Hjalp med avreagering

Corminta

Trådstartare
Som ett led I var kamp mot radslor mot framlingar (utan hund) var vi igar inne I stan och promenerade runt med godispasen. Allt gick fint och vi passerade, motte och tittade pa massor med manniskor. Sen gick det snett.
Det borjade med att en tanta stog mitt pa torget och sah ut som hon skulle do. Ambulans ringdes och jag stannade hos henne medans en man gick for att ringa efter hjalp.
C tyckte det var obehagligt med denna kvinna som hostade, harklade och var I sin radsla ganska otrevlig I sin ton. Jag gjorde mitt basta for att stodja honom och belona platsen etc men kande inte att jag kunde lamna kvinnan.
Nar vi gick darifran motte vi en kille pa ett overgangsstalle. Precis nar han passerat och jag belonade hunden vande han sig om och skyndade fram for att klappa hunden pa huvudet. Det skedde under brakdelen av en sekund.
C blev radd, tog nagra steg tillbaka, skallde och sankte sig direkt.
Tack och lov stannade killen sa fort jag sa ifran om att inte klappa och att inte titta pa hunden. Han satte sig pa huk och tittade bort. Motet slutade iaf med att C sjalvmant smog fram och luktade pa killen och tog ett par godisbitar.
So far so good. I screwed up och vi far helt enkelt backa.
Men - efterat hade han valdigt svart att avreagera. Han blev lag och reagerade pa flera andra personer (jag okade direkt utrymmet med ett tiotal meter) och reagerade pa ljud (billjud, cykel, dorrar etc) och vagade inte ga pa avloppshalen. Nagot som bara ett par minuter tidigare varit helt obrydd av.
Jag gick in pa en parkering och korde lite snabbt och enkelt sitt, ligg, fot for att gora det positivt vilket inte verkade ge nagon som helst skillnad nar vi forsatte pa bilen.

Han har aven tidigare visat att han har svart for avreaktion och jag kanner att ska vi komma vidare I utveckolingen maste jag lara mig att hjalpa honom med avreaktionen nar han blir skramd. Aven om han inte blir helt bekvam maste vi kunna ta oss forbi utan att han gar upp I panic och stannar dar.

Tips?
Erfarenheter?
 
Sv: Hjalp med avreagering

Sluta göra en sån grej av att hunden reagerar. Avled, belöna distraktionen och agera normalt mot mötande människor. När du ber folk sätta sig och lägger fokus på att hunden ska hälsa så sänder du signaler om att det är skitskumt med människomöten.

Promenera hellre en bit med den främmande, agera normalt och skit i hunden.
 
Sv: Hjalp med avreagering

Sluta göra en sån grej av att hunden reagerar. <snip>
agera normalt och skit i hunden.

Jag kunde inte halla med mera. Jag har forsokt fa maken att fatta att han ska behandla hundarna som barnen nar de var runt 2 ar och ramlade. (Res dem upp, borsta av knana och med saklig rost skicka ivag dem igen) ... titta pa hunden sag "sluta tjafsa!" och agera som om ingenting hant.
Jag tror det ar jatte viktigt med vilka ord vi valjer, om orden ar omkande blir rosten det ocksa fast vi (las maken har) inte tror det. Jag tror att det ar viktigt att vi lar in ett beteende som sager att hunden har fel ... det ar inte laskigt/farligt pa nagot satt och att vi visar lite otalighet snarare an att vi angslas over vad som hant eller hur det ska ga.

/hastflicka som behover lasta det har tva ganger till ... da hon angslas over vissa saker med bada hundarna hela tiden. Men nu ska jag verkligen skarpa mig!/
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur viktigt ar det att kissa hogst upp...:laugh: Efter en rejal morgonkiss gick Mandy (bossy bitch med kontroll issues) over till ett...
Svar
18
· Visningar
1 084
Senast: lambero
·
Övr. Hund Jag har nu hallit i min lilla bruna potatis :cool: (For sakerhets skull holl jag i alla killar sa jag kan be uppfodaren valja ut den...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 498
Senast: russinbulle
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 186
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp