• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare niba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 715
N

niba

Sitter här och ska försöka mig på att beställa en hjälm men vet inte vad jag har för storlek på skallen :crazy:

Hur kan man ta reda på det? Eller är det så enkelt att det är omkretsen på huvudet? Har omkrets på 56 cm och det låter ju då ändå ganska logiskt eftersom storlekarna kretsar runt de siffrorna men vill ju inte gärna skicka iväg en beställning och sen få skicka tillbaka.

Hjälp? :crazy:

Sv: Hjälp!

Jag är 99% säker på att det är din omkrets som är din strl. Men annars borde det väl stå om du tittar i någon katalog?

Enda katalogen jag kunde hitta här hemma var Börjes och i den står det ingenting...:(

det b´orde varar omkretsen... men det kanske är lite svprt att mäta poå samma ställe som hjälmens storlek går... därför att tips! åk till en ridsporstsaffär och kolla vilken hjälmstorlek som passar bäst"!!! Detta speciellt eftersom det kan skilja ganska mycket mellan olika märken. själv har jag en hjälm som är 60 och en som är 59. Visst stor skillnad tänker ni, men hade jag haft storlek 59 av den första hjälmen så hade jag haft konstant huvudvärk. Så provva dig fram!

Det är omkretsen som är storleken.
Men däremot är det jättesvårt att köpa en hjälm som man inte har provat. Det beror på hur långt ner hjälmen går (olika omkrets), om hjälmens form är rund eller åt det ovala hållet osv...
Bäst för dig är nog om du kan prova en hjälm i det märket (butik eller någon i stallet som har just en sådan kanske?) så du vet att formen passar dig, och sedan beställa en egen.

Håller med dig :p
Jag mäter 58 cm runt huvudet men måste ha 56-57 i hjälm.

Niba: Hjälmarna töjer sig dessutom. Min gamla passade perfekt först, men efter ett halvår så lättade den från huvudet och halkade bakom huvudet ( :eek: ) när jag galopperade.

Det är just det som har hänt med min hjälm, den är alldeles jäättestor. Upptäckte att det inte var så mysigt att jobba med en unghäst som nästan slår knut på sig själv då :crazy:

Vet att det är svårt att köpa saker som man inte har provat men det finns inga direkta höjdare i den här staden...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Emuliiaa
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 423
Senast: mamman
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 733
Senast: Farao
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka