Hjälp mig!

agneselvira123

Trådstartare
Jag har ett islandshäst sto som jag nu haft i tre år. Hon är 15 år men aldrig töltsatt. Ridningen går bra, hon är inte het men inga olater. Skritt, trav och galopp går bra men jag skulle gärna vilja att tölten också skulle funka. Har provat att tölta henne några gånger men det blir bara en stötig trav. Vi har sett att tölten finns, ibland töltar hon i hagen. Finns det några särskilda tips för tölten eller är hon helt enkelt för gammal för att lära sig den nu?
 
Låt en duktig människa som verkligen kan töltsätta henne. Försök inte flamsa runt själv, det misstaget har jag själv gjort, ''hur svårt kan det vara liksom?''.
Om möjligheten finns tycker jag du ska vara med och sedan ta någon lektion för människan så att du också vet hur du ska göra. Många gånger tror folk att bara du nästan ligger ner, drar i munnen och sparkar på så kommer hästen tölta. Och det är ju helt åt håvete.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 387
Senast: Fiorano
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 422
Senast: Ramona
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
945
Senast: linlar1
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 791
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp