C

chadfas

Hur får man bort hjorthalsar?
Jag vill inte använda inspänningar mest pga av att det är en unghäst.
Stör hjorthalsen honom när han söker sig neråt eller när han går i form??
Tacksam för svar! :bow:
 
Jag fick rådet att rida med gummisnodd (min häst hade typ alla sina muskler samlade under halsen... :crazy: ) men det funkade bara som ett sätt för honom att träna de musklerna ännu mer... Han drog emot något så förskräckligt!

Jag tog hjälp av en tränare och vi jobbade med att få honom söka sig framåt nedåt. Mitt råd är att göra detsamma, ta hjälp av en tränare eller person som kan.

M.
 
Att använda inspänningstyglar förvärrar bara problemet eftersom den då kommer och dra emot det som håller emot. Hästen kommer försöka dra upp huvudet och då blir det den undre halsens muskler som får jobba = hjorthals. Eftersom det är en unghäst är det ju extra viktigt tycker jag att du rider den rätt. Du har ju störst chans att forma den nu eftersom den inte har ett invant dåligt beteende ännu.
Den blir inte hindrat av att gå framåt-nedåt bara för att den har en hjorthals utan det är snarare så att hästens överlinje är för kort. Den behöver längas och stärkas. Detta gör du bäst med att välja ett lågt tempo dvs börja i skritt. Gå bredvid hästen i början och håll i tyglarna på båda sidor. Ställ hästen inåt/nedåt och håll tills den slappnar av. Ge då rejält med belöning dvs läng tygeln på inner hand och klappa. Hästen ska då vara i en låg form och inte dra upp huvudet så fort du ger eftergift. Gör den det är den inte avslappnat utan det är bara att försöka igen. Vill den bara gå inåt mot mitten när du böjer så får du trycka lite på halsen/bogen för att visa att den ska hålla sig på spåret. Använd volten. När detta funkar på marken, sitt upp och gör det i skritt. När det funkar i skritt prova lite trav. Ställ hästen inåt resp utåt och försök få den så mjuk det bara går i sidorna och tänk att nedåt-framåt hela tiden. När du ger en eftergift ska inte hästen huvud flyga upp igen utan den ska vara kvar på samma ställe alternativt länga lite nedåt med nosen.
Tränar du envist på detta ett tag så garanterar jag att hjorthalsen försvinner och att det är hela överlinjen som arbetar istället. Hjorthals får ju bara hästar som är felridna.
 
Hästen hade tidigare hjort hals. Använde inga inspänningstyglar eller något, gick hur bra som helst. Men det tar ett tag att träna bort hjorthalsen(även med inspänningstyglar), minst 2 mån skulle jag tro om inte längre, tog kankse 3-4 mån för mig att arbeta bort hästens hjorthals.
För att arbeta bort hjorthalsen måste hästen slappna av i "underhalsen" när man rider, vilket den gör om man rider rätt.
Vad jag vet så stör inte hjorthalsen hästen när den söker sig nedåt men det blir jobbigar för hästen att söka sig nedåt eftersom att den muskeln som den egentligen ska arbeta med ("överhalsen") inte är så stark, pga. hästen inte har jobbat med den så mkt tidigar.
Det jag tycker är det bästa för att arbeta bort underhalsen är med halvhalter, förhållningar och eftergift. Eftersom att om man utför en korrekt halvhalt eller förhållning så sätter hästen under sig mer med bakbenen och jobbar bakifrån och då går hästen automatiskt på tygeln/i form, för om man vill träna bort hjorthalsen så ska man rida hästen i form (som vanligt) så kommer underhalsen att försvinna av sig själv, eftersom att hästen inte jobbar med den muskeln utan kommer få en fin "överhals" muskel i stället och kommer säkert någon gång i frammtiden kunna bära sig själv. :D
Men som sagt det är vad jag tycker är det bästa för att arbeta bort hjorthalsen någon annan har säkert något annat förslag.
 
använder man inspänningstyglarna på rätt sätt, exempelvis graman, så får hästen ingen hjorthals utan det är när man använder dem fel hästen får det. Med snodd vet jag inte men graman vet jag iallafall att om man använder den rätt så funkar det.
Men nu är det ju väldigt svårt att använda inspänningstyglar rätt, tycker iallafall jag så därför väljer jag att inte använda det. :) Sen så enligt mig är det onödigt att använda inspänningstyglar om man ändå kan rida rätt (kankse inte på alla hästar (menar såna som reser sig på bakbenen eller liknande) men de flesta är nog lättare att rida utan inspänningstyglar om man kan rida).
 
underhals?

min ponny hade det nrä vi köpten henne men den är NÄSTAN helt borta nu. Den har nästintill försvunnit tack vare att vi varit supernogranna och ridit henne i låg form. nu forstätter arbetet i låg form för att hon ska stärka sina muskler och kunna bära sej själv bättre.
 
hur ung? hästen kanske bara är muskelfattig tack vare åldern? det kommer nog efter ett par år../ett år eller ngt. rid i en passande form bara och klättra och bygg massa olika muskler
 
Men alltså, 'hjorthals' är väl en extriör?

Underhals kallar man väl när hästen bygger felaktiga muskler på undersidan halsen? :confused:
 
Klättra, då måste hästen sänka nacken och börjar då bygga muskler på rätt sätt. Tycker oxå d låter som en bra ide att ta hjälp av en tränare, många av do andra tipsen låter oxå väldigt bra!
 
de e väl bara att rida-arbetar hästen i form blir ju halsen "bättre"...och de förstår inte vad en "gummisnodd" (som dessutom heter halsförlängare) skulle göra för nytta :confused:
 
En hjorthals är svår att få bort, det är så det kallas när hästen har en kort, lågt ansatt hals. Den är alltså byggd så från början. :)

Underhals kan däremot jobbas bort, det är egentligen bara felbyggda muskler. Hästar med hjorthals har dock ofta väldigt lätt att bygga upp en underhals...
 
halter i nedförsbacke är också bra, stärker hästens bakdel/bakbenen.
Hjorthals och underhals skulle int ejag tro att det spelar någon roll vad man kallar det (heter ju hjorthalst för att hästens hals liknar en hjorthals vad jag fått lära mig iallafall), huvudsaken man förstår vad man menar. :D Brukar säga olika jag, håller mig inte efter någon speciell regel :)
 
Jag har sett exempel på hästar som har vad iaf jag kallar hjorthals, och de har inte varit korta!
 
Enligt mig spelar det roll eftersom det är två olika saker!

En häst som har en hjorthals har en extriör nackdel när det gäller att jobba i en korrekt form.
Underhals är felaktiga muskler som byggts upp på undersidan av halsen pga felaktig form.
 
oops mitt fel de ska nog vara under hals!
grejen e de att de inte är min häst utan ja rider den bara en gång i vecka å ägaren är själv vääldigt ung så hon rider inte honom i form.
tack så mkt för tipsen! :idea:
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
835
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
454
Senast: misswilma
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: jemeni
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 909
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp