Hjälp! Kan inte hitta medryttarhäst

Ehedlund11

Trådstartare
Hej, jag vet inte om det här är rätt ställe att skriva på men jag gör det ändå😁
Jag har letat medryttarhäst i ca 1 år nu men har inte fått svar från dom jag har mejlat och annars så är det min ålder som har hindrat det. Jag är 12 år och fyller 13 och ca 2 månader.
Alla söker någon ”vuxen” eller ”endast över 18 år” och varför är det så?
Vet ni någon som skulle vara okej med att ha en 12/13 åring?
Snälla ge tips om vart man kan hitta medryttarhästar
 
Senast ändrad av en moderator:
Problemet med minderåriga medryttare är ansvarsbiten. Som minderårig måste din målsman stå som ansvarig och i många fall krävs det då också att hen är med dig och tar ansvaret även rent fysiskt.

Finns det något stall du kan få vara i och hjälpa till i? Det är ofta vägen till att få rida mer och också lära sig mer runt omkring och om hästen och plötsligt är det någon häst som behöver medryttare och då kan du ha chansen om du har visat framfötterna. Om dina föräldrar är villiga att ta ansvaret och vara med dig så kanske en egen annons kan göra att du hittar en medryttarhäst.

Det är svårt men jag önskar dig lycka till!
 
Det kan vara fruktansvärt svårt att "komma intill" innan man väl har hittat nåt ställe. Tänkte att prata med ridläraren kan kanske ge nåt uppslag, bara en tanke.
 
Jag har haft som krav att mina medryttare ska vara myndiga eftersom jag vill att de ska kunna ta fullt ansvar för hästen de dagar de har den. Är du omyndig så kan jag inte kräva detsamma av dig utan det är isf dina föräldrar som hade fått stå för det fulla ansvaret.

Jag har haft en tonårig en gång men det blev för mycket med en medryttarhäst och skolan så de hoppade av och då hade jag ändå reserverat mig mot att låta henne börja rida, men mor och dotter hade försäkrat mig att det skulle fungera så bra.

Den sista presumtiva medryttaren jag hade orsakade en skada på min häst vilket ledde till att jag senare tvingades avliva hästen av den orsaken och efter det har jag inte haft någon medryttare alls. Hon gjorde tvärt emot mina instruktioner redan första gången hon skulle rida första gången själv, red en äldre ponny i samma stall som vi stod i och ville ta steget upp till häst vilket hon helt klart inte var mogen för. Det som skedde var en olycka men konsekvenserna hade aldrig blivit så allvarliga om hon följt instruktionerna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har gått in och tagit bort en annonsdel i trådstarten eftersom jag ville låta diskussionen stå kvar då den är intressant för flera. Därför har jag också tagit bort det citat av trådstarten som en av er gjort.

Görel moderator
 
Jag har haft som krav att mina medryttare ska vara myndiga eftersom jag vill att de ska kunna ta fullt ansvar för hästen de dagar de har den. Är du omyndig så kan jag inte kräva detsamma av dig utan det är isf dina föräldrar som hade fått stå för det fulla ansvaret.

Jag har haft en tonårig en gång men det blev för mycket med en medryttarhäst och skolan så de hoppade av och då hade jag ändå reserverat mig mot att låta henne börja rida, men mor och dotter hade försäkrat mig att det skulle fungera så bra.

Den sista presumtiva medryttaren jag hade orsakade en skada på min häst vilket ledde till att jag senare tvingades avliva hästen av den orsaken och efter det har jag inte haft någon medryttare alls. Hon gjorde tvärt emot mina instruktioner redan första gången hon skulle rida första gången själv, red en äldre ponny i samma stall som vi stod i och ville ta steget upp till häst vilket hon helt klart inte var mogen för. Det som skedde var en olycka men konsekvenserna hade aldrig blivit så allvarliga om hon följt instruktionerna.


Vad var det som hände och vad var det för instruktioner som inte följdes?
 
Vad var det som hände och vad var det för instruktioner som inte följdes?
Hur man binder upp en häst säkert utomhus om man står ute och borstar av den, dvs om hästen av olika anledningar blir skrämd ska inte hästen "gå sönder" utan man använder rätt utrustning och följer ägarens instruktioner.
 
Hej, jag vet inte om det här är rätt ställe att skriva på men jag gör det ändå😁
Jag har letat medryttarhäst i ca 1 år nu men har inte fått svar från dom jag har mejlat och annars så är det min ålder som har hindrat det. Jag är 12 år och fyller 13 och ca 2 månader.
Alla söker någon ”vuxen” eller ”endast över 18 år” och varför är det så?
De som är 18 år är myndiga och kan ställas till ansvar på ett annat vis. Om jag annonserat efter medryttare hade 18 år varit ett absolut krav men om jag litat på en person hade jag kunnat tänka mig att tumma på åldern ett par år. Ner till din ålder hade jag inte sträckt mig dock, om inte föräldrarna varit engagerade och hästvana. Det är tråkigt för de som är yngre och ansvarsfulla men jag vill inte ta ansvar om det händer något och risken för det är större med en yngre och det blir mitt ansvar åtminstone moraliskt och ekonomiskt (om hästen råkar illa ut) om det händer något.
 
Jag svarar som de flesta andra: Skulle jag söka medryttare till mina hästar och ta in någon för mig okänd person skulle jag vilja att den personen var 18 eller däröver. Vore det någon jag kände så vore det en lite annan sak - då kan jag titta på den individen och avgöra vad hon/han klarar av. Skulle nog kunna sträcka mig ner till 14-15 år på en duktig och ansvarsfull ryttare.
 
Hej, jag vet inte om det här är rätt ställe att skriva på men jag gör det ändå😁
Jag har letat medryttarhäst i ca 1 år nu men har inte fått svar från dom jag har mejlat och annars så är det min ålder som har hindrat det. Jag är 12 år och fyller 13 och ca 2 månader.
Alla söker någon ”vuxen” eller ”endast över 18 år” och varför är det så?
Vet ni någon som skulle vara okej med att ha en 12/13 åring?
Snälla ge tips om vart man kan hitta medryttarhästar

Jag förstår att det är tufft i din ålder och det finns många ungdomar som är duktiga med hästar. Men som flera andra skrivit är det problem med den juridiska ansvarsbiten. Du är inte ens straffmyndig, gör du något fel som leder till skador på hästen eller annat kan du inte ens polisanmälas för det, för polisen lämnar bara över det till sociala myndigheter och det hjälper inte hästägaren ett dugg. Det är skillnad om du kan ha en av dina vårdnadshavare med dig hela tiden, då är det den som kan få ta ett straffansvar eftersom den är skyldig att se efter dig.
 
Hej, jag vet inte om det här är rätt ställe att skriva på men jag gör det ändå😁
Jag har letat medryttarhäst i ca 1 år nu men har inte fått svar från dom jag har mejlat och annars så är det min ålder som har hindrat det. Jag är 12 år och fyller 13 och ca 2 månader.
Alla söker någon ”vuxen” eller ”endast över 18 år” och varför är det så?
Vet ni någon som skulle vara okej med att ha en 12/13 åring?
Snälla ge tips om vart man kan hitta medryttarhästar
En fråga till dig. Skulle dina föräldrar skriva på ett dokument där de tar på sig allt ansvar för vad du gör när du vistas i stallet? Och för vad hästarna gör med dig?

Ridskolor etc tecknar ansvarsförsäkringar men det saknar privatpersoner.
 
Hos mig skulle det inte funka om ingen annan vuxen var med till stallet.

Ska jag ha medryttare så är det för avlastning och inte ha unga personer och hästar att oroa mig för.
Hur tråkigt det än låter så är inte hjärnan färdig än.

Hade en ryttare ett tag på ponnyn jag hade, med ryttaren följde en hästvan förälder som tog allt ansvar.
 
Skriver som föregående, det handlar om ansvar och mognad. Jag fick min första medryttarhäst när jag var 16, och då var det svårt. I efterhand kan jag titta tillbaka och se att mitt nu vuxna jag hade kanske inte själv velat att 16-åriga jag hade ridit min häst, eftersom jag gjorde saker som kanske inte var så smarta... När jag var yngre än så, 14-15, fick jag vara "medryttare" på en av ridskolans hästar, då varje häst fick ett par medryttare som fick rida självständigt en gång i veckan då det också fanns personal i stallet. Kolla upp om detta är något som din ridskola kanske erbjuder, och om inte skulle du kanske kunna föreslå det!
 
Jag har haft barn som medryttare. Då har de mockat mm innan jag kommit till stallet och sen har vi antingen ridit ut tillsammans eller så har de ridit i paddocken när jag/någon annan varit i stallet. Har fungerat bra tills de kommit upp i gymnasieåldern, då är det mycket annat som lockar. Jag har haft snälla äldre lätthanterade hästar och ponnyer.
Bara att slippa mocka/rengöra utrustning/mata genom staketet osv har varit nog avlastning för mig. Föräldrarna har sällan varit med i stallet, de hämtar/lämnar bara tills de är stora nog för bussen...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hej, jag vet inte om det här är rätt ställe att skriva på men jag gör det ändå😁
Jag har letat medryttarhäst i ca 1 år nu men har inte fått svar från dom jag har mejlat och annars så är det min ålder som har hindrat det. Jag är 12 år och fyller 13 och ca 2 månader.
Alla söker någon ”vuxen” eller ”endast över 18 år” och varför är det så?
Vet ni någon som skulle vara okej med att ha en 12/13 åring?
Snälla ge tips om vart man kan hitta medryttarhästar
Jag tycker att du ska söka dig till lokala ridskolan som du kan cykla till. Utifrån ridskolan kommer du vidare. Engagera dig i ungdomssektionen. Var positiv och glad. Då slår jag vad om att du har en medryttarhäst när du är 14 år.
 
Ett bra alternativ för de i din ålder som vill ha mer än ridskola är de verksamheter som erbjuder medrytteri. Vi har ett par i mitt område. Ungdomarna rider en dressyrlektion, en hopplektion och en dag fritt per vecka.

Dyrt javisst men lärorikt och säkrare för både barn och hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 047
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 002
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp