hjalp och ideer behovs om transportering??

L

lovelylace

Pa Onsdag ska jag och hamta upp min nya tva ariga hingst...han har aldrig varit nagon annanstans an pa stuteriet dar han var fodd, och for nagra veckor sedan skulle han visas pa breed show, och lastades for forsta gangen, tyvarr sa blev han aldeles for nervos och gjorde dom andra hastarna i transporten for oroliga sa dom vande tillbaka och lamnade han hemma...

Jag bor ungefar 1.45 timmar fran stuteriet och har en Ifor Williams trailer...dom sa att dom skulle forsoka gora lite last traning med honom den har veckan , men chansen ar nog stor att han kommer att bli ratt nervos anda..
Dom sista gangerna jag har varit dar sa har motorvagen hem varit hysterisk traffikerad och vi har mest suttit stilla, min erfarenhet ar att det ar battre att ha transporten rorande sa att dom far koncentrera sig lite pa att halla balansen, sa vi ska foroska hitta mindre vagare sa att vi kan rulla pa lite mer...har nan nagra mer ideer pa hur man kan minska skaderisk och nagra ideer som kan va bra att ha i bakhuvudet:bow:
 
Sv: hjalp och ideer behovs om transportering??

Hmm.. var det andra erfarna han åkte med då, som han stressade upp? Eller var det också yngre hästar?
Jag skulle personligen helst ta med en lugn och trygg häst som inte skulle bli spattig om lillen är lite orolig.

Hur vild blev han när de körde honom då? Alltså, lite tramp osv är väl ok, då kör man väl bara. Är ju lite annat läge, för du ska ju bara ha hem honom, sedan kan ni ju träna i lugn och ro.

Sedan har jag alltid staplat höbalar i fram, så de inte kan hamna på huvudet framför bomme, det är min mardröm. :eek:
Så, jag har en skiva som jag sätter in framför frambommen (så inte höbalarna kan hamna in under hästarna) och sedan stoppar jag in några stycken där i fram. Så har de att pilla med under resan också.

Hoppas det går bra!
 
Sv: hjalp och ideer behovs om transportering??

Nej det var gamla resvana hastar, jag tror att han vart ratt nervos eftersom dom vande hem med honom...uppfoderen sager att det bla var for att resan var ganska lang, 4 timmar och hon kande att det skulle bli for mycket for honom som forsta resa...vilket jag kan halla med om ...tyvarr sa har jag inga lugna hastar att resa med, eller jag har ett ratt lugnt sto, men han ar ratt hingstig och jag vill helst inte ha ett sto som star brevid upphetsad unghingst, plus stress att resa....:crazy::crazy:.....Jag hoppas att dom har fjort lite res training med honom, men oroar mig anda...
 
Sv: hjalp och ideer behovs om transportering??

Ok, ja, jag kan förstå att de vände när de skulle på visning dessutom...

Om du inte har någon resvan att låna så får det ju gå ändå. Jag skulle som sagt packa med hö i fram, se till att binda honom kort och se till att åka så mjukt som möjligt.
Han stampar säkert runt och har sig, men det är inte så mycket att göra åt ju.
 
Sv: hjalp och ideer behovs om transportering??

när vi kört med nervösa hästar har vi satt fasst dom i halsrem, då kan dom inte hoppa över frambommen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 960
Senast: Corminta
·
Hundhälsa Nu nar Lillan ar pa antibiotica, massor av smartmedicin, och inte ror sig mer an nagra steg at gangen har magen klappat ihop. Fast...
Svar
11
· Visningar
1 084
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker. Hunden i fraga: du kan...
2
Svar
24
· Visningar
4 292
Senast: Bewildered
·
Övr. Hund Vill bara ha era tankar och ideer, sa dela pa! Sarge, sa klart eh, ar en... aning... "fast vid mig". *host* Las: ouppfostrad och...
Svar
4
· Visningar
785
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp