Hjälp med tyda beteende

Hippocampus

Trådstartare
Jag har för första gången stött på detta beteende:
Flock med 1 valack och 2 ston.
Ensamhäst, 1 valack.
Båda valackerna är höga i energi. Inte så att de springer runt, inte sån energi, utan i sin livsenergi. Valackerna är 3 och 5 år.

Flocken går i en hage med mycket gräs, dygnet runt. Inget konstigt.
Ensamhästen, 5 år, har en hage som ansluter direkt till flockens hage. Ensamhästen är i den hagen några timmar om dagen då han behöver mer mat än de andra han går med resten av dygnet.

När Ensamhästen kommer till den hagen får flock-valacken spel. Han vill attackera staketet.
Så fort människorna försvinner från hagen så bryr sig inte flockvalacken. Jag har hört detta från de andra i stallet och ikväll fick jag uppleva det.
Flockvalacken, dvs min 3 åring, var längst bort i hagen. Så fort jag kom in, började han trava mot Ensamhästen. Han sket fullständigt i mig utan rätt emot staketet och Ensamhästen. Med öronen framåt.
När han kom fram till staketet så var han inte otrevlig men verkade markera.
Jag lockade bort honom från staketet och han åt sina mineraler för att plötsligt galoppera mot staketet igen. Med öronen framåt.
Lockade bort honom, samma sak, men denna gång sprang mot staketet med bakåtstruka öron.
De når varandra med mulen och hälsar men då händer inget förrän sista gången då jag ser att 3 åringen börja markera mer.

Jag lämnar hagen och inget mer sker. 3 åringen betar. Ensamhästen också.

Något sker ju när människor kommer, vad kommunicerar 3 åringen? Vaktar han? Vaktar han människorna? Vad säger han? Det händer ingenting om inte Ensamhästen går i hagen bredvid.

Så spännande! Jag har sett mer aggressiva beteenden när hästarna varit skilda åt hos mig. Men fallet har ju inte riktigt varit som hos er. Och har också funderat lite på mer exakt vad det beror på. Jag har ju bara antagit att det är en stress att "flocken" (hos mig är det ju bara två tyvärr) blir begränsad på lite för många sätt. Att handlingsutrymmet och därmed tryggheten av att just kunna agera som en flock inte kan nå önskad nivå typ.

Så spännande! Jag har sett mer aggressiva beteenden när hästarna varit skilda åt hos mig. Men fallet har ju inte riktigt varit som hos er. Och har också funderat lite på mer exakt vad det beror på. Jag har ju bara antagit att det är en stress att "flocken" (hos mig är det ju bara två tyvärr) blir begränsad på lite för många sätt. Att handlingsutrymmet och därmed tryggheten av att just kunna agera som en flock inte kan nå önskad nivå typ.
Aldrig sett detta innan. Ingen annan i stallet heller.
Ska se om jag kan filma.

Ensamhäst, 1 valack.
Båda valackerna är höga i energi. Inte så att de springer runt, inte sån energi, utan i sin livsenergi. Valackerna är 3 och 5 år.

Ensamhästen, 5 år, har en hage som ansluter direkt till flockens hage. Ensamhästen är i den hagen några timmar om dagen då han behöver mer mat än de andra han går med resten av dygnet.

När Ensamhästen kommer till den hagen får flock-valacken spel. Han vill attackera staketet.
Så fort människorna försvinner från hagen så bryr sig inte flockvalacken. Jag har hört detta från de andra i stallet och ikväll fick jag uppleva det.
Flockvalacken, dvs min 3 åring, var längst bort i hagen. Så fort jag kom in, började han trava mot Ensamhästen. Han sket fullständigt i mig utan rätt emot staketet och Ensamhästen. Med öronen framåt.
Jag lockade bort honom från staketet och han åt sina mineraler för att plötsligt galoppera mot staketet igen. Med öronen framåt.
Lockade bort honom, samma sak, men denna gång sprang mot staketet med bakåtstruka öron.
De når varandra med mulen och hälsar men då händer inget förrän sista gången då jag ser att 3 åringen börja markera mer.

Något sker ju när människor kommer, vad kommunicerar 3 åringen? Vaktar han? Vaktar han människorna? Vad säger han? Det händer ingenting om inte Ensamhästen går i hagen bredvid.
Jag har sett liknande beteende i hagen min häst gick i. Det kom en häst som var rädd för min häst pga olyckliga omständigheter och han hade hamnat i kläm, när jag var inne i hagen så gav den hästen sig på min häst, när jag gick ut var det lugnt. Jag tolkade det som att han visste och kände av att när människor är i hagen så fick inte min häst agera och han var osäker och passade på att interagera med min när han såg möjlighet. Ganska så logiskt egentligen.

Ofta beter sig hästar helt annorlunda när människor är med och när de är ensamma med varandra. Kan handla om saker så som resurser där de vet att människor kommer med godsaker, fyller på vatten, ger hö osv. Det kan också handla om typ avundsjuka i kombination av att vara uttråkade, dvs att ena hästen kräver mer uppmärksamhet och blir ”avundsjuk” om man står närmare den andra osv osv. Går människor därifrån försvinner denna dynamiken och de får lösa saker själva så som att bestämma vem som är högst och ska ha tillgång till saker (människor och saker människor kan erbjuda) först. Lite så tänker jag att det handlar om, troligtvis.

Jag har sett liknande beteende i hagen min häst gick i. Det kom en häst som var rädd för min häst pga olyckliga omständigheter och han hade hamnat i kläm, när jag var inne i hagen så gav den hästen sig på min häst, när jag gick ut var det lugnt. Jag tolkade det som att han visste och kände av att när människor är i hagen så fick inte min häst agera och han var osäker och passade på att interagera med min när han såg möjlighet. Ganska så logiskt egentligen.
Fattar ingenting tyvärr. Det är ju inte det som sker hos mig? De går inte ihop.

Ofta beter sig hästar helt annorlunda när människor är med och när de är ensamma med varandra. Kan handla om saker så som resurser där de vet att människor kommer med godsaker, fyller på vatten, ger hö osv. Det kan också handla om typ avundsjuka i kombination av att vara uttråkade, dvs att ena hästen kräver mer uppmärksamhet och blir ”avundsjuk” om man står närmare den andra osv osv. Går människor därifrån försvinner denna dynamiken och de får lösa saker själva så som att bestämma vem som är högst och ska ha tillgång till saker (människor och saker människor kan erbjuda) först. Lite så tänker jag att det handlar om, troligtvis.
Nej de går inte ihop. Och det sker ju oavsett som personen är nära Ensamhästen eller helt på andra sidan hagen.

Fattar ingenting tyvärr. Det är ju inte det som sker hos mig? De går inte ihop.
Det enda som skiljer är ju att din är bakom ett staket. Är inte alls konstigt att en häst vågar sig fram och utmana en annan när en människa är i hagen. Är inget konstigt alls riktigt att dynamiken och beteendet kan förändras hos hästar när folk är i hagen. Kanske inte helt vanligt att det märks på det sättet men inget konstigt alls.

Det enda som skiljer är ju att din är bakom ett staket. Är inte alls konstigt att en häst vågar sig fram och utmana en annan när en människa är i hagen. Är inget konstigt alls riktigt att dynamiken och beteendet kan förändras hos hästar när folk är i hagen. Kanske inte helt vanligt att det märks på det sättet men inget konstigt alls.
För mig är detta ett nytt beteende då det aldrig skett innan. Och det är bara när just Ensamhästen är där. Inte någon annan av stallets hästar. Och nu. När de gick bredvid varandra innan var det inget.

För mig är detta ett nytt beteende då det aldrig skett innan. Och det är bara när just Ensamhästen är där. Inte någon annan av stallets hästar. Och nu. När de gick bredvid varandra innan var det inget.
Kan hända att det är ett nytt beteende, det var nytt och hände bara med en häst för för mig också men det är fortfarande inte ett konstigt beteende.

Ensamhäst, 1 valack.

Det låter som ett klassiskt exempel på hur unga valacker kan börja vakta och markera när flockdynamik, ston och nya energier möts. Din 3-åring är precis i den åldern där många testar sin roll i flocken – särskilt om det finns ston inblandade och en annan valack kommer nära.

Att han reagerar mer när människor är där kan bero på att han ser dig (eller människor generellt) som en “resurs” – alltså något han vill ha kontroll på i sin flock. Det betyder inte att han är aggressiv, utan att han försöker sätta gränser och struktur utifrån sitt unga flockhuvud. Lite som:

“Hallå där, det här är min grupp – håll dig på avstånd.”

Det intressanta är att det lägger sig så fort människor lämnar – då försvinner själva “triggern” (eller resursen), och de slappnar av i sina roller igen.

Kroppsspråket du beskriver – öron fram, sen bakåt, galopp mot staketet – visar tydligt hur han växlar mellan nyfiken kontakt och revirtänk. Så det är troligen inte personligt mot den andra valacken, utan mer en situation där hans unga flockhjärna går igång på hela upplägget.

Det går ofta över med mognad, tydlighet och rutiner. Men det är klokt att du uppmärksammar det redan nu – särskilt om det skulle trappas upp eller skapa stress hos någon av hästarna.

Jag skulle filma men beteendet har försvunnit. Den kvällen jag var där var sista gången det beteendet syntes. Iallafall just nu. När jag kom häromdagen och Ensamhästen var i hans hage låg min 3 åring och sov en bit bort. Jag gick in och fram till min och han reste sig lugnt och han fick det han behövde och sen gick han iväg och betade.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin... 2
Svar
20
· Visningar
1 505
Senast: fijja
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 850
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 255
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Jag slits mellan ett mycket svårt beslut och skriver här för att se vad andra tycker skulle vara rätt. Också lite för mig själv att... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 984
Senast: lilstar
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Träffa uppfödare.
  • Uppdateringstråd 31

Katt, Andra Djur