Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Chuva

Trådstartare
Snalla kloka Buke, kom med lite rad till en vilsen hundagare!
For fem dagar sedan fick vi hem en rottis valp pa 10 veckor - det var varken planerat eller onskat: ville vi inte ha hunden sa skulle han fa sluta sina dagar med ett skott i pannan. Jag ar den forsta att erkanna att vi inte har tillrackligt med kunskap for att uppfostra en rottweiler (speciellt inte den har.) men sambon tyckte att det kunde vara bra med en stor hund hemma som avskrackande exempel pa inbrottstjuvar. Jag har alltid varit skeptisk mot rasen, i ratt hander ar de jattefina hundar, men inte har. Tyvarr har varan valp visat sig stamma overens med mina varsta farhagor, och jag vet inte vad jag ska gora. Sambon vill ge honom en chans, och jag ar val bojd att halla med. Trakigt att avliva en frisk hund. Vara andra hundar har aldrig varit nagra problem, de ar visserligen lite ouppfostrade men snalla som lamm. Att det tuggas pa en sko da och da kan jag sta ut med, men, nar det tuggas pa fotter ar jag inte lika road.
Valpen ar jattevass! Han morrar och gor utfall sa fort vi narmar oss matskalen, sager man at honom pa skarpen sa morrar han annu varre och biter till. Sambon fick nog och tog tag i nackskinnet pa honom och da tjot han till men sen slutade han morra. Jag sjalv kanner mig ratt fortvivlad - det ar inte sahar jag vill uppfostra min hund, jag vill ha en hund som respekterar sin agare, inte ar radd for denne.
Han forsoker hoppa in i kylskapet, och sager man nej sa biter han.
Han vagrar acceptera ett nej, sager vi till att han inte far ga ut genom dorren sa ar det samma sak.
Lyfter man honom morrar han ocksa - och biter.

Vi har barn hemma, for tillfallet, om 3 veckor flyttar vi till varat nya hus, utan barn. Men tillsvidare sa ar det tyvarr rattsa stokigt hemma hos oss for en liten valp. Jag har sagt at barnen att de inte far lyfta valpen, men barn ar barn och ibland sa hander det anda.

Han ar precis allt jag inte vill ha i en hund - bli klappad och gosad med ar han totalt ointresserad av. Han ar inte sa mycket for att umgas med oss, leker hellre sjalv, och de andra hundarna ignorerar han.
Om det kan vara till nagon hjalp sa har jag traffat pappan, och den ar rattsa skrammande, inte manga som far komma i narheten av den.

Snalla, hjalp mig! Jag vill inte vakna en morgon med en stor oregerlig best pa tomten, da ar det bast att avliva. Men samtidigt vill jag ge det hela en chans, om inte annat sa for sambons skull som verkligen avgudar hunden. Snalla kom med tips och rad (ta hjalp av tranare kan vi inte, nagra sadana finns inte har dar jag bor.) Tack :bow:
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Rent spontant låter det som valpen inte mår bra alls, har ont.:(
Har ni varit hos vetrinär med honom?
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Det bästa är att sätta ut annons och bli av med hunden. Den är ju inte ens 12 veckor och du är ju inte förtjust i den.

Den måste ju få en chans hos ngn som tycker om den och vill uppfostra den.
Att du säger att du vill ge den en chans men inte vill uppfostra den är det samma som att säga att du inte vill ge den en chans...
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Först och främst: Det är en valp och valpar biter i händer/fötter och allt annat som ser roligt ut!

2) Om ni istället för att nypa tag i nackskinnet och vara "hård" mot valpen är lugna, konsekventa och bestämt (men ej hårdhänt) säger "nej" och föser bort honom när han biter/morrar så kommer han snart att lära sig att han inte får bitas/morra.

3) Börja redan nu att lägga grunden för lydnaden, genom att träna lite kontakt/sitt/inkallning & koppelgående under roliga & lekfulla former.

Det är inget monster ni har, utan en busig liten valp som testar sina gränser och om ni redan nu, lugnt och bestämt talar om vilka gränser som gäller så kommer ni att få en bra hund i slutändan.

För varje bestämt "nej" ska det gå 10 glada "bra, duktig kille" när han gör något bra!

Sedan undrar jag varför man öht tar emot en hund som man inte vill ha :confused:
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Oh tack for alla svar.

Miss_Laari: Ja, vi var hos veterinaren nar vi vaccinerade honom, de kollade igen honom men det ar tyvarr ingen garanti for att han inte har ont. Veterinarerna har har inte sa mycket att gora. Dessutom ar det fyra timmars bilresa dit, sa vi kan inte aka dit igen.
Jag tycker sjalv att det ar konstigt, men jag vet som sagt ingenting om rottweiler.

ridtravare: Vi bor inte i Sverige, och ingen har kommer vilja ha en rottweiler, kan vi inte ta hand om den blir det tyvarr avlivning. Darfor sa ar jag beredd att ge den en chans. Jag kanske uttryckte mig luddigt, men jag vill visst uppfostra den, det jag soker ar andra metoder an att ta honom i nackskinnet sa att stackaren tjuter varje gang han gor nagot dumt.

Gnist: Tack for tipsen. Problemet ar inte att han biter mig i tarna, det ar ju vanligt valpbeteende :p aven om det ar irrriterande.
Problemet ar att han gor riktiga utfall, dvs, inte pa skoj\lek utan i ilska om man kommer i narheten av hans mat, eller inte later honom gora som han vill. Jag har sagt nej och knuffat undan honom, men da later han bara annu varre.
For mig ar det jattekonstigt med en valp som gor utfall, har aldrig traffat nagon sadan tidigare - morra och bitas som en del av leken, visst. Men inte sahar.
Jag vill inte ha hunden, men jag kanner att det skulle vara trakigt att avliva honom. Min sambo alskar hunden!
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Precis som Gnist sager. Sedan kan jag ju ocksa tycka att en annons for att valpen ska fa nagon som faktiskt vill ha den vore bra.
Jag har en rottis tjej, med klar bruks genetik, sa hon ar valdigt 'vass', men aven om jag har fatt vara valdigt konsekvent behover man aldrig vara hardhant. Rasen vill inte hellre an att vara till lags, nagot man bor anvanda sig av.
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

För det första så är en 10 veckors rottweiler en terrorist.. Så är det bara. Det första du bör göra är att acceptera att nu har ni en Rottweiler i huset och det är en stor hund som vuxen.
En 10 v valp har inget ont i sig oavsett ras, eller om den morrar och bits och tuggar på tår. Sånt hör till och det är nåt övergående om man fostrar hunden rätt från början. Det första du ska göra är att ändra din inställning till valpen. Du tittar på en 10 v busig valp och ser en vuxen individ som du inte vill ha eller ha i närheten.
Ska valpen ha en chans att bli en bra och trygg vuxen individ måste även du våga säga ifrån och ta kommandot när valpen går över gränsen. Ta den i nackskinnet när den bits och var konsekvent. Det fungerar faktiskt i praktiken.
Däremot att den morrar och vaktar sin mat kan bero på att den inte har fått tillräckligt med mat. Ge den uppblött valpfoder minst 3 gånger/dag så lär det beteendet förändras om den inte har tarmparasiter. Är han avmaskad?
Valpen blir alltid kiss eller bajsnödig efter vila eller efter att den ätit. Då ska den ut. Det är jobbigt med valpar, men får dom allt dom behöver så brukar dom bli nöjda och harmoniska. En hund, även en 10 v valp behöver en kortare promenad för att rasta sig. Ge valpen tuggben eller leksak att tugga på så slipper han gå på inredningen eller tår för det kliar i munnen på den.
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Om den redan vaktar matskalen skulle jag inte stalla ner maten. Du haller i skalen och matar ur handen en handfull i taget. I flera manader, och sedan kan du stalla ner skalen for det mesta, men fortsatta ur handen i bland.
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Ärligt talat så tycker jag inte att din valps beteende låter särskilt konstigt.Det är ju en valp.Ofta är valparna tuffa mot varandra i valplådan och den behandlar er därefter tex vid matning.Det är bara att vara konsekvent.Det låter inte som att du ska ha någon Rottweiler dock,du verkar ha lite för stora fördomar emot dom.Jag har aldrig träffat en riktigt elak Rottweiler.Har själv en som är en underbar,ganska lat gårdshund.Skulle aldrig bita någon,men det är ett tufft jobb att uppfostra en valp.
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

hastflicka: Vi kan inte satta ut honom pa annons, det ar uteslutet, tyvarr - for det hade varit det basta for hunden. Men dar vi bor finns ingen som ar intresserad av en 10-veckors rottweiler.

Gumman: Tack for tipsen.
Mat far han redan 3 ganger om dagen, kanske ar det sa att han inte fick det hos uppfodaren, det vet jag ingenting om. Hundar har har inget storre varde. Han ar avmaskad, sa han ska inte ha nagra parasiter, och han har bade tuggben och leksaker som han garna leker med. Som sagt sa gor det mig inget att han tuggar pa inredning, skor, och andra attiraljer - det har de andra gjort ocksa. Det ar ju normalt. Och vissta kan jag tycka det ar trakigt att han inte vill sitta med oss och leka men det ar inte heller nagot maste. Det som stor mig ar utfallen - han har redan bitit sambon i handen sa det gatt hal. Hade det varit pa lek sa hade det varit ok, men det kanns mer som blodigt allvar. Kissar och bajsar gor han ute, vi bor mer eller mindre i tradgarden sa det har bara hant en gang att han gjort ifran sig inomhus :) Promenader daremot var en bra idé, kanske gor det av med lite energi!
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Jag tankte just saga att det later som om han ar understimulerad... och da hittar valpar pa tokigheter. Manga korta promenader bade da han far nosa och inte far vore bra for honom.
Rottisar gillar att bita, sa det maste riktas till saker han kan bita pa. Ha alltid en leksak i fickan och om han gor utfall mot er, ta tag i honom (gjarna nackskinnet, men bara for att kontrollera, inte med skakningar eller aggresion) sag nej klart och bestamt, satt sedan ner honom och ge honom leksaken och prata glatt med honom.

Kom ihag att det ar en hundvalp, om han attakerar ar det inte personligt, han forsoker lara sig hur man ska bete sig, det vilar pa er att visa vad som ar bra och vad som inte ar bra. Anvand gjarna en skarp "tillsagelse rost" men ALDRIG arg. Han forstar och lar sig om ni visar konsekvens mellan vanlig och en mer "no nonsense" attityd, men kan aldrig lara sig fran ilska eller radsla... atminstone inte lara sig ratt saker.
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Som alla andra säger jag bara OM ni skall behålla valpen så sätt er ner och fundera igenom hur ni TILLSAMMANS vill att ert "hundliv" skall bli!
Bestäm vilka regler och rutiner som skall gälla ex. hur ni skall hantera återkommande "konflikter", var valpen/hunden skall få vara, vilka saker som är viktigast för att er vardag skall fungera osv.

Därefter tar ni ett DJUPT andetag, slappnar av och "börjar om från början". Om ni väljer att ha kvar valpen så gäller det att även du vill detta och inte gör det för att du inte vill avliva valpen eller för att inte göra din man besviken!

Sedan har jag tre konkreta tips:

Som flera redan skrivit så är den en liten plutt du skriver om!
Även om valpens "utfall" ser allvarliga ut så försöker den bara hitta sin roll i er familj på ett fullt naturligt valp-vis!
Skapa rutiner och regler som gör det enkelt för valpen att hitta sin plats i familjen.
Ex. valpen äter i ett lugnt hörn av köket. Innan ni sätter ner maten skall valpen sitta på rumpan och titta på den som serverar.
När valpen fått sin mat så lämnar ni den ifred! Ingen går förbi, står och "stirrar" på den osv.
Om valpen fått konkurrera om maten med sina syskon är det ju alldeles självklart att maten har ett högt värde även hos er!
När valpen efter några veckor lärt sej dessa rutiner kan den som serverat maten gå fram till valpen när den börjat äta och utan att titta på/prata med/"bry sej om" valpen släppa något extra gott ner i matskålen. Utan att luta sej över valpen eller på annat vis "konkurrera" om maten.
Detta för att på ett enkelt vis demonstrera att ni inte konkurrerar om maten!
Viktigast är att inte göra någon stor affär av beteendet då det annars riskerar bli en "grej"!

Skaffa sedan en liten "hage" där valpen kan placeras när den blir "för mycket". Många valpar får ett övertrötthets-race på kvällen, då det enklaste och bästa sättet att agera är att lyfta upp den rabiata lilla busen och lugnt placera honom i hans hage.
Övertrötta, upphetsade och stressade valpar är - precis som dito barn `= inte kommunicerbara!

Slutligen lägg mycket tid på att hantera och "tvångsgosa" med valpen!
Sätt dej på golvet - lämpligast i början är att göra detta när valpen är lite trött - och lyft upp valpen i knät. Börja med att bara knåda och mysa och pyssla lite. Vält sedan över valpen lugnt på rygg och massera dess mage, bröstkorg och ben - lugnt. Om valpen vill kliva upp så hindrar du den vänligt men bestämt tills DU är klar!
All hantering på detta vis är av godo!!
Valpen lär sej att acceptera och uppskatta din hantering, du får en utmärkt möjlighet att visitera valpen flera ggr varje dag och du kommer bli tryggare och tryggare i din roll ju mer valpen lär sej att acceptera din hantering.

Så slappna av, se den lilla valpen för det den är och försök glömma rastillhörighet för en tid!!

Lycka till!
/Swat
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Vår valp är nog också ganska tuff i skallen, han gjorde också attacker osv när han var sådär liten, kunde morra och tycka att han var riktigt farlig. Tugga och bitas var det enda han gjorde, i början försökte jag "säga till", ta i nackskinnet osv, men det gjorde honom bara "surare" så jag gissar att det ändå var osäkerhet han visade med sitt beteende.
Sedan har vi gjort "trygga famnen", håller honom fast, och på ett sånt sätt att han inte kommer åt att bitas (det GÅR men det var svårt!), ingen aggression från oss utan bara "om du attackerar på det viset så håller jag dig mjukt men fast tills du lugnar dig".
Kanske det skulle funka?

Sedan tycker jag också absolut att du ska handmata honom till en början, tills han inser att han FÅR mat av dig, att du inte TAR den.

Barnen MÅSTE du kontrollera :mad: jag förstår mig inte på alla människor som låter barnen lyfta och slita i valpar(och vuxna hundar med för den delen) det är verkligen som att bädda för problem! Håll ungarna och valpen ifrån varann om inte ungarna kan låta bli den! Är den osäker så lär den inte bli tryggare av att bli hanterad av ungar.

För att få en ogosig hund gosig kan man klickerträna dem. klappa-klick-godis! Det funkar faktiskt, tillslut tycker de även om klappar och kel. Sedan kan man inte få en självständig hund att bli en klängfia, men man kan helt klart få dem att uppskatta gos mer.

Sist men inte minst MÅSTE du ändra attityd. Hunden känner garanterat vad du känner för honom, och det är INTE bra! Då kan du lika gärna avliva den om ingen annan vill ha den. Hur ska den kunna känna sig trygg i ett hem med någon som inte gillar den?

Nä, kan du inte göra detta bra är det bättre för hunden och omvärlden att du tar bort den redan nu.
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Ni förlorar ju ingenting på att prova att sätta ut en annons.

I övrigt har du fått bra råd. Ang. att han bitit så det gått hål: det är också rätt normalt för små valpar. Min valp ben hål i händerna och fötterna på mig vid ett par tillfällen (inte farligt men litet skrapsår typ, bet sönder/hål i ett par mysbyxor när jag hade på mig dem- de fladdrade ju så roligt! Visst är det jobbigt, men det är så valpar är och de har hysteriskt vassa tänder! Min morrade dock aldrig vid maten, men det har du ju också fått tips om nu.

Det är nog inte omöjligt för er på någon sätt att få en trevlig hund av valpen ni just har fått hem! Men som med andra hundar så krävs det en del jobb och engagemang.
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Tack sa mycket for alla tips! Vi har tranat sitt hela eftermiddagen nu, sa nu har jag en trott vovve som ligger hemma och sover under bordet. Ikvall nar det blir lite svalare ska vi ta en promenad pa stranden, far se om det kan gora av med annu lite energi.

Jag ska forsoka svara mer utforligt nar jag kommer hem ifran jobbet, men jag ville bara tacka for alla tips och rad, Buke ar ovarderligt!

Jag ska forsoka gora allt jag kan for att vovve ska trivas hos oss, har suttit hela dagen och last pa om rottweiler pa natet.

Flera har skrivit att vi ska satta ut en annons - det gar inte, vi bor i en by med fa invanare, hundar ar ungefar lika mycket varda har som en fluga och ats garna till middag. Ingen har vill ha en 10-veckors oregerlig rottweilervalp. Tyvarr, for det skulle sakert bli en jattefin hund i ratt hander.
Jag har bestamt mig for att forsoka gora det basta av situationen, och tyckte det var bast att fraga erfarna hundmanniskor har pa Buke, da vi saknar sadana hemma. Tack igen for alla svar!
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Flera har skrivit att vi ska satta ut en annons - det gar inte, vi bor i en by med fa invanare, hundar ar ungefar lika mycket varda har som en fluga och ats garna till middag. Ingen har vill ha en 10-veckors oregerlig rottweilervalp. Tyvarr, for det skulle sakert bli en jattefin hund i ratt hander.

Annonser på tex Blocket går ut över hela landet och inte bara i eran lilla by. Det finns många som kan tänka sig att ta emot en så ung valp, tycker absolut att du ska sätta ut en annons så fort som möjligt om det inte fungerar.
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Hihihi vi bor i Brasilien :p
Jag hoppas verkligen ingen i Sverige ater hundar till middag! :eek:
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Du har fått massor av bra råd & svar här i tråden & det verkar ju här i ditt senaste inlägg som att det funkade med lite mer stimulans för att få honom trött & slappna av.

Vad jag känner att jag, som rottweillerägare & numera även uppfödare, vill trycka på är återigen det där med att fostra med snälla metoder. Jag törs garantera att i 90% av de fall där en rottweiler blir en aggressiv & farlig hund så beror det på att ägaren fostrat den på ett hårt sätt med lyft & skakningar i nackskinnet, skrik istället för fasta ord med tryckpunkt på tonfallet, hårda knuffar & slag istället för stötar för att påkalla uppmärksamhet osv.

Som någon ovan sa, om valpen får fnatt & biter & inte lyssnar, håll fast den vänligt men bestämt tills den varvat ner. Skrik aldrig åt den, det bara triggar honom att bita ännu mer. Det är helt okej att ta tag i honom ganska hårt men släpp då aldrig förrän han har bytt sinnesstämning & varvat ner... & skaka ALDRIG om honom, det gör honom bara argare.

Handmatningen är en kanonidé... & han kan gott redan nu lära sig att han inte får maten förrän han sitter lugnt & väntar.

Med konsekvens & aktivering blir han garanterat en fin rottis.

lycka till!!!!!
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

*KL*
Det har kanske redan påpekats men värt att ha i åtanke är att hunden förmodligen inte haft den bästa starten innan den kom till er. På det gamla stället (hos uppfödaren?) kanske han var tvungen att försvara sig, maten och eventuella leksaker. Han har helt enkelt inte fått lära sig ännu att människor faktiskt kan vara snälla, att maten får man ha ifred och att man kan leka tillsammans med andra, såväl hundar som människor.
Även min genomsnälla terriervalp har bitit så att det gått hål, valptänder är helt enkelt vassa.
Det ni absolut inte får göra är att låta honom vinna med utfallen etc. Jag menar inte att ni skall korrigera honom utan visa att ni inte blir rädda och heller inte accepterar att han bits. Försök att hantera honom mycket på ett positivt sätt, klappa honom, pilla på tassarna osv men inte under tvång utan mer som en lek.
Försök också att tänka runt problemen så att ni slipper hamna i konflikt med honom. Avled och locka med något annat om han tex håller på med något som inte är ok.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 226
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 040
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 388
Senast: Raderad medlem 120709
·
Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp