HJÄLP!! SVULLEN SENA!!!!!

Jingvarsons

Trådstartare
Hej! Ngn kvällsmänniska vaken ?! Tog in min häst en timme sedan från hagen. Lerigt och halt i hagen. Ser att hon är väldigt svullen bak på senan! Längs hela senan. Inte i hela benet, annars super fin ingen svullnad men som sagt - väldigt svullen längs senan! Kylt, och nu står lindad bakbenen. Ska ringa veterinär imorgon! Inget sår på benet. Kan det var en sträckning, eller något så allvarligt som en senskada??? Hon är inte halt eller ömmar.
 
Hej! Ngn kvällsmänniska vaken ?! Tog in min häst en timme sedan från hagen. Lerigt och halt i hagen. Ser att hon är väldigt svullen bak på senan! Längs hela senan. Inte i hela benet, annars super fin ingen svullnad men som sagt - väldigt svullen längs senan! Kylt, och nu står lindad bakbenen. Ska ringa veterinär imorgon! Inget sår på benet. Kan det var en sträckning, eller något så allvarligt som en senskada??? Hon är inte halt eller ömmar.

Utan ultraljud vet man inte. Men det låter tyvärr som en senskada. Fortsätta kyla skulle jag - och ta bort bandaget. Dels för det värmer och dels för om senan svullnar mer så kan det bli för hårt.

Släpp inte ut hästen igen förrän du pratat med vet, och helst inte förrän vet kollat
 
Kyl, kyl, kyl, inte värma så bort med lindan som kan förvärra skadan och ingen hage eller promenad innan vet har kollat med ul.

Kommer inte ihåg om senskada tillhör dom skadorna som kan ses med en gång eller måste dröja några dagar så svullnaden går ner för att göra rätt bedömning med ul, säkert nån annan här som vet.
 
Kyl, kyl, kyl, inte värma så bort med lindan som kan förvärra skadan och ingen hage eller promenad innan vet har kollat med ul.

Kommer inte ihåg om senskada tillhör dom skadorna som kan ses med en gång eller måste dröja några dagar så svullnaden går ner för att göra rätt bedömning med ul, säkert nån annan här som vet.
Jag inbillar mig att det är svårt att ultraljuda om det är väldigt svullet. Vågar inte lova något dock.
 
Ringde vet tidigt imorse, de sa avvakta - man kan inte ul ett ben som är så pass svullet i dagsläget.
Nu en timme senare när jag tog ut dom, tog jag av lindorna som hon haft över natten, då är andra bakbenet också svullet? Inte lika svullet men fortfarande svullet ?? Försökt ringa vet men han skulle ringa tillbaka på EM pga möten
 
Du skriver tog ut dem, tog du ut den med misstänkt senskada med? Om man misstänker senskada är det bästa om de står på box, stilla. Annars om det är en senskada riskerar de att förvärra skadan.
Ja precis , frågade veterinären det, pga min andra häst blir helt galen annars om man bryter rutiner och stressar igång denna häst till att vandra i boxen, bara jag håller koll så hästen är lugn i mindre hage.
 
Ringde vet tidigt imorse, de sa avvakta - man kan inte ul ett ben som är så pass svullet i dagsläget.
Nu en timme senare när jag tog ut dom, tog jag av lindorna som hon haft över natten, då är andra bakbenet också svullet? Inte lika svullet men fortfarande svullet ?? Försökt ringa vet men han skulle ringa tillbaka på EM pga möten
Varför tog du inte av lindorna igår kväll, som flera här rådde dig till?
 
Ja precis , frågade veterinären det, pga min andra häst blir helt galen annars om man bryter rutiner och stressar igång denna häst till att vandra i boxen, bara jag håller koll så hästen är lugn i mindre hage.

Fast ETT brall eller en halkning kan räcka. Bara så du vet :/ Så BOXhage i så fall. Inte sjukhage/liten hage. Och börja fundera hur du löser det OM det är en senskada. Det är ganska lång konvalescens då, och den är på box/boxhage/pytteruta inledningsvis.

Svullnaden kan bero på att du lindat eller att den avlastat. Kyl frekvent idag med. Du kan kyla 20 min per h.
 
Fast ETT brall eller en halkning kan räcka. Bara så du vet :/ Så BOXhage i så fall. Inte sjukhage/liten hage. Och börja fundera hur du löser det OM det är en senskada. Det är ganska lång konvalescens då, och den är på box/boxhage/pytteruta inledningsvis.

Svullnaden kan bero på att du lindat eller att den avlastat. Kyl frekvent idag med. Du kan kyla 20 min per h.
Hur många veterinären är för boxvila tror du? Utan att gå efter ”lagboken”. Inte många! Rörelse är bra till viss mån. Såklart inte om hästen springer runt eller dylikt. Vilket min gör på boxvila, pga stress. Jag anser inte att boxvila är nödvändigt. Liten hage absolut, en skadad häst ska inte springa. Större risk att hästen blir skadad igen om den släpps ut i hage efter boxvila ön att ha fått röra lite på sig varje dag. Mvh
 
Hur många veterinären är för boxvila tror du? Utan att gå efter ”lagboken”. Inte många! Rörelse är bra till viss mån. Såklart inte om hästen springer runt eller dylikt. Vilket min gör på boxvila, pga stress. Jag anser inte att boxvila är nödvändigt. Liten hage absolut, en skadad häst ska inte springa. Större risk att hästen blir skadad igen om den släpps ut i hage efter boxvila ön att ha fått röra lite på sig varje dag. Mvh

När det gäller senskador gäller strikt kontrollerad rörelse. Just för att ett brall eller en halkning kan förvärra.

Men det är din häst och din sena. Och ditt val vilken risk du vill ta. Men det finns en fullkomligt och total enighet från veterinärer och vetenskap när det gäller senskador.

Senskador är jättedryga just för behovet av strikt kontrollerad rörelse, de läker långsamt och både svullnad och smärta/hälta är borta lååångt innan senan klarar belastningen.
 
Hur många veterinären är för boxvila tror du? Utan att gå efter ”lagboken”. Inte många! Rörelse är bra till viss mån. Såklart inte om hästen springer runt eller dylikt. Vilket min gör på boxvila, pga stress. Jag anser inte att boxvila är nödvändigt. Liten hage absolut, en skadad häst ska inte springa. Större risk att hästen blir skadad igen om den släpps ut i hage efter boxvila ön att ha fått röra lite på sig varje dag. Mvh
Ja vid senskador är rörelse bra men först när det är möjligt med hänsyn till skadan och då i skritt under kontrollerade former (leda, rida, köra) och på hårt underlag.
Är det senskada det handlar om så kan det vara månader på box innan det blir tal om kontrollerad rörelse.
 
Hur många veterinären är för boxvila tror du? Utan att gå efter ”lagboken”. Inte många! Rörelse är bra till viss mån. Såklart inte om hästen springer runt eller dylikt. Vilket min gör på boxvila, pga stress. Jag anser inte att boxvila är nödvändigt. Liten hage absolut, en skadad häst ska inte springa. Större risk att hästen blir skadad igen om den släpps ut i hage efter boxvila ön att ha fått röra lite på sig varje dag. Mvh
Vet ingen veterinär som inte rekommenderar strikt boxvila vid senskada.
Kanse dags att vänja av med rutiner så hästarna inte blir så stressade när något händer, vet ju aldrig när en skada eller sjukdom slår till och då är det ju bra att hästarna inte får spel som kan förvärra tillståndet.
 
Jag hade lagt zinkaband över nätterna. När den ändå står lindad.
Zinkaband skall alltid finnas i stall-apoteket och är helt perfekta till just denna typ av händelser.

Det kan hjälpa helt otroligt mycket och vara avgörande för hur läkningen kommer igång.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 144
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 295
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
934
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp