Hjälpa till att försvara revir

Whirlie

Trådstartare
Hej!
Kan jag hjälpa min katt att försvara sitt ”revir”? Hon är innekatt större delen av året men utekatt när vi är på landet. Hennes revir är vår tomt, grannens baksida och skogen precis runt oss. I princip inom synhåll från vårt hus, eller strax utom synhåll.

Nu har det kommit en katt som vi tror bor några kvarter bort och börjat bråka. Den är här nästan varje dag. I dag tror jag de var på väg att ryka ihop. De stod och glodde på varandra och blåste upp sig. När matte kom ut och vår katt såg honom gjorde hon ett utfall mot den andra katten. Hon ändrade sig dock i sista stund, stannade en meter från katten och slängde sig på rygg. Sedan gömde hon sig under grannens bastu (det har hon gjort några gånger tidigare). Hon kom ut efter en halvtimme när jag kom ut (la barnen när det hände).

Nu sitter den på vår yttertrappa. Vår katt är inne för natten.

Det känns inte ok att vår katt ska bli trakasserad på sin egen tomt. Finns det något vi kan göra för att hjälpa henne?
 
Naturligt beteende och nått som är risken när man släpper ut sin katt lös.

Möjligt att du med hjälp av vattenslang kan få den andra katten att inte vilja besöka er tomt.
 
Tack för svar!
Jag vet ju det, och är egentligen helt ok med det. Det har varit andra katter här från och till och ”gruffat”. Men nu när det händer i princip varje dag, och jag märker att det stressar min katt, så blir jag irriterad. Det väcker nog moderskänslorna i mig. Min katt ska kunna vara på MIN tomt liksom.
 
Tack för svar!
Jag vet ju det, och är egentligen helt ok med det. Det har varit andra katter här från och till och ”gruffat”. Men nu när det händer i princip varje dag, och jag märker att det stressar min katt, så blir jag irriterad. Det väcker nog moderskänslorna i mig. Min katt ska kunna vara på MIN tomt liksom.
Fast det är den andra kattens revir som den anser att din katt inkräktar på, inte att den själv är en inkräktare, så vill du veta säkert att din katt kan vara ute får du göra en rastgård till den där den andra katten inte tar sig in.
 
Fast katter har andra revir än vad du som människa anser är din katts revir. Katter har dessutom ofta två olika revir, ett där "hemma" och ett jaktrevir. Oftast är de mer måna om att inte dela sitt jaktrevir med andra medan hemreviret är mindre viktigt.

Troligtvis inkräktar din katt på en annans katts revir och nu måste de göra upp. Helt naturligt för båda och enda sättet att undvika det är antingen försöka vaka över din egen katt och skrämma iväg den andra katten konstant eller hålla din katt inom inhägnat område/inne.
 
Först och främst är det inte din katts revir. Som människa kan man tycka att man äger något men katter ser det inte så. Det är din katt som är inkräktaren på den andre kattens revir. Visst kan du försöka skrämma bort den andra katten från dess revir med hjälp av vatten men jag tycker ärligt talat inte att det är rätt för att din katt ska kunna vistas där i några veckor. Jag kan inte låta bli att få vibbar av turister som anser att boende ska anpassa sig när besökarna kommer till sitt "land" istället för tvärtom vilket borde vara det normala.

Vill du ha katten ute så visst, ha det men vill du ha henne i säkerhet så släpp inte ut vind för våg. En innekatt har inte de skills som krävs och löper enormt mycket större risk än de katter som är vana vid att vistas ute och då ska man vara medveten om att utekatter löper väldigt stor risk att skadas och/eller dödas i förtid trots att de är vana vid de faror som finns i deras närhet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 498
Senast: Breaktown
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 673
Senast: Bapelsin
·
Hemmet Gah! Vi har ett par sädesärlor som bor hos oss, tror de har varit här tidigare år också, men nu har det slagit slint. Åtminstone en av...
2
Svar
29
· Visningar
6 222
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp