blev han ledsen fick han vara hos mig en stund och så böjade vi om igen.
 
Sv: Hjalp! Hur ska jag fa min 7.5 manaders att sova battre pa natterna?

När vår pojke var i ungefär samma ålder krånglade han ganska mycket på nätterna. Det enda som nästan alltid hjälpte var att gå ner i vardagsrummet, lägga honom i vagnen och vagna honom till sömns. Han kunde inte resa sig i vagnen förrän han var ett år.

De nätter han hade sovit riktigt dåligt sov han gärna mer på dagen. Det ville ju jag oxå då, eftersom jag förstås var trött. Jag är själv en nattuggla, så jag fick verkligen anstränga mig för att vi inte skulle vända på dygnen ihop.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 979
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 978
Senast: Maddix24
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 331
Senast: Inglorion
·
Övr. Barn Langt inlagg En liten forklaring forst... Jag kom nyligen hem fran ett besok i Sverige med min dotter. Hon ar 16 manader nu och...
2
Svar
27
· Visningar
3 376
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp